Page 1 of 1

Wideband op N/A auto.

Posted: 18 Jul 2013, 14:30
by RC Power
Heeft het zin/nut om een wideband op een N/A auto te monteren?
Aangezien het in de regel altijd word gebruikt bij turbo motoren.

Posted: 18 Jul 2013, 14:45
by Skippy
Ja zeker. De optimale mengsel verhouding is net zo belangrijk bij NA motoren.

Re: Wideband op N/A auto.

Posted: 18 Jul 2013, 14:57
by RC Power
Waarom word het bijvoorbeeld in de racerij dan een stuk minder vaak gebruikt bij NA motoren?

Moge duidelijk zijn dat alle motoren er net zo gevoelig voor zijn dus. Zijn de waarden bij een NA motor trouwens stabieler dan bij een turbo motor, of is dat niet zo?

Posted: 18 Jul 2013, 15:52
by Anu
Volgens mij is het bij een ongeblazen motor net zo belangrijk een goed mengsel te hebben voor het meeste vermogen en lekker lopen van de motor, maar de kans op schade bij een verkeerd mengels is een stuk minder dan bij een geblazen motor.
Dit omdat bij een geblazen motor de temperaturen veel hoger oplopen en de benzine ook deels gebruikt word voor het koelen van de motor.
Bij een N/A motor zijn de temperaturen een stuk lager, en de kans op schade kleiner als het mengsel niet optimaal is.

Re: Wideband op N/A auto.

Posted: 18 Jul 2013, 16:32
by RC Power
Inderdaad Anu, dat klinkt allemaal logisch.
Toch leek het me meer nut te hebben bij geblazen motoren, waarom weet ik ook niet. Beiden is uiteraard belangrijk, als het niet goed gaat loopt het zaakje net zo hard in de soep.

Posted: 18 Jul 2013, 20:18
by Nivek
"eigenlijk" word een wideband enkel gebruikt voor het afstellen
Maar in de "werkelijkheid" laat iedereen hem daarna gewoon inzitten.

Bij mij ook in ieder geval maar eigenlijk heb ik er nu ook gewoon niks aan.

Met andere woorden, ik denk niet dat het noodzakelijk is als je niet gaat afstellen. Zowel turbo als n/a

Re: Wideband op N/A auto.

Posted: 18 Jul 2013, 20:39
by Scoobymaniac
+ 1 ik zou eerder een knock link / analyser adviseren.

Posted: 20 Jul 2013, 09:33
by PU.
Het is een mooi controlemiddel om een stervende MAF of slechter wordende injectoren op tijd mee te ontdekken.
Verder gebruik je een lambda meter enkel en alleen voor af te stellen. Na het afstellen schakel ik ze altijd uit op de betreffende auto. Voor de ECU althans, die doet er dan niets meer mee. Een auto rijdt veel fijner als de ECU niet ieder gebied hoeft te corrigeren aan de hand van lambda metingen.