Turbo klopt deze theorie?

Discuss performance tuning in this area
Beez
40
phpbb3styles ©
24 Oct 2012, 20:32

Post by Beez »

Image

in plaats van het stangetje inderdaad inkorten via optionele schroefdraad, kan je ook de complete actuator naar achteren zetten, waardoor je het stangetje ook korter maakt, en dus langer dicht blijft.

Op deze foto, bij 9 van de 10 wagens zitten die spacers er niet, maar zit het potje dus direct op de ophanging, hier kan je ringetjes tussen doen, voor meer druk. Als je een turbodruk meter hebt kan je dit gerust doen, als je geen drukmeter hebt kan het zomaar zijn dat je met dubbele waarde's zit te blazen, en dat vind een koppakking minder fijn.

Klopt deze theorie?

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

het gaat snel stuk als je zonder te weten wat je veranderd dingen gaat veranderen. niet verstandig dus !
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

timmahhh
308
22 May 2011, 12:04
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by timmahhh »

in principe is het het zelfde ja. ik zou alleen als je ermee gaat klootzakken het met een ringetje per keer doen.
het is wel beter om je waste gate openingsdruk zo dicht mogelijk bij je gewenste turbodruk te hebben. maar als je hier echt mee aan de slag wil zou ik toch een adjustable waste gate actuator gaan kopen.
een defect aan een s13 is niets meer dan een excuus voor een upgrade

geld moet rollen en dat gaat het best op 4 wielen

Beez
40

Post by Beez »

Oke dus de theorie klopt alleen het is niet de beste manier. Ik ga er niet aan kloten. Ik vond het zelf een beetje een beun manier ben ik niet zo van.

Jayy
573
13 Nov 2009, 01:27

Post by Jayy »

Ik heb toen der tijd bij show and go met Steef een SR20 geswapt omdat de oude kapot was gelopen.
De boost was veranderd door het stangetje naar actuator krom te slaan..

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40

Post by The Doctor »

ik weet dat dit bij Supra's vaker gedaan wordt een paar ringen zorgt voor een paar tienden meer druk, waarmee je ruim binnen de marge blijft. Iig die van de dingen die normaal stuk gaan van te hoge druk, want koppakkingen en drijfstanglagers vliegen je bij zo'n blok toch al regelmatig om de oren :D

Beez
40

Post by Beez »

bij blok van Supra of Impreza? die tiende is ook niet echt de moeite waard dan.

M.S.T.
85
26 Mar 2012, 19:06

Post by M.S.T. »

hoo hoo een tiende meer druk is al een hoop verschil in vermogen hoor.
Dit is wel een goedkope manier dus als je een bang for buck drift hok hebt zou ik het gewoon doen hoor.
Heb je een nette wagen met een gezond blok koop dan gewoon een boostcontroller....

PU.
177
09 Nov 2010, 21:10

Post by PU. »

Lekkere adviezen hier zeg..... Ooit al wel eens zoiets gedaan, of erover nagedacht wat je daarmee allemaal veranderd?

Meer druk is leuk en resulteerd inderdaad in meer vermogen en vooral koppel.
Zomaar meer druk geven kun je niet ongestraft doen. 0,1 bar meer druk kan al snel in .5 AFR verschil resulteren. Als je mengsel al tegen het schrale aan is kan dit zomaar de druppel zijn. Je blok zal eerder sneuvelen door detonatie als door een koppakking die eruit geblazen wordt (goeie!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Niet ieder blok zal kapot lopen bij 0,1 bar meer druk. De fabrikanten hebben overal natuurlijk ook marge in zitten.
Zonder mogelijkheid om AFR, turbodruk en knock te monitoren moet je er gewoon van afblijven.

Zonder aanpassingen aan je brandstof en ontstekings map NOOIT zomaar turbodruk verhogen.

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40

Post by The Doctor »

ik weet niet hoe andere merken het doen, maar een Toyota ecu staat redelijk veilig stock, een Supra heeft iets van 0,6 bar standaard, dus 0,9 - 1 bar met een paar ringen tussen de wastegate is geen probleem en daarboven houdt de turbo het toch niet bij.

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

Ik deed dit bij mijn allereerste s13, alleen was ikw at enthousiast en deed ik het zonder turbodrukmeter en met hele dikke ringen :)

Manman die wagen vloog echt de afsluitdijk over :D
en halverwege was mijn olie op..

maar het werkt dus inderdaad, is best veilig, althans die nissan ecu ziet zelf dat er meer lucht verplaatst wordt en stuurt dus meer benzine nar de injectoren, later beter gedaan, std. injectoren, bijna 1 bar druk, prima mengsel, niks arm lopen, bij koud weer vanzelf fuelcut, dan ging het te gek dus :)

psycholander
34
17 May 2011, 23:47

Post by psycholander »

Heb je nou ook niet kans dat de druk er niet op tijd uit kan, omdat de wastegate niet meer zo ver open kan als bedoeld?
Volgens mij ga je dan wel wat boostspikes krijgen.

Zou dit gewoon lekker afvangen met een boost controller. die heeft tenminste ook een limiter erop als de druk te hoog word dat hij terugregeld.
Nissan Skyline 1997 R33 G(rote)T(opmount)S(ingle)-T(urbo)
Image

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Een EBC, houd de wastegate gewoon helemaal gesloten tot het moment dat maximale druk bereikt wordt en laat hem dan open gaan.
Als je EBC dus eens storing heeft, dan houd deze je wastegate gewoon dicht, tot jouw blok stuk loopt.
Beste kun je een drukschakelaar pakken, enkele tienden bar boven je maximale druk afstellen, waarmee je bijv. een fuelcut maakt.
Krijg je nu ergens problemen mee dan krijg je een duidelijk signaal dat er iets niet goed gaat. (oftewel, je poot van het gas af!!).
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Of je neemt een metertje met peak functie, of je blijft er gewoon helemaal vanaf, en zelfs dan kan het stuk gaan.

Beste optie is dus gewoon een EBC, en natuurlijk kan dat ook stuk, maar als je auto dan opeens heel erg snel voelt, is het misschien verstandig om toch even te kijken waarom.
1983 Toyota Carina TA60

Post Reply