Boost controller / waste gate topic
Posted: 16 Oct 2012, 20:32
Ik zit me momenteel te verdiepen in de boost controler (ja nu pas).
Ik was even aan het spelen met de apexi avcr om te kijken of ik snap hoe het werkt en uit te zoeken hoe het werkt. Alleen zonder effect.
Ik dacht, ik ga kijken of ik hem op 0,6 bar afgesteld kan krijgen maar hij bleef daar voorbij gaan. Niet zo erg, maar nu wil ik begrijpen waarom, dus ben ik aan het bedenken hoe het werkt en het leek me wel wat om dat even hardop te doen hier en wat technische discussies op te wekken.
-----
Er zit dus een actuator op de turbo verbonden met de wastegate. Een veer zorgt er voor dat de stang naar binnen word getrokken en de klep van de wastegate dicht word gehouden. Tegenover de veer, aan de andere kant van het membraam zit een ruimte met een aansluiting voor een slang, hier komt laaddruk op te staan, in mijn geval direct van het slakkenhuis van de turbo.
1)
Stel er is een veer gemonteerd waarbij een getal van 0,5 bar staat. Dat zou betekenen dat bij een druk van 0,5 bar (laaddruk, en dus de druk in de actuator) de klep open zou gaan met dus als doel de laaddruk op 0,5 bar te houden.
Eens of oneens?
2)
We hebben vervolgens een solenoid klep tussen het slangetje zitten die van inlaat naar de actuator loopt, die normaal open is (NO / Normaly Open). Boostcontroler uit, betekend dus dat ie op wastegate druk blijft, 0,5 bar.
Stel ik wil nu op een hogere druk rijden, zeg je heel simpel: wastegate klep dicht houden! Met andere woorden, je gaat de slang van inlaat naar actuator "dicht" knijpen zodat er geen druk kan komen in de actuator kan komen die normaal gesproken tegen de veerdruk in de wastegate opend. En door middel van de duty cycle kunnen we bepalen hoeveel druk er in de actuator staat en / of wanneer zodat we kunnen instellen of we naar 0,6 of 1,0 bar willen gaan.
eens of oneens?
3)
De beschrijving zegt letterlijk: zet de boost controler uit, kijkt wat de druk is en schat aan de hand van dat in wat de duty cycle moet zijn. Alleen in het voorbeeld zeggen ze, als de doelstelling 1,0 bar is, en je meet 0,4, dan moet de duty cycle dus hoger zijn om de doelstelling te halen dan wanneer je 0,8 bar meet als de controler uit staat.
Nu gaat in mijn geval de turbo druk in uitgeschakelde toestand naar 1 / 1,1 bar gaat, kan ik dus zeggen dat ik de druk niet kan regelen. Niet naar een waarde onder de 1 bar. Ik kan zeggen dat de waste gate niet groot genoeg is.
Eens of oneens?
Als je zo iets uit typt is het vaker gelijk wat duidelijk te begrijpen, ook als je alles op een rijtje zet. Als alles klopt is het ook gelijk informatie voor de volgende met problemen
Ik was even aan het spelen met de apexi avcr om te kijken of ik snap hoe het werkt en uit te zoeken hoe het werkt. Alleen zonder effect.
Ik dacht, ik ga kijken of ik hem op 0,6 bar afgesteld kan krijgen maar hij bleef daar voorbij gaan. Niet zo erg, maar nu wil ik begrijpen waarom, dus ben ik aan het bedenken hoe het werkt en het leek me wel wat om dat even hardop te doen hier en wat technische discussies op te wekken.
-----
Er zit dus een actuator op de turbo verbonden met de wastegate. Een veer zorgt er voor dat de stang naar binnen word getrokken en de klep van de wastegate dicht word gehouden. Tegenover de veer, aan de andere kant van het membraam zit een ruimte met een aansluiting voor een slang, hier komt laaddruk op te staan, in mijn geval direct van het slakkenhuis van de turbo.
1)
Stel er is een veer gemonteerd waarbij een getal van 0,5 bar staat. Dat zou betekenen dat bij een druk van 0,5 bar (laaddruk, en dus de druk in de actuator) de klep open zou gaan met dus als doel de laaddruk op 0,5 bar te houden.
Eens of oneens?
2)
We hebben vervolgens een solenoid klep tussen het slangetje zitten die van inlaat naar de actuator loopt, die normaal open is (NO / Normaly Open). Boostcontroler uit, betekend dus dat ie op wastegate druk blijft, 0,5 bar.
Stel ik wil nu op een hogere druk rijden, zeg je heel simpel: wastegate klep dicht houden! Met andere woorden, je gaat de slang van inlaat naar actuator "dicht" knijpen zodat er geen druk kan komen in de actuator kan komen die normaal gesproken tegen de veerdruk in de wastegate opend. En door middel van de duty cycle kunnen we bepalen hoeveel druk er in de actuator staat en / of wanneer zodat we kunnen instellen of we naar 0,6 of 1,0 bar willen gaan.
eens of oneens?
3)
De beschrijving zegt letterlijk: zet de boost controler uit, kijkt wat de druk is en schat aan de hand van dat in wat de duty cycle moet zijn. Alleen in het voorbeeld zeggen ze, als de doelstelling 1,0 bar is, en je meet 0,4, dan moet de duty cycle dus hoger zijn om de doelstelling te halen dan wanneer je 0,8 bar meet als de controler uit staat.
Nu gaat in mijn geval de turbo druk in uitgeschakelde toestand naar 1 / 1,1 bar gaat, kan ik dus zeggen dat ik de druk niet kan regelen. Niet naar een waarde onder de 1 bar. Ik kan zeggen dat de waste gate niet groot genoeg is.
Eens of oneens?
Als je zo iets uit typt is het vaker gelijk wat duidelijk te begrijpen, ook als je alles op een rijtje zet. Als alles klopt is het ook gelijk informatie voor de volgende met problemen
