Apexi S-AFC II afstellen

Discuss performance tuning in this area
Koen Bongers
68
phpbb3styles ©
14 Sep 2009, 17:20

Post by Koen Bongers »

Hier zitten aardig wat mensen die leuke auto's rijden met wat modificaties dus vandaar even een vraagje. Ik ben van plan om een set ITB's op m'n BMW te monteren en die zorgen ervoor dat het blokje onderin wat meer brandstof nodig heeft. Chippen is duurder dan de aanschaf van zo'n s-afc en om die reden ben ik dan ook benieuwd naar de ervaringen met zo'n apparaat. Aangezien het gebruik van een S-AFC binnen het Jappanerwereldje wat normaler is dan binnen het BMW gebeuren plaats ik de vragen hier :)

- Is het uberhaupt iets? werkt het veilig en stabiel?
- Is zo'n ding eenvoudig zelf op straat af te stellen met een wideband lambda?
- Heeft iemand hier toevallig zelf ervaring mee en wellicht tijd/zin om even mee te kijken mocht ik ermee aan de slag gaan?
- Wat voor wideband lambda set raden jullie aan? (of heeft iemand misschien een set te leen?)

bob.
1340
29 Mar 2010, 11:08

Post by bob. »

Ik lees er veel goede verhalen over. De instel mogelijkheden zijn goed, maar het is niet mogelijk om er echt mee te 'fine tunen'

Op straat zou het goed in/af te stellen moeten zijn. Het gebeurt vaker op deze manier

Heb er zelf geen ervaring mee, wel lang met het idee gelopen voor een SAFC2 in de glanza.

Wideband raad ik zelf een AEM of een VEMS aan. Goede kwaliteit en betaalbaar. Wideband lenen lijkt me lastig. Hiervoor moet nml een extra moer op je uitlaat gelast worden waar de lambda in komt. En zo'n wideband is altijd makkelijk, ook na het afstellen.

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Ik heb ook een S-AFC2 in mn sx, ongemapt en het lambda signaal is niet meer aangesloten sinds nistune erin zit, gebruik hem nu puur voor weergave van TPS / RPM en Knock.
Ikl heb me zelf er nooit aan gewaagt om hem af te stellen uit angst iets te slopen, maar het principe is best eenvoudig, je past het AFM / MAP signaal aan waardoor de ECU denkt dat er meer of minder lucht naar de motor gaat, en dus meer of minder brandstof inspuit, het nadeel is dat vaak hierbij ook ongewilt je timing iets word aangepast heb ik gehoord.
Ik denk dat hij op zich best geschikt is om kleine aanpassingen te doen.

Qua wideband lambda heb ik alleen ervaring met de VEMS, en daar ben ik erg tevreden over, zit ook meteen een EGT functie in, en je kunt loggen via een seriele aansluiting (zijn ook adapters naar usb voor) en gratis software.
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Anu wrote:... en dus meer of minder lucht inspuit, ...

Lol, tank jij lucht? :lol:

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Op dit moment loopt hij net zo hard op lucht als op benzine :P
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Koen Bongers
68

Post by Koen Bongers »

bob. wrote:Ik lees er veel goede verhalen over. De instel mogelijkheden zijn goed, maar het is niet mogelijk om er echt mee te 'fine tunen'

Op straat zou het goed in/af te stellen moeten zijn. Het gebeurt vaker op deze manier

Heb er zelf geen ervaring mee, wel lang met het idee gelopen voor een SAFC2 in de glanza.

Okay, tja dat op straat afstellen daar twijfel ik nog wel wat aan maar dat zal een kwestie van proberen worden :) anders ergens de bank op denk ik.

Wideband raad ik zelf een AEM of een VEMS aan. Goede kwaliteit en betaalbaar. Wideband lenen lijkt me lastig. Hiervoor moet nml een extra moer op je uitlaat gelast worden waar de lambda in komt. En zo'n wideband is altijd makkelijk, ook na het afstellen.

Zo'n gat heb ik al in de uitlaat zitten. BMW heeft standaard zo'n lambda sensor eronder hangen, alleen is het een narrowband voor zover ik weet. Gelukkig kan die er ook uit en dan kan er zo een wideband in. De ECU heeft de lamda namelijk niet perse nodig om te werken, wel gaat ie dan wat rijk lopen wat de S-AFC dan vast weer op kan lossen.

Anu wrote:Ik heb ook een S-AFC2 in mn sx, ongemapt en het lambda signaal is niet meer aangesloten sinds nistune erin zit, gebruik hem nu puur voor weergave van TPS / RPM en Knock.
Ikl heb me zelf er nooit aan gewaagt om hem af te stellen uit angst iets te slopen, maar het principe is best eenvoudig, je past het AFM / MAP signaal aan waardoor de ECU denkt dat er meer of minder lucht naar de motor gaat, en dus meer of minder brandstof inspuit, het nadeel is dat vaak hierbij ook ongewilt je timing iets word aangepast heb ik gehoord.
Ik denk dat hij op zich best geschikt is om kleine aanpassingen te doen.

Dat timing aanpassen heb ik ook wat over gelezen ja. Bij de BMW ECU wordt de ontsteking bepaald door o.a. de AFM, TPS en de temperatuursensor dus het "faken" van het AFM signaal zal ook wel invloed hebben op het ontstekingstijdstip. Maar aangezien ik NA blijf zal dit zeer waarschijnlijk wel meevallen. Ik ga het ding nl. niet verzoeken om 30% meer brandstof in te spuiten, dan kan ik er namelijk beter andere injectoren in stoppen en het ding weer afstellen met de S-AFC zodat ik maar een paar % hoef bij te sturen. Eventueel kan ik er ook nog een Apexi S-ITC bij hangen om de ontsteking ook te kunnen beïnvloedden :p alleen dan wordt het wel een hele erge beun opstelling.

Worden die wideband spullen ook ooit ergens tweedehands aangeboden? kom ze op MP namelijk niet echt tegen en ik vind het zonde om nieuw te kopen als het ook tweedehands kan :P Hoewel het natuurlijk wel een product is wat je altijd blijft gebruiken, ook in andere auto's, dus het is nooit weggegooid geld.

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

is een megasquirt / kdata icm wideband geen optie?

redlijk betaalbaar + volledig instelbaar en veel mensen die er kennis van hebben :)

dan kun je itb's afstellen op wideband / tps en iat
dit aangezien je met itb's niet veel hebt aan map of maf sensor
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Koen Bongers
68

Post by Koen Bongers »

kdfi heb ik ook over gedacht. Alleen de ingebouwde wideband die werkt voor geen meter, dus daar moet alsnog een losse bij gekocht worden. Reden dat ik niet voor kdfi ga op dit moment is dat ik nog niet te spreken ben over de drivability van dat systeem. Schijnt hier en daar nog wel wat te haperen. Verder zijn ITB's prima te gebruiken icm een MAF sensor aangezien ik gewoon met een airbox ga werken (dat levert ook wat meer pk's op dan open stacks) BMW doet het af fabriek ook op bv. de E30 M3 en dat werkt prima :)

Patrick
4731

Post by Patrick »

ja idd met een airbox werkt het weer wel :)

maar ik ging er even vanuit dat je open stacks had...

Koen Bongers
68

Post by Koen Bongers »

Nah, ik ga met airbox werken :) open stacks is wel mooi (en het klinkt geweldig) maar qua performance is het net wat minder en qua afstelling is het vele male moeilijker dus ik ga voor de easy way :P

Ik heb overgens zo'n Apexi ding gekocht. Het is een AFC Neo geworden dus met de nieuweste functionaliteiten :) komend weekend maar eens inbouwen!

Edit: ik zit net te bedenken dat een MAP sensor misschien ook nog wel mogelijk is. Dan zou ik wel met open-stacks kunnen rijden. Een goed MAP signaal is nl. wel te krijgen wanneer er per throttelbody een vacuumslang naar een verzamelblok wordt gelegt van waaruit het de MAP sensor in kan...open stacks is wel geil namelijk :cheer:

Patrick
4731

Post by Patrick »

zo hoor ik 't graag :)

Post Reply