Boost controller / waste gate topic

Discuss performance tuning in this area
Nivek
Wangan Warrior
2898
phpbb3styles ©
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

Ik zit me momenteel te verdiepen in de boost controler (ja nu pas).

Ik was even aan het spelen met de apexi avcr om te kijken of ik snap hoe het werkt en uit te zoeken hoe het werkt. Alleen zonder effect.

Ik dacht, ik ga kijken of ik hem op 0,6 bar afgesteld kan krijgen maar hij bleef daar voorbij gaan. Niet zo erg, maar nu wil ik begrijpen waarom, dus ben ik aan het bedenken hoe het werkt en het leek me wel wat om dat even hardop te doen hier en wat technische discussies op te wekken.

-----

Er zit dus een actuator op de turbo verbonden met de wastegate. Een veer zorgt er voor dat de stang naar binnen word getrokken en de klep van de wastegate dicht word gehouden. Tegenover de veer, aan de andere kant van het membraam zit een ruimte met een aansluiting voor een slang, hier komt laaddruk op te staan, in mijn geval direct van het slakkenhuis van de turbo.

1)

Stel er is een veer gemonteerd waarbij een getal van 0,5 bar staat. Dat zou betekenen dat bij een druk van 0,5 bar (laaddruk, en dus de druk in de actuator) de klep open zou gaan met dus als doel de laaddruk op 0,5 bar te houden.

Eens of oneens?

2)

We hebben vervolgens een solenoid klep tussen het slangetje zitten die van inlaat naar de actuator loopt, die normaal open is (NO / Normaly Open). Boostcontroler uit, betekend dus dat ie op wastegate druk blijft, 0,5 bar.

Stel ik wil nu op een hogere druk rijden, zeg je heel simpel: wastegate klep dicht houden! Met andere woorden, je gaat de slang van inlaat naar actuator "dicht" knijpen zodat er geen druk kan komen in de actuator kan komen die normaal gesproken tegen de veerdruk in de wastegate opend. En door middel van de duty cycle kunnen we bepalen hoeveel druk er in de actuator staat en / of wanneer zodat we kunnen instellen of we naar 0,6 of 1,0 bar willen gaan.

eens of oneens?

3)

De beschrijving zegt letterlijk: zet de boost controler uit, kijkt wat de druk is en schat aan de hand van dat in wat de duty cycle moet zijn. Alleen in het voorbeeld zeggen ze, als de doelstelling 1,0 bar is, en je meet 0,4, dan moet de duty cycle dus hoger zijn om de doelstelling te halen dan wanneer je 0,8 bar meet als de controler uit staat.

Nu gaat in mijn geval de turbo druk in uitgeschakelde toestand naar 1 / 1,1 bar gaat, kan ik dus zeggen dat ik de druk niet kan regelen. Niet naar een waarde onder de 1 bar. Ik kan zeggen dat de waste gate niet groot genoeg is.

Eens of oneens?

Als je zo iets uit typt is het vaker gelijk wat duidelijk te begrijpen, ook als je alles op een rijtje zet. Als alles klopt is het ook gelijk informatie voor de volgende met problemen :wrench:
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

1: eens
2: eens denk ik, de actuator van de boostcontroller regelt hoeveel druk er in de actuator terechtkomt, en regelt zo de boost, hoe ze dat precies doen licht volgens mij aan het soort boostcontroller. Duty cycle zegt mij zo niets in die context.
3: ook eens denk ik, een boostcontroller kan de druk niet lager maken dan de actuatordruk. Als hij al naar 1 bar gaat zonder dat de boostcontroller wat doet, kan het zijn idd dat je wastegate te klein is, of de veer in de actuator is te sterk waardoor hij telang dichtblijft, of er lekt lucht weg uit de actuator waardoor er daarin te weinig druk opgebouwd word om de wastegate open te drukken.
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Duty cycle is in feite hoe lang iets aangestuurd word en word aan gegeven in procenten.

Zie onderstaande afbeelding.

T-totaal is 100%. Van die 100% heb je een bepaalde aan, en een bepaalde tijd uit. Zie T-on en T-off.
Bij duty cycle praten we altijd over de tijd dat "iets aan is" of aangestuurd word. In de afbeelding zal de duty cycle ongeveer 30% zijn gok ik

Image
Image

Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

Als je druk hoger word door een klep te plaatsen die eigenlijk gewoon open hoort te staan klopt er eigenlijk al iets in de basis niet. de klep staat toch niet open, of de doorgang is dusdanig klein dat niet alle druk aankomt in de actuator.

De boostcontroller regelt als die ingeschakeld is indd de druk die aan komt in de actuator, waardoor je turbo meer druk op kan bouwen.

Op punt 1, mis je misschien nog iets, dat is namelijk dat de actuator al ver beneden de 0.5 bar overdruk begint te openen, hij zal uiteindelijk maximaal geopend zijn op 0.5bar overdruk. wat een boostcontroller ook nog doet is de actuator langer gesloten houden. dit word meestal de gain genoemd, en dit zorgt ervoor dat je turbo veel sneller opspoelt. als je gain te hoog is krijg je wel overshoot, dus dan hou je de actuator te lang dicht.

Dutycycle is eigenlijk een term die veel gebruikt word voor injectoren, dat is het percentage van de tijd dat een klep openstaat van de tijd die die maximaal open kan staan. desalniettemin zal een dutycycle van 50% betekenen dat een klep 50% van de tijd open staat, en een dutycycle van 100% is continu open, tenzij de solenoid natuurlijk andersom word aangestuurd.

Edit: Nivek je was me al voor mbt de dutycycle uitleg :D
Image

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Ah ik snap, ik dacht altijd dat zo'n actuator de druk regelde door hoever iets open stond, in plaats van hoelang.
Hoeveel druk bouw je op als je de solenoid ertussenuit haalt? Dan zou je al kunnen uitsluiten of het probleem in de actuator / wastegate zelf zit, of in de solenoid die zoals Joep aangeeft misshcien wel te klein is.
Image

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Kan t proberen met slangetje rechtstreeks op de actuator maar denk dat het weinig uit haalt.

Duty cycle, in sommige gevallen regelt deze manier van aansturen ook hoe ver iets open gaat volgens mij
Image

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Als de actuator rechtstreeks aansluiten niets uithaalt weet je in ieder geval zeker dat de solenoid van je boostcontroler geen probleem veroorzaakt :)
Image

Post Reply