Winterbanden?

Anything is fine as long as its off-topic.
Noud
Wangan Warrior
7735
phpbb3styles ©
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

Ik vraag me af wie er zijn winterbanden al gewisseld heeft of wie wacht er nog?

Gewoon interesse!
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

Ik heb ze gister gewisseld, eigenlijk vooral omdat de voorbanden van de zomerset aan de TWI zitten. Dat is gezien de natte weersomstandigheden ook niet echt veilig meer..
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Nivek
Wangan Warrior
2898
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

Ik kan mijn winterbanden niet vinden.
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Ik kan geen winter vinden.

bob.
1340
29 Mar 2010, 11:08

Post by bob. »

Vorige week al gemonteerd. Wil prima met al deze natte omstandigheden.

Kevink
999
12 Mar 2010, 15:58
Car: Subaru Impreza WRX

Post by Kevink »

Laatst een uitgebreide test gelezen waarin het meest bijgebleven is dat muv een drietal winterbanden dat alle andere winterbanden een aanzienlijk langere remweg hadden op een nat wegdek dan zomerbanden.
Ruim de helft viel bij voorbaat al helemaal af omdat de remweg op nat wegdek zo veel langer was dan een standaard zomerband.
De rest was het binnen de marge maar nog steeds langer dan de set zomerbanden.
Uiteraard is het met sneeuw/slik/ijzel zeer overtuigend dat winterbanden beter presteren dan winterbanden
Deze week leggen we vijftig winterbanden onder de loep in de AutoWeek Winterbandentest 2014. Schokkend: slechts 16 halen een voldoende na de onverbiddelijke remproef...

De bandenfabrikanten hebben de afgelopen jaren enorme stappen gezet op het gebied van winterrubber. Met name de veiligheidsreserves op nat wegdek zijn aanzienlijk groter geworden en de rolweerstand - die voor een deel het brandstofverbruik bepaalt - is verder naar beneden gebracht. Gezien het grote aanbod van banden in de vakhandel en op internet is de vraag echter: welk merk moet je nemen? Om daar achter te komen zijn er vijftig banden in de maat 225/50 R17 onder de loep genomen. Maar liefst 30 winterbanden vallen bij de remproef op nat wegdek door de mand. De zestien best scorende banden bij de remproef zijn in de finale op aanvullende onderdelen getest waaronder bochtgedrag, aquaplaning, rolweerstand, levensduur en geluid.
Ik kan er een aantal cijfers erbij pakken om voorbeelden te geven wat betreft remweg afstanden van zomer tov winterbanden.

Ik ben een enorm voorstander van winterbanden, ik heb bij elke auto wel een setje winterbanden ernaast gehad.
Maar met het huidige weer zie ik totaal geen reden om nog te wisselen, een goed set zomerrubber doet het nu velen malen beter dan winterbanden.

Noud
Wangan Warrior
7735

Post by Noud »

Ja ik ben het helemaal met je eens Kevin. Ik heb op de Civic altijd winterbanden gehad en met uitzondering van vorig jaar, heb ik er 2 jaar geleden absoluut wel profijt van gehad.

Maar met hoe het weer nu is weet ik niet of ik ze wel al zal monteren. Dat de banden in nat beter presteren zal allicht beter zijn, maar ik ga in de zomer ook m'n banden niet wisselen als het eens goed heeft geregend. Nu speelt het asfalttemperatuur ook zeker een grote rol daarbij. Maar met de zachte dagen die we hebben gehad kan ik me niet indenken dat de asfalttemperatuur al zodanig is gekelderd dat winterbanden nu beter zouden presteren dan zomerbanden.

Ik denk nog even wachten tot het overdag consistent een stuk lager dan 10 graden is of wanneer de nachtvorst vaker door begint te komen.

Ik ben wel benieuwd naar die tests en cijfers!

Kevink
999

Post by Kevink »

Even voor de duidelijkheid, mijn conclusie:
- Je kan in nat weer beter goede zomerbanden hebben dan winterbanden.

Zolang de temperaturen niet in de buurt van vorst komen ga ik zeker winterbanden niet monteren.
Ik zal het blad er binnenkort eens bijpakken en wat cijfers op een rijtje zetten.

bob.
1340
29 Mar 2010, 11:08

Post by bob. »

Ik heb ze voornamelijk gemonteerd omdat je altijd wordt overvallen door glad weeren/of sneeuw. En wanneer je dan bovenstaande filosofie hanteert, sta je dus te glibberen op je zomerbanden.

Merk overigens weinig/niks van een toename in remweg. Maar, zoveel noodstoppen maak ik ook niet.

Furb
130
28 Aug 2012, 09:55

Post by Furb »

dat is heel het punt... noodstoppen worden juist wel gemaakt ;)

veel mensen denken "ik heb winterbanden" dus vinden dat ze totaal geen rekening met het weer hoeven te houden.
of het nou regent of sneeuwt, ze blijven net zo dicht achterop de bumper zitten als dat ze in de zomer zouden doen.

dan kan die paar meter wel verschil uitmaken

Kevink
999

Post by Kevink »

bob. wrote:Ik heb ze voornamelijk gemonteerd omdat je altijd wordt overvallen door glad weer en/of sneeuw. En wanneer je dan bovenstaande filosofie hanteert, sta je dus te glibberen op je zomerbanden.

Merk overigens weinig/niks van een toename in remweg. Maar, zoveel noodstoppen maak ik ook niet.
Dat zijn inderdaad gemeten noodstoppen. Dat is niet gezegd dat dit gelijk allemaal heilig is.
Ze testen natuurlijk op basis van gloednieuwe banden. Persoonlijk heb ik zomerbanden die zeer goed uit de test zijn gekomen bij nat weer en zijn nog geen 3 maanden oud. Ik geloof zeker dat er genoeg auto's zijn met dermate versleten zomerbanden dat men wel degelijk beter uit is met winterbanden in het natte weer.

Wat betreft de filosofie:
Zolang de temperaturen niet in de buurt van vorst komen ga ik zeker winterbanden niet monteren.
;)

Maar ik begrijp zeker wat je bedoeld Bob!

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Ik heb geen winterbanden :)
Op de S13 liggen semi slicks en op de 4x4 liggen all season bandjes :)
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Noud
Wangan Warrior
7735

Post by Noud »

All season in mijn ogen is het hele seizoen kakgrip. De bussen op m'n werk hebben ook all season en alleen in het droog is de grip enigszins acceptabel. Regen of zelfs sneeuw is dramatisch.

Ik kijk het nog eventjes aan in ieder geval met de winterbanden. Naast het feit dat het nog niet zo bar koud is blijft ook de nattigheid uit. Mocht het keihard gaan sneeuwen en vriezen, dan is het maar even een half uurtje kou lijden :P.

Kevink
999

Post by Kevink »

Even voor de geïnteresseerden:

16x 225/50R17
Remweg nat wegdek(meters, bij 80km/h)

Zomerband 36,0
Top 10 winterbanden tussen 36,0 en 38,0
Volgende 20 winterbanden tussen 38,0 en 41,0 (+10%)
20 laatste winterbanden 41,0 en 53,0! (+20%)

Specifieke merken kan ik ook nog aangeven mocht je willen.

Het zijn allemaal even wereldschokkende cijfers maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat winterbanden altijd BETER waren in nat dan zomerbanden. Dat is in ieder geval duidelijk niet zo.

Texhnolith
Wangan Warrior
5142
05 May 2009, 15:56
Car: Nissan Silvia (S15)

Post by Texhnolith »

Welke komen het beste uit de test. Moet nog een setje 205/55/16 hebben voor m'n BMW. Kijken ze in die test ook nog naar Runflat of niet?

Kevink
999

Post by Kevink »

*Niets over runflats sorry*

Ter aanvulling, in droog weer remmen de zomerbanden ook stukken beter.
DROOG
100km/h -0 meting
Standaard zomerband 37,0
Beste winterband Pirelli Sottozero Serie 3 41,6
Gemiddelde winterband komt uit rond de 44 meter
Dat is 7 meter meer! Dat is bijna 20% meer.

Ik wil even duidelijk maken dat zomerbanden in 98% vd gevallen beter zijn dan winterbanden.
Moment dat het een beetje glad wordt ben je daarentegen 100% beter uit met winterbanden.

Ik ben de laatste paar jaar erg verknocht geraakt aan Dunlop. En het merk bewijst zich uit meerdere test uit meerdere landen/instanties iedere keer opnieuw.

Beste uit de test(zeer goed) met alle onderdelen meegerekend: Sneeuw/Nat/Droog/Kosten
-Dunlop SP Winter Sport 4D
-Michelin Alpin A4
-Continental Winter Contact TS 850 (zelf ook erg goeie ervaringen mee met de MX5)
-Nokian WR D3

De ontwikkeling van banden gaat erg hard, het zijn deze specifieke modellen die zo hoog scoren.
Ga er niet gevoegelijk vanuit dat het vorige model dan ook gelijk goed is.
Nogmaals is alle bovenstaande uitgegaan van nieuwe banden!

Hopelijk hebben mensen hier iets aan :frantic:
Bronnen: Autoweek, eigen ervaring, collega's in de automotive branche.
Ik heb geen enkel belang in enig merk :lol:

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

ah fijn, ik rijd met alpin A4 in de winter (voorheen de A3) ik ben ook erg te spreken over deze band in de winter periode. ik zal het ook onderbouwen.
Goede grip op sneeuw (niet op aangereden sneeuw, want dat is ijs en daar moet je spikes voor hebben) en ook goede grip op nat. Deze band is ondanks dat het een zachte winterband is ook behoorlijk slijtvast en wat dus weer ten goede komt aan de levens duur !

is er trouwens bij die tests iets bekent over de temperatuur op het moment van testen?
winterbanden gaan eigenlijk pas aan de gang bij zo'n 7 graden of lager.. een zomer band zal optimaal presteren vanaf een graad of 10-15 schat ik zo...

geen dunlop voor mij. heb ze nu op de motor (niet te vergelijken blabla) en zal blij zijn als ik die (op een ''normale'' manier) versleten zijn.
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Post Reply