Oliekoeler aansluiten

Discuss performance tuning in this area
Robin260z
612
phpbb3styles ©
12 May 2011, 23:48

Post by Robin260z »

Ola

Ik zit er aan te denken om een oliekoeler op mijn Datsun te zetten. Gewoon een simpele van een andere auto. Aangezien het toch een oud blok is en er toch nog een tijdje mee wil rijden.
Waar sluit je nou de slangen op aan?

Komen die op een sandwichplate? of ergens een ingang en ergens een uitgang?
Ik heb standaard op mijn blok een oliedruksensor zitten maar wil er denk ik nog wel een olietemperatuur sensor bijhebben.
Dus ik moet sowieso een sandwichplate monteren.

Iemand een antwoord?

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Olitemp sensor zou ik proberen om ergens in het blok te monteren. De meeste blokken hebben wel ergens een afgedopte aansluiting waar je iets in kan draaien. Misschien niet iets waar je makkelijk bij kan, maar met wat slangwerk kun je een hoop voor elkaar krijgen.

Voor een oliekoeler heb je een sandwichplate nodig (liefts met een thermostaat, anders word je blok zo langzaam warm), twee slangen en een koeler. Een koeler werkt twee kanten op natuurlijk, dus het maakt niet uit hoe je de slangen monteerd. Als er maar één naar de ene kant van de koeler, en één naar de andere kant gaat.

Belangrijkste/moeilijkste van het monteren van een oliekoeler is het ophangen van de koeler en het leggen van de leidingen. De koeler mag niet makkelijk kapot kunnen gaan en de slangen moeten zo opgehangen worden dat ze niet ergens langsaf kunnen schuren. Ik heb zo al eens een blok kapot zien gaan door zo'n slang die tegen het subframe aan lag te schurken.

Nishin
1165
17 Nov 2010, 19:52

Post by Nishin »

http://www.motexperformance-shop.nl/a-2 ... hermostaat
Image ローリングシュート

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Ik zou echt niet zomaar een gebruikte oliekoeler van een ander blok af pakken. Voor je het weet zit dat ding vol met metaalsnippers/slijpsel/troep... Dat krijg je er ook niet uit door te spelen, dus met andere woorden dat gooi je dan gelijk in je eigen motor.
Veel mensen vergeten ook dat als hun lagers eruit lopen, dat ze hun oliekanalen moeten spoelen, oliekoelers vervangen etc, gooien nieuwe lagers erin en een paar honderd km later, weer lagers eruit .. ;)
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Klopt. Ik heb mijn oliekoeler toen ook gewoon naar de stort gebracht. Die zijn ook bijna niet door te spoelen, want in die fijne kanaaltjes van de koeler zelf kan vanalles blijven hangen. Een sandwichplate of wat slangen zijn nog wel te spoelen, maar een koeler, of een warmtewisselaar moet je nooit hergebruiken.

Een tweedehands koeler alleen kopen als het van een auto komt die je kent (en waarvan je dus weet dat ie niet vol troep zit).

Post Reply