Velgen: Binnenrand als buitenrand gebruiken?

Discuss technical things regarding normal car parts etc here.
Opgedronken
1767
phpbb3styles ©
16 Dec 2011, 16:28

Post by Opgedronken »

Hey gasten,

Ik ben van plan om een setje BBS RS onder mijn Miata te leggen.
Nu mag het natuurlijk weer zo zijn dat de grootste lip die voor die dingen te krijgen 4,5" is en dat is net te klein.
Ik vroeg me eens af, weet iemand of het bezwaarlijk is om twee binnen randen aan het hart te schroeven?
De binnenranden zijn namelijk wel te krijgen in de maat die ik nodig heb :P.

Thanks!

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

In principe zou het niet uit moeten maken toch. Het is geen rocketscience, gewoon een ring met wat gaatjes, thats it. Zolang er een hump op zit om je band tegen te houden, zal het weinig uitmaken lijkt me.
1983 Toyota Carina TA60

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

Nee voor zover ik kan zien is het gewoon zo'n zelfde step lip maar alleen ligt die bult wat dieper naar binnen dan op een normale buitenrand.
Nouja, ik ga het er maar gewoon op wagen denk ik... 15x11 velgen here I come :P.

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40

Post by The Doctor »

moet je er ws. een gaatje inboren voor het ventiel, maar veel spannender dan dat zal het niet worden :)

Supernova
7337
19 May 2009, 19:32
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by Supernova »

Het schijnt inderdaad prima te kunnen. Google maar eens op "reverse rims" :)
Image

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

De meeste reverse vegen die ik vind zijn oftewel origineel zo geleverd of het hart is gewoon omgedraaid.
Twee binnenranden aan elkaar heb ik nog niet gezien, maar het zijn maar velgen dus ik denk ook wel dat het moet gaan.
Ventiel gaatje had ik nog niet aan gedacht, dat is wel een goeie :P!

PeeSx
4500
10 Jul 2009, 10:01

Post by PeeSx »

probeer concept-wheels.be eens. die levert bbs velgranden tot 6 inch. Hij heeft een gigantische voorraad en maakt ook zelf op maat. heb ze zelf ook bij hem vandaan.

verder kun je een binnenrand gewoon als buitenrand gebruiken, lettende op het ventiel wat al werd aangegeven. ;)
Lelijk paars rothok

sloeber
968
21 May 2011, 17:40

Post by sloeber »

Wat doet dit onderstelmatig? Wat voor extra druk oefen je dan uit op je wiellager en je naaf? Bij een "normale" reversed velg bedoel ik dan..
100 miljoen miljard PK!

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

In theorie zet je wel wat extra druk op je wiellager, maar ik denk dat dat niets is waar je je druk om moet maken. Zolang je natuurlijk niet je hele wiel buiten het lager gaat plaatsen. Volgens mij zijn het allemaal internetfabeltjes dat je wiellagers stuk zouden gaan als je te lage offset gebruikt.
1983 Toyota Carina TA60

sloeber
968
21 May 2011, 17:40

Post by sloeber »

Ik heb zelf ook altijd gedacht dat dit niet zoveel zou uitmaken maar ik zet hem nogal graag dwars.. Dat zorgt sowieso al voor redelijk wat stress op je lagers en naven. Ik denk er nog eens over na maar als het uiteindelijk allemaal meevalt denk ik dat ik het volgend seizoen op een erg leuk setje rondrijd!
100 miljoen miljard PK!

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Het is sowieso moeilijk te zeggen hoe lang een wiellager meegaat. Op sommige auto's slijten ze nooit, en op andere auto's moet je ze met regelmaat vervangen. De lagers van de s-bodies zijn vrij breed volgens mij, dus ik denk dat het niet echt problemen gaat geven.
1983 Toyota Carina TA60

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40

Post by The Doctor »

Ligt idd helemaal aan de auto. Ik heb 35k gereden met 9j ET-30 waar standaard 4j ET 30 op ligt ofzo, en de lagers zijn 1cm breed en waarschijnlijk al 38 jaar oud. Ik hoor en merk helemaal niets aan die lagers. Maar ik heb dan weer een starre achteras, waardoor die krachten verdeeld worden.

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

PeeSx wrote:probeer concept-wheels.be eens. die levert bbs velgranden tot 6 inch.
Thanks, je bent nu al de tweede die hier goede ervaring mee heeft en deze aanraadt, ik denk dat ik hier voor ga :P.
dat hele reverse gedoe is (helaas) niet meer nodig, aangezien dit nooit gaat passen. De achtervelgen worden maar 15x10 ipv 11.
Die wiellagers tja, extra slijtage zal het rustig geven, maar het is nu niet dat ze ineens exploderen.
Volgens mij heeft het wel voor een deel te maken met hoeveel camber je rijdt, als je wielen heel scheef staan komen er allerlei krachten op waar ze niet voor ontworpen zijn.
Al met al zal het wel loslopen. Als je lagers nu 25% minder lang meegaan boeit ook niet, die dingen kosten toch niks :P.

Post Reply