Page 1 of 2
geen vermogen boven 4000 toeren
Posted: 10 Sep 2012, 18:12
by [F]rea[K]listic
ik ben afgelopen weekend op en neer gereden naar engeland en op de terug weg gaf de motor niet meer z'n volle vermogen.
m'n maat reed terug en hij liet hem afslaan in een file, dan is het even flink door starten voor die weer aanslaat maar daarna leek hij boven de 4000 toeren meer op een n/a 1.8.
daaronder doet hij het prima, turbo druk gaat gewoon richting 1.0 bar op de meter alleen lijkt het alsof dit dus verloren gaat.
iemand een idee?
pakking? internewastegate van de turbo? waren de dingen die ik in m'n hoofd had.
heb er nog niet naar gekeken omdat ik best wel kapot was toen ik thuis was.
cheers!
Posted: 10 Sep 2012, 19:14
by Patrick
als het een boostlek zou zijn, dan lijkt het me toch dat de druk helemaal niet aan de normale maximale waarde komt ?
misschien iets met bougies of bobines ?
slechte brandstof getankt waardoor de injectoren verstopt zitten en vanaf 4k krijg hij niet meer voldoende?
Re: geen vermogen boven 4000 toeren
Posted: 10 Sep 2012, 19:16
by Mattijn
Had Kevin met zn RX ook niet zoiets? Dat er ergens een pinnetje miste van z'n blowoff/wastegate waardoor 'ie permanent open stond?
Posted: 10 Sep 2012, 19:42
by Supernova
Klinkt wel heel erg als een boostlek...
Re: geen vermogen boven 4000 toeren
Posted: 10 Sep 2012, 20:12
by Kapitein Iglo
Mattijn wrote:Had Kevin met zn RX ook niet zoiets? Dat er ergens een pinnetje miste van z'n blowoff/wastegate waardoor 'ie permanent open stond?
Ik heb dat gehad, maar dan komt de druk nooit boven de 0,0 bar.
Posted: 10 Sep 2012, 20:23
by Benn30
benzinepomp die geen hoge druk kan pompen. Dat heb ik met de Evo gehad in turbodruk gebied.
Posted: 10 Sep 2012, 21:15
by Rolo
Ik heb dat met de 300zx ook een keer gehad, echt vanuit het niets. Bleek bij mij gewoon dat de stekker van de ptu los zat.
Posted: 10 Sep 2012, 22:26
by [F]rea[K]listic
had het er even met tim en ed van driftparts over,
ga het inderdaad zoeken in boostlek.
de bov er even tussenuit en kijken of die misschien bij 1.0 bar lichtelijk lekt.
vandaar uit verder, brandstof lijkt hij gewoon te krijgen, had ik nu maar m'n afr meter er tussen zitten.
Posted: 10 Sep 2012, 22:28
by PU.
Je bent gewoon gewend aan het vermogen. Een grotere turbo is DE oplossing
Je hebt druk, dus uitlaat traject pakkingen, turbo en wastegate kun je zo goed als uitsluiten.
Kapotte lambda of MAF? Lijkt alsof de auto om een of andere reden in noodloop gaat.
Posted: 10 Sep 2012, 22:55
by [F]rea[K]listic
hmm de lambda lijkt me sterk, maar de maf zou ook nog wel een goeie zijn.
ik ga er morgen even mee aan de gang in ieder geval
Posted: 11 Sep 2012, 07:17
by Supernova
Als je maf kapot is komt ie geloof ik niet boven de 2500 toeren en kun je niet eens meer normaal rijden...
Posted: 11 Sep 2012, 09:28
by Anu
Lambda lijkt me ook sterk, ik geloof niet dat die zoveel invloed heeft bij een CA, maar dat kun je makkelijk testen door hem even los te koppelen en kijken of die anders loopt. Stottert hij boven de 4000 toeren, of loopt hij soepel maar gewoon traag?
Als hij "soepel " loopt zou ik eerder denken aan veel te arm lopen of misschien timing?
Posted: 11 Sep 2012, 09:57
by Sco0p
De lambda doet inderdaad geloof ik niks meer boven de 4000rpm, een kapotte maf zou het noodprogramma starten en resulteren in een rev-limit van 2000rpm of 2500rpm.
Ik heb een keer een vergelijkbaar iets gehad, en toen was met fpr kapot... dit kon ik toen zien om dat mn lambda signaal tijdens het inhouden naar vol arm ging...
Posted: 11 Sep 2012, 10:16
by [F]rea[K]listic
Hmm dan gaat het denk ik toch richting brandstof toevoer.
Want zoals Anu het omschrijft is het precies.
Posted: 11 Sep 2012, 10:20
by [F]rea[K]listic
@scoop boven de 4000 doet de lamba niks, zeker niet met de chip die er in zit. Die geeft gewoon veel brandstof boven x aantal toeren.
Noodloop heb ik ook niet, rijdt verder prima.
Posted: 11 Sep 2012, 10:28
by Anu
Ik ben geen expert of zo he

, maar ik zou verwachten dat hij bij een boostlek juist gaat bokken en moeilijk doen, aangezien de maf wel de lucht meet die via het lek ontsnapt, en dus de motor zou moeten overfuelen.
Kijk uit met testen want als hij echt te weinig brandstof krijgt kan dat behoorlijk schade veroorzaken.
Posted: 11 Sep 2012, 11:30
by Sco0p
Paul we zijn geen experts, maar ervaringsdeskundigen
Freek, de lambda kun je zeker uitsluiten naar mijn mening, ik denk dat je het inderdaad moet zoeken in te weinig brandstof...
Posted: 11 Sep 2012, 13:56
by Benn30
Zover ik weet heeft een auto met turbo een brandstofpomp heeft die op lage en hoge druk werkt. Bij mij werkte die met normaal rijden goed en zodra de turbo er in kwam liep die in de noodloop. Toen heb ik de brandstofpomp laten vervangen en daarna geen enkel probleem meer gehad.
Posted: 11 Sep 2012, 19:55
by Patrick
@ Benn30, een brandstofpomp draaid altijd met een gelijke druk (255lp/h bij 3.5bar ofzo) en die druk word geregeld met de brandstofdruk regelaar op de fuelrail
@ freek, even een stukje rijden dat hij ''warm'' is.. dan even doortrekken tot over de 4000 rpm (waar hij dus slecht loopt.) dan contact afzetten en uitrollen. even laten afkoelen. bougi er uit draaien --->lichte kleur is arm donkere kleur is rijk [/Bromfietsmode]
edit: ik weet niet zeker of zoiets bij auto's werkt ? maar ik denk het wel
Posted: 11 Sep 2012, 20:01
by Benn30
Dan is dat bij een Evo toch anders, Patrick. Zo werd het mij vertelt toen de pomp vervangen was door een ervaren rally-monteur...
Posted: 11 Sep 2012, 20:15
by Patrick
cool, dan heb ik weer wat geleerd

Re:
Posted: 12 Sep 2012, 01:02
by merijndj
Patrick wrote:@ Benn30, een brandstofpomp draaid altijd met een gelijke druk (255lp/h bij 3.5bar ofzo) en die druk word geregeld met de brandstofdruk regelaar op de fuelrail

Een brandstof pomp draait niet op een vaste druk (of in ieder geval niet bij een SX), de pomp zet de aanvoerleiding in zijn geheel onder druk welke geregeld wordt door de FPR. Zonder lopende motor moet dit 2.5bar zijn.
De brandstof druk wordt hoger of lager aan de hand van het vacuüm of turbodruk in het inlaatspruitstuk.
Als je 1bar turbo druk hebt, wordt je brandstof druk dus 2.5+1=3.5bar. Hou er rekening mee dat sommige (oudere/kapotte) pompen "instorten" wanneer er een te hoge druk gevraagd wordt. Daar kunnen ze niet meer tegenop werken en dan stort het volume in (zie je ook aan de druk terug trouwens).
Met droog weer even een T-splitsing in de leiding zetten (tussen brandstof filter en brandstof rail) en een metertje met ty-wrap op je ruitenwisser zetten... kun je tijdens het rijden zien wat de druk doet zonder dat je een brandstofleiding naar binnen hoeft te voeren.
Posted: 13 Sep 2012, 18:41
by [F]rea[K]listic
loopt er dan een facuum leiding naar brandstofpomp toe om die overdruk te geven?
de walbro die er in zit is nog geen 3 jaar oud.
haha dat is wel echt een spartaanse methode patrick,
ik zoek liever niet die toeren op. toch wel bang dat ik iets stuk draai dan....

Posted: 13 Sep 2012, 19:03
by Sco0p
nee die fpr (fuel pressure regulator) zit achterop je fuelrail, aan de achterkant van je inlaatspruitstuk, daar zit ook een vacuum leiding op aangesloten...
Posted: 13 Sep 2012, 22:49
by [F]rea[K]listic
tim had het me net nog even uitgelegt!
heb alle leidingen gecontroleerd, ziet er allemaal goed uit.
wel een klein lek ontdekt bij een van de injectoren maar dat zou niet het probleem veroorzaken.
omdat ik zelf toch wat huiverig ben ga ik zaterdag er mee langs divalo.