[tech talk] wrc ALS

Discuss performance tuning in this area
Nivek
Wangan Warrior
2898
phpbb3styles ©
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

vond dit wel interesant!

Wederom een editt btw

Wat ik gevonden heb, is dat onderstaande het ALS systeem is wat gebruikt werd bij de subaru wrc. Een evo schijn een vergelijkbaar systeem te hebben?

So I've noticed a few posts come up as of late talking about the ALS system used in the Subaru WRC. There was a picture posted from a prodrive tour with a turbo, headers and exhaust. On the up-pipe/headers side of the turbo, there was an extra flex pipe with a black box attached to it. After reading through many of the discussions here and having discussions around the shop I work at (HMS Motorsport). We came to the conclusion that that pipe actually pulled air in from the hot side of the intercooler and then pulsated it through the black box and then finally through the turbo, thus keeping the turbo spinning. This would prove to be a more effective way at canceling out the lag and not going with the "bang-bang" ALS that a lot of cars use. So, not fully happy with the conclusion we came up with, I decided to shoot an email over to subaruwrcspares.com The email I received back is here...Rodney explains how the whole system works and also touches on how the big "charge pipe" works which comes from the intercooler to the throttle body. I hope this clears some things up..

Image

picture of the turbo side of the ALS system.

email

Hi

The item you refer to is known as a "rocket". This device is fitted to the header just in front of the turbo and works as a sophisticated anti-lag system.
Air and fuel are fed into a combustion chamber and ignited by a spark on over-run, it can be used in three stages (depending on how long you want the engine to last) and is the cause of the load banging noise that can be heard as these cars pass by and the flames coming out of the tail pipe. This system is used in conjunction with the boost pack which stores excess pressure in it's own reservoir to be fed back into the engine inlet side of the inter cooler when the throttle is depressed after shut off.
All this is coupled to the "flat change" gear shift and launch control system which is of course controlled the the ECU.
Just to give you some idea of prices:
WRC Header £2,200
WRC Turbo £10,000
Boost Pack £3,000
ECU £5,000
Engine Wiring Harness £3,000
The "rocket" system was removed from customer cars by Prodrive, and only cars still under contract (S11 onwards) left the factor with this spec.
Hope this was of help

Rodney
few pics circled is the rocket system/charge canister

Image

Image

Image

Dit is een foto die ik later nog vond:

Image

Wat ik van kay door gestuurd kreeg was een filmpje met zerolag technology:

Link

Later vond ik dit filmpje, van buiten af

Link

Dit schijnt een S12 WRC te zijn, bovenstaande foto's zijn van oudere subaru wrc's

Dat is alles wat ik tot nu toe weet!
Last edited by Nivek on 03 Sep 2012, 22:46, edited 2 times in total.
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Jah, ik stuurde die op MSN. Er zijn een paar jongens op het driftworks forum bezig om hun eigen systeempje te ontwerpen.
Dit is wel meesterlijk, zo kun je toch een bigass turbo gebruiken op relatief weinig cilinderinhoud :D.
1983 Toyota Carina TA60

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

.
Last edited by Nivek on 03 Sep 2012, 22:47, edited 2 times in total.
Image

Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Holy tits! I WANT DAT!

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Begin post weer aan gepast, daar staat wat ik tot nu toe weet.
Image

Leander
892
06 Dec 2011, 20:27

Post by Leander »

dat is nog eens turbo tech, zeer intressant! Zo zie je maar weer dat de autosport door verandering in regelgeving(1.6 liter in de wrc) weer nieuwe dingen uitvindt, wat uiteindelijk op de markt komt

sloeber
968
21 May 2011, 17:40

Post by sloeber »

Dit soort ALS systemen zijn toch al een aantal jaar in de running? :/
100 miljoen miljard PK!

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Het eerste deel wel, alhoewel nooit helemaal duidelijk was bij mij hoe het precies zat en altijd interesant is hoe zulke teams zulke dingen verzinnen.

zerolag is nieuw voor mij.
Image

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

''(depending on how long you want the engine to last)''

dat vind ik altijd wel grappig om te lezen.

maar dit zijn wel goed doordachte systemen, het lijkt ook een heel stuk beter te werken dan het anti lag systeem wat bijvoorbeeld op veel honda turbo's word gebruikt..
dat is gewoon extra brandstof inspuiten + de ontsteking vet retarden, daardoor ontbrand de boel zodra de uitlaatkleppen al open staan en dat spoelt de turbo op..
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

sloeber
968
21 May 2011, 17:40

Post by sloeber »

http://www.driftworks.com/forum/driftin ... -then.html

Link
100 miljoen miljard PK!

Post Reply