Wideband op N/A auto.

Discuss technical things regarding normal car parts etc here.
RC Power
179
phpbb3styles ©
25 Mar 2010, 23:19

Post by RC Power »

Heeft het zin/nut om een wideband op een N/A auto te monteren?
Aangezien het in de regel altijd word gebruikt bij turbo motoren.

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Ja zeker. De optimale mengsel verhouding is net zo belangrijk bij NA motoren.

RC Power
179

Post by RC Power »

Waarom word het bijvoorbeeld in de racerij dan een stuk minder vaak gebruikt bij NA motoren?

Moge duidelijk zijn dat alle motoren er net zo gevoelig voor zijn dus. Zijn de waarden bij een NA motor trouwens stabieler dan bij een turbo motor, of is dat niet zo?

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Volgens mij is het bij een ongeblazen motor net zo belangrijk een goed mengsel te hebben voor het meeste vermogen en lekker lopen van de motor, maar de kans op schade bij een verkeerd mengels is een stuk minder dan bij een geblazen motor.
Dit omdat bij een geblazen motor de temperaturen veel hoger oplopen en de benzine ook deels gebruikt word voor het koelen van de motor.
Bij een N/A motor zijn de temperaturen een stuk lager, en de kans op schade kleiner als het mengsel niet optimaal is.
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

RC Power
179

Post by RC Power »

Inderdaad Anu, dat klinkt allemaal logisch.
Toch leek het me meer nut te hebben bij geblazen motoren, waarom weet ik ook niet. Beiden is uiteraard belangrijk, als het niet goed gaat loopt het zaakje net zo hard in de soep.

Nivek
Wangan Warrior
2898
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

"eigenlijk" word een wideband enkel gebruikt voor het afstellen
Maar in de "werkelijkheid" laat iedereen hem daarna gewoon inzitten.

Bij mij ook in ieder geval maar eigenlijk heb ik er nu ook gewoon niks aan.

Met andere woorden, ik denk niet dat het noodzakelijk is als je niet gaat afstellen. Zowel turbo als n/a
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Scoobymaniac
138
01 Dec 2012, 09:57
Car: Subaru Impreza WRX

Post by Scoobymaniac »

+ 1 ik zou eerder een knock link / analyser adviseren.

PU.
177
09 Nov 2010, 21:10

Post by PU. »

Het is een mooi controlemiddel om een stervende MAF of slechter wordende injectoren op tijd mee te ontdekken.
Verder gebruik je een lambda meter enkel en alleen voor af te stellen. Na het afstellen schakel ik ze altijd uit op de betreffende auto. Voor de ECU althans, die doet er dan niets meer mee. Een auto rijdt veel fijner als de ECU niet ieder gebied hoeft te corrigeren aan de hand van lambda metingen.

Post Reply