Welke olie?!

Discuss performance tuning in this area
Supernova
7337
phpbb3styles ©
19 May 2009, 19:32
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by Supernova »

Het wordt weer tijd voor een olie wissel in de Sil80 maar nu ben ik aan het twijfelen welke olie ik ga gebruiken. Ik rij nu al een tijdje op: Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4, 5 Liter wat verder prima bevalt en het is niet zo duur (€34,99). Ik lees bijvoorbeeld dat Paul op 05W-40 gaat rijden wat is hier het voordeel van?

Ik zit zelf te kijken naar Castrol Edge RS 10W-60 5 L maar deze is bijvoorbeeld 2 x zo duur als Magnatec (€82,99)

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen of misschien een andere goede optie heeft?
Image

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

10W40 is een half syntheet olie welke een 'minder' reinigende werking heeft. als je nu op 5W40 gaat rijden wat een vol syntheet is gaat deze je blok 'reinigen' en dan bestaat de kans dat er veel koek los komt wat je lagers e.d. om zeep gaat helpen...

ik zeg niet dat het zal gebeuren, maar die kans is zeker aanwezig..

als je olie temp en druk gewoon netjes op pijl blijft met het spul wat je nu hebt zou ik deze gewoon weer gebruiken. onderhouds interval van 5K km of 1x per jaar is dan wel op zijn plaats
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Supernova
7337

Post by Supernova »

Die magnatec werkt feitelijk gezien prima. Mijn olie komt niet boven de 100 graden uit :)
Image

Texhnolith
Wangan Warrior
5142
05 May 2009, 15:56
Car: Nissan Silvia (S15)

Post by Texhnolith »

waarom veranderen wat goed werkt? :)

Noud
Wangan Warrior
7735
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

x 2!
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Zeker met het oog wat patrick zegt... overstappen op een andere soort olie is altijd een beetje eng bij wat oudere motoren.

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Inderdaad, ik zou gewoon lekker bij 10w40 semi syntheet blijven, had ik voorheen ook altijd in mijn blok.
De reden dat ik nu overschakel is omdat ik een compleet schoon blok heb nu, waarbij het overschakelen geen kwaad kan, maar bij oudere moeten loop je inderdaad risicos als olieresten losgeweekt worden, in het gunstigste geval kan je blok ervan gaan lekken door keringen en pakkingen als daar olieresten de boel dichthouden, maar zoals Patrick zegt je wil niet dat die rommel door je blok gaat zwerven.

Hier staat trouwens heel veel info over olie:
http://forums.sxoc.nl/index.php?showtopic=46817
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Nivek
Wangan Warrior
2898
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

Ook is het altijd maar een gok wat ie verder doet als je over gaat op dunnere olie.

Auto van moeders heeft (waarom mag joost weten) elk half jaar een beurt gehad bij de vorige eigenaar, en ivm vele km's die me ma rijdt ben ik weer terug gestapt longlife olie waar die af fabriek op loopt, is 5w30. Maar ik heb inmiddels al 1,5 liter olie bij moeten vullen...

Dit moet ik dus nog even aan kijken anders gaat ie gewoon terug op 10w40.

Maar wat adners, waarom is 10w40 altijd half syntheet? Volgens mij is daar ook gewoon vol syntheet van hoor, ligt gewoon aan de soort olie. 10w40 geeft enkel de dikte aan.
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Idd, de 10 is de viscositeit bij koude start en de 40 op bedrijfstemperatuur, de 5w40 die ik ga rijden is ook alleen bij koude start dunner dan de 10w40.
Castrol Magnatec is idd half syntheet, zover ik begrijp uit wat in dat topic staat is het niet slim op een ouder blok over te gaan op vol syntheet, maar een 5w40 half syntheet moet wel kunnen denk ik?
Image

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

volgens mij is het andersom sea 5 - W(inter)40
is ook niet echt logisch als de olie dikker word als die warmer word
Image

Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Nee, wat Paul zegt klopt. De nummer voor de W is de koud viscositeit. (De schaal is niet hetzelfde tussen de koud en warm viscositeit indicator.)

Supernova
7337

Post by Supernova »

Duidelijke taal jongens, dan haal ik wel gewoon weer de magnatec is ook niet zo duur :D
Image

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Klopt idd dat de W (winter / koud toestand) bij het eerste getal hoord. Maar het 2e getal schijnt toch wel echt de zelfde schaal te hebben.

je hebt sae 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60 en de nummers 0 t/m 15 heeft een W-aanduiding en 20 komt schijnbaar met of zonder w afhankelijk van hoe het getest is. Is de waarde 20 in koude toestand, is het 20W, is het 20 in warme toestand, dan 20 zonder W.

(lees ik nu ff op internet want nou wil ik t zelf ook weten :P )

Maar wat ik dan niet snap is dat ze met het nummeren van lage viscositeit naar hoge gaan. Dat zou betekenen dat je met 5w-30 koud een dunnere olie hebt dan warm? Dat vind ik best wel maf...

Ik snap t niet meer :P
Image

Luminous Flux
2888
22 Apr 2010, 23:20

Post by Luminous Flux »

@ Paul,
Welke vol-synth. olie ga je gebruiken? Ik wil na de winter ook naar 5w-40 gaan, denk nu aan Shell Ultra Helix. Voorheen Castrol Edge gebruikt maar die is er alleen in 5w-40 voor (T)D's dus dat gaat 'm niet worden :P
Image

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Ik heb er na de revisie shell ultra helix 5w40 in gedaan. sindsdien is het hele blok gelijk stil :)

Let wel: wanneer je van de minerale inloop olie naar de vol syntheet gaat, is het verstandig om het blok te spoelen met dezelfde olie als waarmee je gaat rijden.
bijv. je laat de mineraal eruit lopen, dan vul je de motor met een liter of 2 van de vol syntheet, dan laat je de motor even stationair lopen, waarna je het gehele prutje eruit laat lopen, oliefilter wisselt en "normaal" bijvult met de vol syntheet.

Doel van deze procedure is om zoveel mogelijk van de minerale olie uit de motor te krijgen, want sommige mineralen en volsyntheet kan met elkaar reageren tot er een rubber achtige substantie in je oliekanalen afzet. wat dus smering vermindert omdat er minder olie door de kanalen kan lopen.
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Ik ga ook voor de 5w40 shell ultra helix, heb er al een paar kannetjes van thuis staan.
Dat spoelen was ik inderdaad ook van plan, thnx voor de tip Merijn :D
Image

Nishin
1165
17 Nov 2010, 19:52

Post by Nishin »

johan wat gebruik jij? 5w30?
Image ローリングシュート

Luminous Flux
2888

Post by Luminous Flux »

Ik heb me laten vertellen dat de lagers in de Z33 VQ35de "ontworpen zijn voor 5w30" door Nissan, so I'll just stick to Castrol Edge 5w30 waar ik nu ook al mee rijd. :P
Image

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Misschien wel verstandig ja. Je weet heel niet wat je op je hals haalt. Vind het ook moeilijk als ik uit moet gaan zoeken wat voor olie. Als de visco maar goed is denk ik?
Image

Luminous Flux
2888

Post by Luminous Flux »

Ja inderdaad, achter olie schuilt een complete science waar ik geen kaas van gegeten heb (bah, kaas... wie eet dat überhaupt?). Heb me er bij de aanschaf van de Z wel in verdiept en kwam toen ook al op 5w30 vol synth uit. Laat ik die hele research en lees-uren maar niet meer in twijfel trekken.
Image

MaxNL
41
22 Oct 2011, 20:21

Post by MaxNL »

Nivek wrote:
Maar wat ik dan niet snap is dat ze met het nummeren van lage viscositeit naar hoge gaan. Dat zou betekenen dat je met 5w-30 koud een dunnere olie hebt dan warm? Dat vind ik best wel maf...

Ik snap t niet meer :P

Je moet 't net even anders lezen.. Voor het gemak,
5W - in koude toestand wordt de olie nie dunner dan een klasse 5 singlegrade
40 - in warme toestand wordt de olie niet dunner dan een klasse 40 singlegrade

Dit is even heel kort door de bocht maar maakt 't wel duidelijk voor jou.. ;)

Zie 't dus even als 2 losse cijfers waarbij hoe lager het getal voor de W, hoe dunner de olie in koude toestand.
En na de W- hoe lager het getal hoe dikker de olie blijft.. (en dus betere bescherming blijft bieden op hoge temperaturen)
Unlike car racing, golf, football, and soccer only require one ball

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Is het na de W niet juist, hoe hoger het getal, hoe dikker de olie blijft? Volgens mij is een w60 dikker en temperatuur bestendiger dan een w40?
Image

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.

Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50.

Dus, als je je blok op het circuit gaat mishandelen, en dus hogere olietemperaturen ziet, zul je dus een hoger getal na de W moeten hebben. De koude viscositeit zal meer afhankelijk zijn van het klimaat waar je in woont, zo zul je in een koud klimaat een lager getal voor de W hebben, dan in bijvoorbeeld Zuid-Afrika.

Zo moeilijk is het niet ;).
1983 Toyota Carina TA60

KeeZ
28
10 Feb 2010, 12:35

Post by KeeZ »

Ik geloof dat olie een van de meest bediscussieerde onderwerpen is, omdat de werking namelijk afhankelijk is van het blok en het gebruik.
De al eerder gegeven opmerking: "waarom veranderen als het goed werkt?" klinkt daarom wel goed.
1991 Nissan 300ZX Z32 TT

Opgedronken
1767
16 Dec 2011, 16:28

Post by Opgedronken »

Hmm voor jullie met turbo blokken zal het wel een ander verhaal zijn, maar ik met mijn in de jaren 80 ontwikkelde gietijzeren blokje smijt er gewoon het billigste in wat op het moment voor handen is.
Dit is momenteel voor minder dan 10 euro voor 5 liter olie van die Lidl of Action :P.

Post Reply