S13 loopt veel te rijk

Discuss performance tuning in this area
Supernova
7337
phpbb3styles ©
19 May 2009, 19:32
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by Supernova »

Ik rij nu met mijn S13 al een jaar of 2/3 op stage 3. Sindsdien loopt de auto veel te rijk en omdat ik laatst een AEM heb ingebouwd is het nu ook zichtbaar geworden.

Als ik normaal rijdt dan is de AFR gewoon tussen de 14/15 en als ik het gas intrap duikt deze naar een AFR van 10 en daar blijft ie ook hangen. Vermoedelijk is de AFR nog lager dan 10 maar de AEM kan niet lager meten.

De auto komt voor mijn idee ook traag op gang en hij stotterd regelmatig. Nu was het idee van Bob & Mij om een benzine druk regelaar in te bouwen en daarmee de benzine druk te verlagen wat volgens ons weer moet resulteren in een beter AFR :banana: .

Kan dit zo of hebben we hier te "simpel" over na gedacht? Ik weet dat de Horsham chips wat rijker afgesteld staan maar bij mij slaat het alles denk ik. Kan er ook iets anders aan de hand zijn?

Setup:
444cc injectoren
GT28R
Z32 AFM
Horsham stage 3 chip
Image

Texhnolith
Wangan Warrior
5142
05 May 2009, 15:56
Car: Nissan Silvia (S15)

Post by Texhnolith »

Heck, dat doet mijne ook XD

Supernova
7337

Post by Supernova »

Ik mag toch hopen dat jouw S14 na het mappen van steve toch wel wat minder rijkt loopt als mijn hok :)!
Image

Texhnolith
Wangan Warrior
5142
05 May 2009, 15:56
Car: Nissan Silvia (S15)

Post by Texhnolith »

nope :)

Supernova
7337

Post by Supernova »

Maar de jouwe loopt 10 op full boost mijne duikt daar al naar toe als ik onder de boost zit zeg maar. Ik gok dat de AFR gewoon richting de 9 gaat bij mij ofzo.
Image

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Mja in theorie zal een lagere benzinedruk ook een lagere AFR opleveren, alleen weet ik niet wat de ECU daarmee gaat doen, als hij dat met de standaard lambda gaat bijregelen, zal de afr zowat gelijk blijven en is het enige resultaat dat je duty cycle van je injectoren omhoog gaat. Maar ik heb echt geen idee in hoeverre de ecu iets doet met het narrowband signaal. Zou je Roel eens moeten vragen denk ik, die weet erg veel van ecu's en zo.
Heb je de lambda trouwens al eens losgekoppeld? kijken wat hij dan doet?
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Lambda signaal wordt alleen tot 2500rpm gebruikt, zover ik heb begrepen. Daarna is het puur de ECU programering.

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

klopt, er is maar een klein gedeelte rondom het 'Cruise' gebied met een laag toerental en lage belasting waar de inspuitduur gevarieerd word a.d.v. het lambda signaal.

Benzinedruk aanpassen om de fueling te beinvloeden kan zeker.het is echter een van de minst nette oplossingen.
Het is minder net omdat je het over je gehele gebied verlaagd, en dus niet load of rpm afhankelijk aanpast.

Het best is een custom-map.
Image

Supernova
7337

Post by Supernova »

Ik geef je gelijk Scoop maar een Custom map kost me gewoon veel te veel & ik weet niet hoelang mijn catje het nog gaat uithouden dus dan vind ik het zonde om een dure mapping te laten doen zeg maar snappie? Ook met het oog op een RB swap die nog gaat komen zeg maar...

Maar het zou in theorie dus kunnen zeg maar? Ik vraag me alleen af of er niet iets anders aan de hand is waardoor mijn s13 zo rijk loopt...
Image

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

Je benzinedruk aanpassen om je afr in orde te krijgen is een beetje lomp, maar kan zeker :D

benzinedruk word ook vaker verhoogd om meer opbrengst te krijgen uit te kleine injectoren.
Image

Supernova
7337

Post by Supernova »

Ik ga dan het tegenover gestelde doen :P Maar ik heb echt geen idee wat ik er anders aan zou kunnen doen zonder een custom map te nemen?
Image

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Piggyback ertussen zoals een S-AFC?
Image

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Gewoon je benzine druk aanpassen Wes. :D Dat moest Ronnie ook doen met z'n stage 3 setup, ik weet nog dat we naar een meeting gingen en hem toen langs de snelweg tegenkwamen omdat hij z'n benzine druk even wou aanpassen. :lol:

Supernova
7337

Post by Supernova »

Eeen S-AFC heb ik ook nog aan zitten denken maar vind ik ook nog best wel duur.... Maaruh werkt dat goed in een S13 :)?

@ Skippy: lol :D
Image

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

kun je de boost niet 0.1 hoger zetten en kijken wat ie dan doet ?

meer lucht met zelfde brandstof = hoger afr :)
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Dat word weer wel gemeten door de AFM, dus zou wel bijgeregeld moeten worden als ik het goed heb?
Misschien gewoon eens testen op een boost of vacuumlek of zo? wellicht dat hij lucht ergens weglekt en daarom rijker loopt?
Image

Supernova
7337

Post by Supernova »

Boost verhogen werkt helaas niet. Maar ik ga denk ik maar een SAFC aanschaffen kan nooit kwaad :)
Image

bob.
1340
29 Mar 2010, 11:08

Post by bob. »

Laten we eens beginnen met die SAFC. Als het niet voldoende helpt kunnen we altijd de FPR proberen. Met die SAFC kan je tot 45% bijstellen. Dus dat moet wel voldoende zijn lijkt me

Supernova
7337

Post by Supernova »

Hahahaah nu ik een SAFC heb gekocht antwoord ie :P Maar het komt goed :)
Image

bob.
1340

Post by bob. »

Had t topic niet gezien.. normaal gebeurt dr in dit deel van t forum maar weinig.. kom er dus nooit :P

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

bob. wrote:Had t topic niet gezien.. normaal gebeurt dr in dit deel van t forum maar weinig.. kom er dus nooit :P

Daar is een heel handig knopje voor bovenaan het forum "view unread posts", dan mis je helemaal niks meer :)

bob.
1340

Post by bob. »

Wes, heb je die SAFC al in huis? Kunnen we mooi n dagje gaan knoeien met t ding ;)

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Ik heb volgens mij thuis op de pc nog ergens de info staan welk kabeltje waarop moet bij een CA, of is dat al bekend? :P
Image

bob.
1340

Post by bob. »

Altijd makkelijk, post 't hier anders ff :)

Heb zelf wel alle handleidingen erbij, maar voor het geval het S13 schema ontbreekt

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Prima, ik kijk dalijk thuis even.
Image

Post Reply