Oliekoeler op z'n kop?

Discuss performance tuning in this area
User avatar
Kapitein Iglo
7919
phpbb3styles ©
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Ik las net op een ander forum dit, over mijn nieuwe oliekoeler die op z'n kop hangt:

Mij is altijd geleerd om een externe oliekoeler nooit met de aansluitingen naar beneden te monteren vanwege het eventueel te ver wegvallen van de oliedruk.
De aansluitingen naar boven zou beter moeten zijn voor een constante oliedruk.
Ik heb ik dit ook maar gehoord, ik heb vroeger zelf ook een tijd rond gereden met de oliekoeler ondersteboven, maar mij werd door meerdere personen verteld dat dit niet verstandig was.
Uiteindelijk heb ik hem toen toch maar omgedraaid voor de zekerheid.


Dit is de eerste keer dat ik hier van hoor. Mijn vorige oliekoeler hing op z'n kant, de nieuwe hangt met de aansluitingen naar beneden. Gezien ik een thermostaat heb maakt het volgens mij niet veel uit..

User avatar
Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16
Location: Roermond

Post by Kay »

Hmmm, klinkt een beetje als een internet-myth. Ik denk dat het weinig uitmaakt, zodra je je motor start, bouw je druk op, en dan maakt het echt niet uit waar of hoe je aansluitingen zitten, zolang er olie in zit.
1983 Toyota Carina TA60

User avatar
Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Dat dacht ik ook... Die 6 bar druk zorgt er volgens mij wel voor dat de olie in alle hoekjes en gaatjes komt.

Maar goed, men zegt:

Bedenk het maar zo: lucht wil altijd naar boven.

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Ik kan me best voorstellen dat er een luchtbel bovenin zou blijven hangen...
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

User avatar
Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16
Location: Roermond

Post by Kay »

hmmm, ik denk dat het allemaal wel meevalt, ik denk dat als er 6 bar druk op staat, er echt geen lucht ergens blijft hangen. Zal in ieder geval niet meer risico zijn dan op andere plekken.
1983 Toyota Carina TA60

User avatar
Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Maar goed, ik heb nog een eind aluminium strip en een lang stuk draadeind liggen, dus omdraaien is niet zo heel veel werk. Better safe than sorry.

Nivek
Wangan Warrior
2898
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

Wat als je hem op zn zij monteerd? Ik denk dat je idd ook loopt te stoeien met luchtbellen.

Originele fc3s olie koeler heeft dat ook


Image
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

User avatar
Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41
Location: Afferden

Post by Patrick »

als je hem onderste boven monteerd loopt hij leeg als je de auto uitzet, dus duurt het langer voordat er overal oliedruk is

of zeg ik nu iets geks?
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40
Location: Goirle

Post by The Doctor »

ja, want de meeste sandwich plates hebben een thermostaat erin hangen, maar altijd nog een klein beetje doorstroming (zodat je nooit een sloot koude olie in een hete motor krijgt als de thermostaat open gaat), dus in het begin doet die oliekoeler het toch niet en heb je netjes je oliedruk. En anders zijn er met 6 bar weinig problemen met luchtbellen of later op druk komen etc. etc.

De mijne hangt op z'n zijkant, maar ik merk er helemaal niets aan...

User avatar
Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41
Location: Afferden

Post by Patrick »

bij de 4age org. sandwich plate zit alleen een druk schakelaar in (veertje+tonnetje) en die gaat gewoon open bij oliedruk en deretour valt dan weer in het carter (daar zit de andere aansluiting)
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

Het feit of een koeler wel of niet leegloopt heeft te maken met zijn positie t.o.v. het oliepeil in de carterpan (wet van de communicerende vaten)en de aanwezigheid van een eenrichtingsklep ergens in het circuit.

De oriëntatie van de oliekoeler heeft daar dus volgens mij niks mee te maken.
Image

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

als het met de aansluiting naar benee hangt en er zit bovenin een luchtbel dan maakt dat toch geen moer uit, want die bel zit bovenin, en de aansluitingen onderin en dus zitten de aansluitingen juist gevuld met olie.

als je het echter omdraait, met de aansluiting bovenop dan zit dus de lucht weer op het hoogste punt en dat is dan dus de bocht die je slang maakt, bovenop.

dat is dus als er al lucht inzit..

ik heb die dingen al op zijn kop, andersom en naar links en rechts opgehangen nooit ergens problemen mee gehad.

Post Reply
cron