Big brake kit, maar dan anders...

Discuss technical things regarding normal car parts etc here.
Kapitein Iglo
7919
phpbb3styles ©
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Ik wil al een tijdje wat grotere remmen monteren (op de vooras), maar heb daar nog steeds niet het budget voor gevonden. Tot ik nu een tweedehands set tegenkom die ik interessant vind.. Alleen wil ik eens een keer niet overhaast en onverantwoord iets kopen maar er voor de verandering eens goed over nadenken.

Het betreft een tweedehands versie van deze kit: http://www.godspeedbrakes.co.uk/~godspe ... roduct=121

Hiermee gebruik je dus de originele klauwen maar ga je van 24mm schijfdikte naar 32mm en de diameter neemt toe van 294mm naar 335mm. Ook is het raakvlak van de blokken groter en hebben de schijven een aluminium hart, wat een hoop onafgeveerd gewicht scheelt.

Nadeel is het gebruik van de originele klauw (4-pots) die natuurlijk zwaarder is dan een mooie aluminium klauw en ook niet zo krachtig is als een grote 6-pots (of meer) klauw.

Effe op een rijtje de voordelen:
  • Grotere diameter 294mm > 335mm
  • Meer dikte 24mm > 32mm
  • Aluminium hart = laag gewicht
  • Originele klauw = makkelijk te reviseren
  • Deze set is al gereviseerd (de rubbers, niet de zuigers)
  • Ik kan mijn huidige klauwen, schijven en blokken verkopen voor bijna het bedrag dat deze complete set kost
Nadelen:
  • Tweedehands... de verkoper geeft aan dat de schijven misschien afgedraaid moeten worden.
  • Zuigers in een impreza 4-pots klauw zijn van slecht staal dat wil gaan roesten
  • Ik heb eigenlijk geen zin om iets onderhande te nemen...
Eigenlijk moeten mijn huidige schijven vervangen worden en een nieuwe set is al bijna net zo duur als deze complete BBK. Alleen daarom zou ik het al moeten doen... maar het is natuurlijk tweedehands en je weet niet wat er eventueel mis mee is... Worst case scenario: nieuwe rubbers (30 euro), RVS zuigers plaatsen (100+ pond), nieuwe schijven kopen (295 pond).

Die rubbers zijn nog wel te doen, nieuwe zuigers is al lastig, maar die schijven zijn erg duur... stel dat ze nu krom blijken te zijn, is de kans groot dat ze nog gered kunnen worden door ze af te draaien, of moet zoiets al snel vervangen worden? En dat afdraaien, weet iemand daar een adresje voor en een indicatie van wat zoiets kost?

Texhnolith
Wangan Warrior
5142
05 May 2009, 15:56
Car: Nissan Silvia (S15)

Post by Texhnolith »

Mijn 2de hands remschijven zijn stuk voor stuk deels of erg krom geweest.
1ste set heb ik gewoon bij de nissan dealer op de auto laten afdraaien. Helaas waren die schijven zo ruk dat dat niet meer hielp.
Ik was toen dacht ik voor 2 schijven 75 euro kwijt.

Ik heb zelf ook met originele klauwen en grotere schijven + betere blokken gereden en dat scheelde echt al heel veel ten opzichten van standaard.

Benn30
658
02 Nov 2010, 22:16

Post by Benn30 »

Ik weet dat vrij veel Evo rijders bijv een AP-racing of K-sport BBK hebben terwijl de standaard Brembo's goed uit de voeten kunnen met bijv twee delige schijven en bijv Performance Friction of XP 8 blokken. Een goede schijf/blok combinatie kan ook goed remmen. Ik heb rondom gekozen voor PF en deze remmen tot vandaag de dag erg goed. Heb er al verschillende circuitdagen mee gereden en ook gewoon woon-werk verkeer.
Nurburgring count: 1

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Altijd moeilijk dit, zeker omdat het 2e hands spul betreft. Je mag er vanuit gaan, dat als de verkoper als zegt dat ze "misschien" moeten worden afgedraait, dat dit ook gewoon moet gebeuren.
Schijven af laten draaien kun je volgens mij wel bij de meeste automaterialenzaken laten doen (althans, hier in de buurt wel). Volgens mij rekenen ze hier 25 euro per schijf. Het is natuurlijk wel de vraag of de schijven nog dik genoeg zijn, maar misschien kan de verkoper hier wat meer info over geven? Hou er ook rekening mee dat als je je schijven laat vlakken, er iig voor moet zorgen dat je blokken ook weer vlak zijn, en of die ook nog genoeg vlees hebben. Het klinkt aantrekkelijk, maar dat is eigenlijk geheel afhankelijk van de staat van het spul.
1983 Toyota Carina TA60

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Toen ik die link zag moest ik trouwens meteen aan een ander merk denken, waar ik al eerder dit soort kits ben tegengekomen voor andere auto's, misschien ook een optie?
http://www.db-power.co.uk/product_info. ... cts_id=928
1983 Toyota Carina TA60

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

@benjamin: eigenlijk ben ik wel redelijk tevreden over de huidige setup, maar ik loop steeds vaker tegen de grens van die remmen aan. Ik heb hier al de leidingen, blokken en vloeistof geupgrade. Alleen de schijven zijn nog OEM, maar veel winst is er niet te halen op gegroevde schijven, wat dat betreft. De ervaringen met deze upgrade zijn erg positief op de engelse forums. Dus wat dat betreft een flinke stap vooruit, denk ik.

@kay: de verkoper komt wel als een betrouwbaar persoon over, maar ik heb me daar ook al eerder in vergist. De schijven zijn zo goed als nieuw en zo lang ze niet echt superkrom zijn denk ik dat ze best nog wel afgedraaid kunnen worden.

Afgezien van die betrouwbaarheidskwestie: die beste man vraagt 300 euro voor de complete set. Ik verwacht 200 euro te kunnen vangen voor mijn set, en ik denk iets van 75 euro kwijt te zijn aan afdraaien en verven. Dan heb ik dus voor 175 euro een flinke upgrade. Voor dat geld heb ik niet eens een set nieuwe schijven en blokken.

Dit zijn foto's van de betreffende schijven (al heb je daar ook niet veel aan). Jammergenoeg ligt de set in Brugge, dus helaas niet echt om de hoek om effe te gaan kijken.

Image

Image

Image

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

ik snap niet dat je met dezelfde klauwen dikkere schijven kan hebben. dan zijn je remblokken dus dunner?
een impreza heeft toch gewoon dezelfde klauwen als een 200sx s14?

2e hands schijven is meestal kut ja.

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

Dan kun je toch gewoon 350z klauwen en schijven kopen?

Opgedronken
1767
16 Dec 2011, 16:28

Post by Opgedronken »

Eric wrote:ik snap niet dat je met dezelfde klauwen dikkere schijven kan hebben.
8mm meer is inderdaad vrij substantieel. Maar er zit blijkbaar nog genoeg ruimte achter de zuigertjes om ze terug te duwen.
Ik vermoed alleen wel dat die pootjes van de remklauw die haaks richting de schijf staan (in ieder geval die zitten op een hoop klauwen) een stuk in moet korten.

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Ik denk dat de voeringen van de blokken een stuk minder zal zijn dan de stock blokken. De blokken die ik voor de wilwoods heb hebben ongeveer de helft aan dikte als ik ze vergelijk met "normale" remblokken. Er staat overigens niet bij dat je de klauwen nog verder aan moet passen, dus dat zal ook wel niet dan.
1983 Toyota Carina TA60

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Ik heb de set gekocht, dus ik ga het vanzelf allemaal ontdekken. Laten we duimen voor een goede afloop.

PU.
177
09 Nov 2010, 21:10

Post by PU. »

Remt prima hoor Johan. Heb een tijdje terug nog zo'n zelfde set bij EHV Michael onder zijn auto gegooid. Het is geen Stoptech of AP, maar dat mag je ook niet verwachten voor dat geld.

Deze set klauwen is aangepast om een bepaald type blok (een van Aston Martin geloof ik) te kunnen huisvesten in combinatie met de 32mm schijven. De klauwen kunnen ook niet meer gebruikt worden in combinatie met originele blokken en/of schijven.
Hoe e.e.a. aangepast is weet ik ook niet. Het gietwerk is in ieder geval een stukje uitgefreesd. Ik verwacht dat er kortere zuigertjes gebruikt worden om zo die 8mm op te vangen.
Is ook allemaal niet zo spannend. Remt prima. Ruim voldoende voor "daily use and the occasional trackday".

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

kun je die remklauwen niet in 2-en halen? linker en rechter helft ? en dat daar dan een vulblok tussen zit van 8mm ofzo ?
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

PU. wrote:Remt prima hoor Johan. Heb een tijdje terug nog zo'n zelfde set bij EHV Michael onder zijn auto gegooid. Het is geen Stoptech of AP, maar dat mag je ook niet verwachten voor dat geld.

Deze set klauwen is aangepast om een bepaald type blok (een van Aston Martin geloof ik) te kunnen huisvesten in combinatie met de 32mm schijven. De klauwen kunnen ook niet meer gebruikt worden in combinatie met originele blokken en/of schijven.
Hoe e.e.a. aangepast is weet ik ook niet. Het gietwerk is in ieder geval een stukje uitgefreesd. Ik verwacht dat er kortere zuigertjes gebruikt worden om zo die 8mm op te vangen.
Is ook allemaal niet zo spannend. Remt prima. Ruim voldoende voor "daily use and the occasional trackday".
Precies. En als je die beredenering in gedachten neemt en dan er bij denkt dat dit goedkoper is dan een setje standaard schijven en blokken, dan vind ik dit een uitstekende fix.

Volgende week een ritje naar Brugge, daarna die schijven laten controleren en eventueel af laten draaien, ondertussen de klauwen effe netjes maken en mooi rood schilderen en dan effe monteren. Enige wat ik vervelend vind is dat de remolie er af moet en dat ik dan de boel weer moet ontluchten. Kutklusje is dat.

Post Reply