- Beez
- bob.
- 1340
- 29 Mar 2010, 11:08
- Location: Nijmegen
- Beez
- 40
- 24 Oct 2012, 20:32
- Location: Oud-Beijerland
- Opgedronken
- 1767
- 16 Dec 2011, 16:28
- Location: Tegelen!
- Kapitein Iglo
- Beez
- 40
- 24 Oct 2012, 20:32
- Location: Oud-Beijerland
- merijndj
- 855
- 24 Jul 2009, 21:53
- Kapitein Iglo
- Patrick
- Vincent_R
- Wangan Warrior
- Beez
- 40
- 24 Oct 2012, 20:32
- Location: Oud-Beijerland
- Damon
- 38
- 23 Dec 2012, 22:52
- Patrick
- The Doctor
- 541
- 14 Mar 2010, 23:40
- Location: Goirle
- Eric
- 874
- 19 Dec 2010, 11:28
- Terror010
- 256
- 16 Nov 2012, 12:51
- Location: Rotterdam
- Yven
- 107
- 07 May 2013, 22:32
- Car: Subaru Impreza WRX
- Location: Almere
- Jefke
- 60
- 22 Aug 2013, 21:17
- Car: Toyota Glanza
- Location: Roermond
Goede dag,
Ik heb me beetje ingelezen op info.
Maar ik vind over de subaru impreza op sommige forums er problemen ontstaan met de openluchtfilter.
Iemand ervaringen die hij/zij wil delen.
mvg
Ik heb me beetje ingelezen op info.
Maar ik vind over de subaru impreza op sommige forums er problemen ontstaan met de openluchtfilter.
Iemand ervaringen die hij/zij wil delen.
mvg
Een open-luchtfilter zorgt voor een betere doorstroom van de lucht naar het motorblok. Een subaru werkt met een LLM en dit is een gevoelig onderdeel. Doordat er een betere flow ontstaat, kan er ook meer vuil de motor in. Ik verwacht dat dit vuil op de LLM kan komen en hier storingen etc uit voort komen.
zo iets had ik al begrepen. maar als je er voor zorgt dat er weinig tot geen vuil binnen komt moet het dus geen probleem zijn.
De kans dat er vuil bij komt is natuurlijk altijd groter dat besef ik.
De kans dat er vuil bij komt is natuurlijk altijd groter dat besef ik.
Als je daar bang voor bent kun je wat gaten boren in je airbox net voor je luchtfilter.
Dan heb je het geluid van een open filter, maar wel nog de filtering van het standaard filter.
Dan heb je het geluid van een open filter, maar wel nog de filtering van het standaard filter.
Dat verhaal met die filters gaat voornamelijk over geoliede filters. Van die goedkope dingen bevatten vaak een olielaagje. Dat zuig je mee naar binnen en dat gaat op je MAF zitten waardoor die stuk gaat (wat sowieso al een verdomd vaak voorkomend probleem is).
Dus als je een goed Apexi filter ofzo koopt, die niet geolied zijn, dan heb je er minder snel last van.
Maar als ik een advies moet geven: koop die shit niet en stop je geld in wat zinnige mods. Een ander luchtfilter zou ik alleen monteren als je niet anders kan (door plaatsing van een FMIC bijvoorbeeld, dan past het originele filter niet meer).
Dus als je een goed Apexi filter ofzo koopt, die niet geolied zijn, dan heb je er minder snel last van.
Maar als ik een advies moet geven: koop die shit niet en stop je geld in wat zinnige mods. Een ander luchtfilter zou ik alleen monteren als je niet anders kan (door plaatsing van een FMIC bijvoorbeeld, dan past het originele filter niet meer).
Oke, Bedankt voor de antwoorden. Kwaliteit van filters zegt al een hoop.
koop die shit niet en stop je geld in wat zinnige mods.
Wat zoude dan zinnige mods zijn?
koop die shit niet en stop je geld in wat zinnige mods.
Wat zoude dan zinnige mods zijn?
Ipv een open lucht filter, zorg ervoor dat koele lucht makkelijk bij je luchtfilter komen kan.
Nissan 200SX - S13 - CA18DET
Effe nog wat info over open filters:Beez wrote:Oke, Bedankt voor de antwoorden. Kwaliteit van filters zegt al een hoop.
koop die shit niet en stop je geld in wat zinnige mods.
Wat zoude dan zinnige mods zijn?
Link
Een zinnige mod is iets in het onderstel. Ik weet niet wat je daar al aan gedaan hebt, maar die tientjes van het filter kun je beter besteden aan (bijvoorbeeld) de rubbers van het stuurhuis.
Ik heb op mijn volvo een K&N luchtfilter, dit is ook ge-olied. en het blok werkt met een LMM (en turbo). Ik zelf heb er nog geen problemen mee gehad, maar heb ook wel eens vaker van bovenstaande gehoord... Als je het filter te te dik in de olie doet gaat het prima !
Nürburgring count: 20
Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.
Ik heb ook een K&N die ge-olied is en daarna komt er bij mij ook een LMM. Heb er nog geen problemen mee gehad, maar wat ik veel op het inet lees is dat je er gewoon voor moet zorgen dat je er niet te veel olie op doen na het reinigen.
Droog of ge-olied heeft beide zo zijn voors en tegens.
Droog of ge-olied heeft beide zo zijn voors en tegens.
Last edited by Vincent_R on 02 Nov 2012, 16:08, edited 1 time in total.
Interesse in een fotoshoot? Laat het maar weten!
Ge-olied houd natuurlijk meer tegen. Op sprintscooter had ik dubbellaags Ge-oliede filter. Maar het is dus wel mogelijk. Ik ga er is over nadenken met deze info.
Als je dan zoiets wilt als een "upgraded" luchtfilter, is het bij die dingen niet verstandig om een air filter box te nemen?
Zoiets als dit van ARC:
Zoiets als dit van ARC:

eigenlijk zou je een heeeeel groot filteroppervlak moeten hebben zodat de motor altijd voldoende kan aanzuigen en dan houd je de luchtstroomsnelheid (4x woordwaarde) in het filter laag, waardoor het goed gefilterd word

Nürburgring count: 20
Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.
er zijn verschillende LMM's he, je hebt ze o.a. met een klep en Subaru gebruikt het systeem met een draadje.
Die met een klep (en het systeem wat Nissan gebruikt, al heb ik dat nooit begrepen hoe het werkt) hebben niet zo'n last van geoliede filters, die met een draadje wel
Die met een klep (en het systeem wat Nissan gebruikt, al heb ik dat nooit begrepen hoe het werkt) hebben niet zo'n last van geoliede filters, die met een draadje wel

Er zijn ook Nissans met gewoon een draadje erin, die worden net zo snel goor met alle gevolgen vandien.
Luister naar heer Iglo, modificeer eerst andere dingen, die lucht komt evengoed je motor wel in.
Luister naar heer Iglo, modificeer eerst andere dingen, die lucht komt evengoed je motor wel in.
Ik heb nog altijd goeie ervaringen met de Pipercross kits. is een afgsloten filter met een luchtslang eraan. Maar ook hierbij geldt, onderhoud is alles..
Silver Evo TME
Ik rij met een Apexi power intake op mijn Subaru, maar dit komt vooral omdat ik een FMIC heb. Geen problemen mee gehad de afgelopen 2 jaar. Maakt een heftig aanzuig geluid. Als je geen FMIC hebt zou ik gewoon met het standaard luchtfilter blijven rijden.
Mijn voorstel topic: viewtopic.php?f=3&t=3370
Wat Yven al zegt, als je een FMIC hebt is dat wel nodig aangezien de plaats waar de standaard luchtfilterbak zit nodig is voor de doorvoer van je FMIC. De impreza en dan de EJ20 en de EJ25 hebben inderdaad moeite met een open luchtfilter. Dit is zelfs door Mark verhoeven afgeraden, het verhaal met de LMM klopt gedeeltelijk, maar het heeft ook te maken met de hoeveelheid aangezogen lucht, doordat je een open luchtfilter hebt veranderd het mengsel en wordt er meer lucht aangezogen dan dat de standaard LMM kan waarnemen en bijregelen, een open luchtfilter kan bij Subaru lijden tot motorschade aangezien je met een te arm mengsel rijdt dus ik zou gewoon blijven rijden met de orginele bak, en als je voor een front mounted gaat dan kan je een open luchtfilter pakken, maar dan wordt ook de wagen opnieuw afgesteld en dan kan het weer wel.