Uprated koppeling

Discuss performance tuning in this area
Texhnolith
Wangan Warrior
5142
phpbb3styles ©
05 May 2009, 15:56
Car: Nissan Silvia (S15)

Post by Texhnolith »

Na mn dyno/mapping is mijn koppeling flink gaar.
Ik ben dus opzoek naar een nieuwe. Maar waar moet ik op letten? Wat zijn goede (a-merk) en wat zijn slechte (b-merk)?

Denk ik open even een topicje erover voor mijn info en voor de volgende die hier naar zoekt. Altijd handig om de kennis over onderdelen in 1 topic te hebben.

Ik heb nu dus 441nm en wil uiteindelijk wel meer denk ik.
Dus het lijkt me dat ik een koppeling moet zoeken die meer dan 500nm aan kan.

Maar wat zijn de veschillen.
Je leest veel dingen over aantal pucks en organic enzo.
Maar wat doet het precies allemaal?

bob.
1340
29 Mar 2010, 11:08

Post by bob. »

6/4/3 puck koppelingen zijn vaak 'aan / uit' koppelingen. Die kan je niet of erg moeilijk laten slippen. Voor dagelijks gebruik dus niet echt geschikt. Organic is wat soepeler.

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Bij die "x"pucks koppelingen was het volgens mij ook dat hoe minder pucks hij heeft, hoe aggresiever de koppeling oppakt, 4 pucks zal dan bijvoorbeeld een stukje aggresiever zijn als 6 pucks.
FF voor de volledigheid:

4 pucks-koppeling:
Image

6 pucks-koppeling:
Image

Organic koppeling:
Image
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Ik heb een Exedy orgasmic organic koppeling. Die bevalt prima. Hij pakt snel op maar is alsnog makkelijk te gebruiken op de openbare weg.

Casejunkie
223
22 Nov 2010, 14:27

Post by Casejunkie »

Ik rij zelf met een koppeling van south bend clutch DXD uit de US. En ik heb dan een OFE Kit HD Stage 3:

http://www.dxdracingclutches.com/home.html

Het zijn overigens geupgrade Excedy koppelingen. Dus de drukgroep is gewoon van Excedy bijvoorbeeld

Erg tevreden, niet te agressief

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Het ligt niet aan het aantal pucks. Het materiaal van de koppelingsplaat bepaald hoe dat hij aangrijpt, dus of het aan/uit is of niet. Wat ze met Organic bedoelen is dus ook niks anders dan het soort materiaal.

De drukgroep bepaald hoe zwaar je pedaal gaat. Hoger koppel vereist meer kracht, dus een zwaardere diafragma veer. Als je bijvoorbeeld de koppeling van Noud voelt, die gaat best zwaar, maar is goed voor heel wat NM's.

Op de koppelingsplaat zelf zie je ook veertjes zitten. Zogenaamde tangentiaalveertjes zorgen ervoor dat bepaalde trillingen worden weggenomen, iets wat wel prettig is voor straatgebruik.

Ik denk dat je gewoon bij de goede merken moet gaan shoppen, aangezien een koppeling niet echt iets is om op te bezuinigen. Denk hierbij aan Exedy, ACT, ORC, etc.

Je hoeft niet meteen zo'n geile twin/tripple plate setup ofzo te kopen. Enige bijkomend voordeel voor jou wat ik me zo kan bedenken, is dat die kits compleet met vliegwiel komen, die ongetwijfelt lichter zal zijn dan het origineel.

Je moet er in ieder geval wel vanuit gaan dat de bediening iets zwaarder zal gaan, maar daar ga je wel aan wennen. Maar met het oog daarop, zou ik dus wel een setup kiezen waarvan duidelijk aangegeven wordt dat het voor straatgebruik is, en niet puur voor circuit/drag.
1983 Toyota Carina TA60

Benn30
658
02 Nov 2010, 22:16

Post by Benn30 »

Ik zou dan ook eens bij Helix gaan kijken. Ik dacht dat een aantal Evo rijders met dit merk rijden en worden redelijk veel bij NL rallywagens gebruikt.
Nurburgring count: 1

irreeL
361
08 Oct 2010, 19:10

Post by irreeL »

Carbonetics is ook zeker een aanrader ;)

Nivek
Wangan Warrior
2898
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

Ik heb een act 6-pad. Ik heb zo iets van, ik zal er mee moeten leren leven :lol:

Heb wel gekozen voor een geveerde (6-pad sprung) ivm de levensduur van de splains. Vergeet niet dat zonder veren de boel nog is wat extra op hun donder krijgen.

die ster platen zijn met synther plaatjes, dat is van zich zelf al aardig hard spul. Dus dat grijpt wel anders aan.
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Motax wrote:Het ligt niet aan het aantal pucks. Het materiaal van de koppelingsplaat bepaald hoe dat hij aangrijpt, dus of het aan/uit is of niet. Wat ze met Organic bedoelen is dus ook niks anders dan het soort materiaal.

Ah ok, I stand corrected :)
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

De vorm van de koppeling (pucks of platen) is niet wat bepaald hoe de koppeling aangrijpt (althans, niet zo sterk). Het is meer het materiaal wat wel of niet er voor zorgt of er te rijden is met een koppeling.

Ik zeg: zolang je met een auto ook maar enigzinds in het normale verkeer mee moet doen: gewoon een normale koppeling kopen die iets hoger vermogen aan kan. Gewoon een simpele Exedy ofzo. Is meer dan voldoende. Al die fancy shit heb je helemaal nergens voor nodig als je niet alleen fijn op wil scheppen met je speclist.

Supernova
7337
19 May 2009, 19:32
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by Supernova »

Ik heb een ACT 6 puck in mijn s13 hangen. Geen enkel probleem, prima koppeling :)
Image

Texhnolith
Wangan Warrior
5142

Post by Texhnolith »

Had jij niet wat fitment problemen wes?
Want ik zit aan een ACT Xtreme Organic te denken.. maar ik heb geen zin in aanpassen van iets.

Supernova
7337

Post by Supernova »

Ik moest een gaatje boren dat was het enige. Ik kon de koppeling terug sturen voor een andere maar daar had ik niet zon zin in (moest naar Amerika, kosten, duurde weer lang etc)

Afgezien van dat gaatje werkt ie prima. Kan goed zijn dat ie van jouw zonder problemen past dan :)
Image

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

ik heb der een spec stage 3 koppeling in hangen, heb er zelf nog geen meter mee gereden, maar Joey heeft dezelfde inmiddels al 3 jaar in de drifter 'and still going strong' :)
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

JDM_EJ9
288
21 Jul 2009, 18:13

Post by JDM_EJ9 »

Ik heb zelf ook een Exedy Organic Stage 1 koppeling erin zitten.

Koppelt zwaar maar goed te doen voor daily use!
Weet niet tot hoeveel NM hij goed is maar rijd en koppelt lekker!

Skippy heeft hem ook ervaren.. Zou zeggen rij een keertje in mijne heb je een Organic clutch al ervaren;)

Image

Texhnolith
Wangan Warrior
5142

Post by Texhnolith »

stage 1 lijkt me niet sterk genoeg voor mij. ik moet een stage 3 hebben ;)

PeeSx
4500
10 Jul 2009, 10:01

Post by PeeSx »

hangt van het aantal Nm af, dan praat je niet in stages.

Exedy
Carbonetics
ACT
Spec
HKS
OS Giken
ORC

Allemaal goede merken, met hun eigen prijs en specs.. gewoon rondkijken en degene met de beste prijs/specs verhouding kiezen. Zie het anders wel gebeuren dat je over 3 maanden nog aan het twijfelen bent omdat iedereen weer met een andere koppeling aan komt. :P
Lelijk paars rothok

Texhnolith
Wangan Warrior
5142

Post by Texhnolith »

ik zit nu met de ACT Xtreme Organic in m'n hoofd. leuke prijs ook (469)
Denk niet dat ik een betere prijs/kwaliteit ga vinden ofwel?

Ff kijken wanneer ik em aanschaf, nog geen last gehad van de slippende koppeling :)

PeeSx
4500
10 Jul 2009, 10:01

Post by PeeSx »

slippende koppeling kun je beter voor zijn. Als je koppeling te hard slijt gaan de nagels van de koppelingplaat in je vliegwiel slijten. Als je er te lang mee rijdt (ook al merk je het niet direct) kan je vliegwiel beschadigen en kun je die ook vervangen ;)
Lelijk paars rothok

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

jeroentje: spec sr20det Stage Three SN333 648 NM € 499,00 (op sxoc topic)
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Noud
Wangan Warrior
7735
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

PeeSx wrote:slippende koppeling kun je beter voor zijn. Als je koppeling te hard slijt gaan de nagels van de koppelingplaat in je vliegwiel slijten. Als je er te lang mee rijdt (ook al merk je het niet direct) kan je vliegwiel beschadigen en kun je die ook vervangen ;)

En dus meteen een reden om te upgraden naar 'n lichter vliegwiel :D.
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

Supernova
7337

Post by Supernova »

Daarom heb ik ook voor ACT gekozen omdat dat puur de beste prijs / kwaliteit verhouding. Is dat inclusief shipping Rob?

€499,- voor die spec koppeling is ook niet gek :)
Image

Texhnolith
Wangan Warrior
5142

Post by Texhnolith »

denk ex shipping. Maar dat is ook geen 10 euro.
Vliegwiel doe ik niet ;) te weinig profijt van met mijn manier van rijden voor het geld.

Spec... hmm ff kieken

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Bestel die ACT nou gewoon maar. Het heeft weinig zin om door te zoeken, want die prijs ga je niet evenaren.
1983 Toyota Carina TA60

Post Reply