APK afkeur?

Discuss technical things regarding normal car parts etc here.
Kevink
999
phpbb3styles ©
12 Mar 2010, 15:58
Car: Subaru Impreza WRX

Post by Kevink »

Ok, de kapperswagen moet binnenkort voor de jaarlijkse controle :assrape:

Tijd terug werd het contactslot wat "vaag", de clicks werden wat minder overtuigend van OFF>CONTACT>START
Op een dag kon ik ineens de motor niet meer uitzetten en draaide de sleutel vrij rond... :roll:
Nu is een stalen pinnetje afgebroken in de cilinder die het elektrische deel aanstuurt OFF>CONTACT>START... :x
Image
Image
Moeilijk te bereiken/repareren...
Nu heb ik het elektrisch aansturingdeel losgekoppeld en moet ik deze dus omzetten met een kleine schroevendraaier... :?
Lijkt nu iedere keer als ik de auto moet starten alsof ik hem aan het hotwiren ben.

De sleutel moet nog wel in het slot gestoken worden ivm stuurslot en elektronische startonderbreker, trust me i tried..:P

MAAR is deze crea bea oplossing APK afkeur? ding heeft nu een kleine handleiding wat betreft starten en uitzetten van de motor..

Meningen en vooral feiten graag :D

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Als een startknop mag i.p.v. een normale contact slot, dan waarom zou dit niet mogen? :D

Kevink
999

Post by Kevink »

Geen idee, maar je moet echt met een schroevendraaier nu de motor killen, de sleutel doet wat dat betreft niks meer.
Weet neit als er iets over staat mbt APK..

EDIT: na wat zoekwerk dit gevonden
Ik geef toe dat het handmatig starten niet ideaal is. Voor de APK maakt het echter niet uit hoe u uw motor aan gang krijgt. Als de keurmeester de werking van de verplichte verlichting, ruitenwissers, kachel en het controlelampje van het remvloeistofniveau maar kan controleren is het goed. Hiervoor moet het contactslot uiteraard in de accessoirestand gezet kunnen worden, maar dat is bij uw Chevrolet geen probleem. Verder hebt u ook niet aan de bedrading zitten knoeien om zo een kunstmatig startslot te creëren. De bedrading van personenauto’s moet volgens de letter der APK-wet deugdelijk zijn bevestigd en goed zijn geïsoleerd. Zolang verder alle verplichte en noodzakelijke functies die je auto bezit maar kunnen werken is het dik in orde.
BRON: http://www.autoweek.nl/apkvraag.php?id=13

Dat valt mee dan :)

maandag is het APK dag dus dan weten we het zeker..

Leander
892
06 Dec 2011, 20:27
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Leander »

Maar als je met een schroevendraaier het elektronisch contact passeert, is de bedrading dan nog wel deugdelijk bevestigd en goed geisoleerd? Daarnaast heeft de keurmeester het laatste woord, ongeacht wat de voorschriften zeggen. Als hij het onveilig( in wat voor manier dan ook, hoeft helemaal niet met bedrading of starten van de motor te maken te hebben) of apk-afkeur vind, dan keurt hij het af.
Ik denk dat je het het beste kan overleggen met de keurmeester zelf.

Waar laat je hem keuren trouwens?

Nishin
1165
17 Nov 2010, 19:52

Post by Nishin »

geen afkeur! heb ook wel eens een auto meegemaak die je moest starten met de achteruit verwarming :roll:

en anders kan je altijd RDW bellen
Image ローリングシュート

Kevink
999

Post by Kevink »

ik passeer het verder niet, in de achtergrond van afbeelding2 zie je dat plastic ding, dat is de elektrische aansturing niet normaal mbt een pinnetje in de verschillende standen klikt.Dat doe ik dus nu met een schorevendraaier.
Ik heb wel dat plasting ding nu netjes weggewerkt een gebruik een klein gaatje in het dashboard, op een plek wwar een blanco plaatje hoort. Komt er op neer dat je een kleine schroevendraaier in een random gaatje in eht dashboard moet steken en dan draaien om het contact AAN of UIT te zetten. Startknop in middenconsole om vervolgens te starten, en dit allemaal met het sleutel in de contact(mechanish deel die gewoon op zijn plek zit) omdat anders eht stuurslot er niet af gaat en er een startonderbreker in zit. Geprobeert zonder sleutel te starten, na 2 seconden lopen valt de motor uit en gaat er een startonderbrekingslampje branden.

Wat TLDR maar we gaan het zien, zie het wel positief in.

Ik laat hem keuren bij de Toyota dealer in Tilburg(van Dorst). Altijd mijn Toyota's heengebracht met veel plezier.
Open, eerlijk, vriendelijk en altijd eerst netjes vragen/uitleggen voordat ze iets aan de wagen doen.

Kevink
999

Post by Kevink »

UPDATE:

Geen afkeur, wel bijzonder :P

Zag de monteur de auto aan de praat proberen te krijgen haha, toen hij zelfs de kofferbak open deed ben ik toch maar even gaan helpen :D

SstennizZ
160
19 Oct 2012, 09:47
Car: Nissan Skyline GTST (R33)

Post by SstennizZ »

Whaha zoiets had ik ook bij mijn apk..
Ik heb tijdelijk mijn mistlichtschakelaar (die heb ik toch niet) als schakelaar zitten om handmatig mijn benzinepomp uit te schakelen (Contactslot -> schakelaar -> Relais).
Terwijl ik naast het keuren sta zie ik hem alle verlichting enzo checken. Vervolgens begint hij ineens de pruttelen en horten en valt uit. Waarop de apk man me met zo'n hoofd aankeek: :shock: ..
Gelukkig had ik al snel door dat hij het mistlicht had willen testen (had het plaatje nog niet afgeplakt.. :oops: ) en dus de benzinetoevoer afkapte.. :lol: Gelukkig is hij niet zo moeilijk en mocht ik er nog even een plakkertje overheen plakken..
~ If something slows you down, move lanes, shift back and FLOOR IT! ~
~ Mijn R33 GTS-T Spec 2 ~

Kevink
999

Post by Kevink »

hahaha, ja komisch dit soort dingen.
Ik liep naar de monteur toe en vertelde wat er kapot was gegaan en vervolgens wat ik hier dus boven gezet heb.

"Komt er op neer dat je een kleine schroevendraaier in een random gaatje in het dashboard moet steken en dan draaien om het contact AAN of UIT te zetten. Startknop in middenconsole om vervolgens te starten, en dit allemaal met het sleutel in de contact. "

Aha........ :|

was zijn reactie :lol:

Post Reply