Speling tussen zuiger en cil wand

Discuss performance tuning in this area
M.S.T.
85
phpbb3styles ©
26 Mar 2012, 19:06

Post by M.S.T. »

Wat weten of is jullie ervaring als het gaat om de speling tussen zuiger en cilinderwand.

Op internet kom je maten tegen van 0.0055 tot 0.007 inch (mm is x 2.45?)
Ik heb nog geen manuals geraadpleegd.
Ik meet men speling door:
Groots gemeten diameter cilinderwand - kleinst gemeten diameter zuiger.

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

1 inch is 2.54cm

edit: zo goed ? :P
Last edited by merijndj on 01 Feb 2013, 01:23, edited 1 time in total.
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

ik denk dat je je vertypt hebt Merijn, 1" is 25.4mm
Image

M.S.T.
85
26 Mar 2012, 19:06

Post by M.S.T. »

Darom het vraagteken ik was aan t twijfelen tussen 2.54 of 2.45 haha. En was te lui om op te zoeken.

Standaard geeft nissan voor de rb20det trouwens aan tussen 0.015 en 0.035mm.
Maar goed dat is dan wel stock motor.

M.S.T.
85
26 Mar 2012, 19:06

Post by M.S.T. »

1inch is indd 25.4mm maaar dat zou beteken 0.007 x 25.400 = 0.1778mm.
En dat lijkt me wel erg veel haha of dit moet al speling op de straal zijn maar dat lijkt me ook sterk. Maar dan nog is het gezien op de diameter alsnog 0.1778/2=0.0889mm.

Bleh heb een hekel aan inches etc warom kan niet alles gewoon in mm haha

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

en nu haal jij volgens mij diameter en straal door elkaar :D
Diameter is het dubbele van de straal, dus al jij vermoed dat de speling 1 op de straal zit, dan zit ie 2x op de diameter.
Bovendien lijkt het me onlogisch om een tolerantie van een zuiger in een cilinder uit te drukken op de straal.

De toleranties die jij geeft vond ik idd ook wel groot, maar ik heb geen ervaring met zuiger/cilinder toleranties, maar misschien zijn die toleranties die je gevonden hebt wel voor Amerikaanse blokken :D
Image

User avatar
Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41
Location: Afferden

Post by Patrick »

De maten voor zuigerspeling zal per blok verschillen. ook zit er behoorlijk verschil in kwaliteit van de zuigers.
je kunt stellen hoe beter de zuiger hoe kleiner de zuigerspeling. bijvoorbeeld zuigers van J&E hebben een veel grotere speling nodig dan zuigers van Mahle voor het zelfe blok en toepassing.

Bob had laatst (verkeerde) zuigers voor zijn starlet van J&E en die moesten 2x zoveel speling hebben als een setje cosworth zuigers voor een Impreza 2.5 turbo tjoening alluzz
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

User avatar
Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19
Location: Roermond

Post by Anu »

Materiaal waar de zuiger van gemaakt is heeft hier ook invloed op neem ik aan? Gesmeedde zuigers zullen veel meer speling nodig hebben dan standaard zuigers bijvoorbeeld, omdat het materiaal bij verwarming veel meer uitzet. BLokken met gesmeedde zuigers ratelen daardoor volgens mij ook altijd wat meer als ze koud zijn.
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

User avatar
Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41
Location: Afferden

Post by Patrick »

die boven genoemde cosworths zijn gesmeed dacht ik, mahle weet ik zeker (en cosworth heeft betere ervaring) de J&E is aluminium

edit:

cosworth forged pistons

Image
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Devil-GTi
62
15 May 2012, 22:14

Post by Devil-GTi »

Het is bijna allemaal gesmeed aluminium hoor die performance aftermarket zuigers. Ook JE's.. Die heb ik in mn RB26

Zuigerwand speling is bij aftermarket zuigers meestel op de doos gedrukt. Als je OEM zuigers gebruikt zul je de manual erbij moeten pakken.

Post Reply
cron