Verdubbelen van variabele weerstand (temperatuursensor)

Discuss technical things regarding normal car parts etc here.

Postby Mattijn » 03 Jun 2012, 19:58

Ik reed gisteren voor het eerst met m'n nieuwe metertjes. Ik rij normaal met een olietemp. sensor aan m'n oliepeilstok. Echter zat deze niet bij de meters, bij de meters zat een andere sensor.

Nou werd de auto wel érg snel warm. Ik heb dus net met een multimeter de weerstand gemeten van beide sensoren.

De sensor die bij de metertjes hoort die geeft eigenlijk altijd (ongeveer) de dubbele weerstand van die ik wil gebruiken.

Is er een manier om dit op te lossen met weerstandjes?
'90 Mazda Bro-adster
Mattijn

Postby Sco0p » 04 Jun 2012, 09:32

dus je gebruikt nu een andere sensor voor de meter dan die die er bij hoort?

En het verschil in weerstand, is dat constant of zoals je zegt dat het verschil groter word bij een hogere weerstand?

Een constant verschil kun je inderdaad oplossen met een potmeter ertussen, dat heb ik zelf ook wel eens gedaan.
Image
Sco0p

Postby Mattijn » 04 Jun 2012, 19:15

Ik gebruik een andere sensor die bij de meter hoort.

Voorbeeld:

bij 100 graden geeft de sensor die erbij hoort 180 ohm, en die ik wil gebruiken 115. Als de temperatuur iets zakt geeft de bijhordende sensor 480 ohm, en die ik wil gebruiken 250.

Zijn wat onnauwkeurige metingen...
'90 Mazda Bro-adster
Mattijn

Postby Kay » 04 Jun 2012, 20:05

Ik denk niet dat je een variabele weerstand, met toevoeging van een vaste weerstand goed werkend kunt maken. Tenzij de 2 sensoren eenzelfde verandering van weerstand hebben, zal dit niet gaan. Je gaat van 180 naar 480, das een verschil van 300ohm, en bij de andere sensor gaat ie van 115 naar 250, das een verschil van 135 ohm. Het verschil wordt dus groter naarmate de temperatuur zakt, en dat zal ervoor zorgen dat je de meter niet accuraat krijgen. Als je hem gelijk zou trekken naar 180 ohm, dan is ie alleen op die temperatuur gelijk, en dan klopt de rest niet, wat je ook niet wil.
1983 Toyota Carina TA60
Kay
Wangan Warrior

Return to Normal tech