fuel system

Discuss performance tuning in this area
Nivek
Wangan Warrior
2898
phpbb3styles ©
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

Heren,

Mijn rx7 is compleet kaal geplukt wat sommige gezien hebben. Daarom vind ik het belangrijk om de opbouw goed aan te pakken.

Nu zit ik al een tijdje te bedenken hoe ik het brandstof systeem zo ga aanpakken dat ik of in een keer klaar ben, of ruimte heb voor uitbreiding. Ik hoop dat er mensen zijn die ideeën / tips hebben, en / of mijn vragen kunnen beantwoorden.

Ik verwacht met de huidige setup (als die weer in elkaar zit) 300 pk, en hoop op 300 pk aan de wielen. In de toekomst zal dit omhoog gaan naar minimaal 400, of misschien zelfs 500. Maar hoe dat gaat lopen beleven we vanzelf.

Omdat ik ook in gedachten heb om zo nu en dan het circuit is op te zoeken, en om het driften is uit te gaan proberen, leek het mij verstandig om een swirl pot te plaatsen. Zo had ik in gedachten brandstof leiding binnendoor te leggen zodat ik deze later makkelijk kon monteren en heb dus genoeg an-06 rvs gevlochten leiding met toebehoren besteld om 2 leidingen van achter naar voren te kunnen leggen (andere reden is dat ik de standaart hard-line niet wil gebruiken ivm roest).

Nu kwam ik vervolgens onderstaande foto tegen:

Image

Een sump onder de bestaande tank.

Dit bracht mij aan het denken, en tot nu toe ben ik van mening dat dit een net zo mooie, en misschien wel mooiere oplossing is dan een swirl pot.

Nu ben ik hier over aan het nadenken en nu zijn er een paar dingen die ik me afvraag:

-1-
Ik lees steeds overal dat het er an10 of an08 slangen gewerkt word, dus nu vraag ik me af of ik niet een miskoop heb gedaan met die an06 slang. Wel wil ik, als ik een sump ga monteren, 2 aansluitingen hebben zodat ik eventueel in de toekomst een 2e pomp kan monteren en dan een dubbele an06 slang naar voren kan leggen. Zodat elke brandstof rail bij mij (heb er 2) zijn eigen voeding heeft. Stel ik ben zo ver, met andere turbo etc, zou dat voldoende zijn? 2x an08 naar de pomp, verder met 2x an06 naar beide rails?

-2-
verder gaande op het stukje hierboven, ik heb 2 brandstof rails met elk hun eigen voeding (A750 Fuel Pump van aeromotive), word een an08 retour leiding dan niet noodzakelijk ipv an06? De aeromotive 13109 FPR die ik nu heb heeft 2x 06 inlet en 1x 06 outlet. De 13101 van aeromotive zelfs 2x 10 inlet en 1x 06 outlet.

-3-
Filtering, ook belangrijk. In het geval van de sump kan er vuil onderin komen, aangezien de brandstof onderin word aangezogen kan die dus ook het vuil makkelijk opzuigen. Pre-filter lijkt mij een oplossing. Moet ik dan denken aan een 100-micron filter voor de pomp en 10-micron filter na de pomp? Of zijn er andere suggestisch?

-4-
Wat betreft de sump, mijn pa kwam op het idee om in dit geval slechts een klein gat van, laten we zeggen, 50mm onderin de tank boren, en daar de sump overheen te zetten. Stel de tank is aardig leeg en stel je zit in een lange bocht, dat er geen brandstof uit de sump kan stromen. Leek mij een goed iets, in de zin van, net dat beetje extra. Goed idee? Slecht idee?

Hoe langer ik er over na denk, hoe lastiger het voor mij lijkt te worden om uit te zoeken hoe ik het aan moet pakken. Met name omdat er zoveel verschillende pompen en filters zijn.

Ik hoop dat iemand mij nuttige info kan geven. Zowel suggestisch, als hoe er over mijn idee gedacht word of hoe ik het nog weer anders aan zou kunnen pakken.
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

hoe zit de binnenkant van je tank eruit? je auto is toch std. al voorzien van een injectiemotor en dus zitten er antiklots schotten in je tank? dus heb je niet echt een swirlpot nodig. dat betekend dat je std pomp, intern of extern ook al de beste pickup plek heeft.

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Ik meen dat er niks in de tank zit aan schotten, dacht ik toen der tijd gezien te hebben.

En ik weet van ferdi aka furb, met de zwarte fc3s, dat ie op het circuit als is bijne zijn motor aan snot gedraaid heeft omdat ie lucht aan zoog.
Image

Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

Ik denk dat het probleem met bezinksel in de tank niet zo groot is, als er zoveel bezinksel in benzine zou zitten dat dit een probleem is, dan zou je tank na 20/25 jaar toch helemaal vol moeten zitten met zooi.

Toen ik mijn oude S13 sloopte zag ik hoogstens wat aanslag op de bodem van de tank...
Image

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Toen ik laatst mijn nieuwe pomp in de tank zette, was de tank nog brandschoon van binnen, ook al heeft ie al met al 2 jaar stil gestaan met benzine in de tank.
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

jaa daarom ik denk dat dat wel mee valt. Ter bescherming van de pomp gewoon een 100 micron filter er voor zetten.
Image

Post Reply