RX7 non turbo vraagje..

Discuss performance tuning in this area
Jarich
48
phpbb3styles ©
13 Aug 2011, 23:08
Location: Geel

Post by Jarich »

Hellow,

Ik ben vanzin een leuk raar projectje in elkaar te steken.. ik drift met een Volvo 340 met een 1.4 gt turbo blok van een R5 erin.

Maar zou eens iets leuker en anders willen bouwen, daarom dacht ik aan een rotary blok.. niet zo gigantisch groot, maar leuk en toch wat power..

Daarom vroeg ik me nu af of zo een non turbo blok goed was voor te driften en makkelijk up te graden is?

Of zouden jullie eerder een Turbo blok aanraden?

Vind er eigenlijk niet zoveel van terug, meestal gaat het over turbo blokken, maar ze zeggen toch dat een rotary tamelijk wat power kan maken zonder turbo.. dus zou wel leuk zijn voor een mooie 200pk uit te halen puur n/a met wat koppel..


Alvast bedankt!
Sideways is the new straight

User avatar
Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16
Location: Roermond

Post by Kay »

Het plan is leuk, maar ik denk niet dat je met een n/a 13b heel veel vermogen eruit gaat persen. Standaard hebben die dingen geloof ik 150PK ofzo, en ik denk niet dat je dat heel veel uit gaat halen zonder het blok uit elkaar te schroeven en de poorten aan te passen.
Buiten dat zijn de wankel motoren wat ik weet nogal gevoelig voor koelingsproblemen. Zeker als je zijwaarts gaat, krijg je niet genoeg rijwind door je radiateur. Niet heel geschikt om te driften zou ik zeggen dus...
1983 Toyota Carina TA60

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40
Location: Goirle

Post by The Doctor »

en volgens mij staat meer vermogen in een wankel ook meteen gelijk aan (veel) meer herrie/muziek, waardoor je op geen enkele driftdag mag meerijden :P

Nivek
Wangan Warrior
2898
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

Paar dingen die belangrijk zijn te weten met zo'n blok:

-zorg dat de koeling goed is, oververhitting kan leiden tot een rebuild omdat de koelwater seals er uit geblazen kunnen worden

-verdiep je even in het smeer systeem. Er word olie in de motor gespoten voor koeling en extra smering, dit kun je vervangen door premix maar die keuze is aan de zelf. Zorg er voor dat alles op temperatuur is voor je gaat trappen en door de hoge thermische belasting moet de olie regelmatig ververst worden. Andere kant van het verhaal is dat de motoren standaard op minerale olie draaien, dus goed betaalbaar.


wankel motoren zijn in principe simpel, compact en ze hebben veel potentie. Je kunt het bijna zo gek maken als je zelf wilt dus eigenlijk is de vraag, hoeveel ben je bereid er in te steken?

13B NA motoren uit de 1e generatie rx7 of ouder hebben geen elec ontsteking of injectie. Bij de S4 rx7 fc komt elec inspuiting er bij en daarna volgens mij de elec ontsteking. Vanaf die motoren moet je eigenlijk een standalone ecu aanschaffen als je die wilt gaan opvoeren.

Als je een n/a wilt gaan opvoeren kom je vrij snel uit op het poorten van de motor, en dan kun je al snel naar de 200+pk afhankelijk van de poort en wat er omheen zit. Bij een Turbo motor kan dat veel verder maar dan is ook hier weer de vraag hoeveel geld je er in wilt steken. Andere kant van het verhaal is dat de turbo motoren van een FC beginnen bij 185pk (de turbo II heeft 200pk, de FD weet ik niet uit mijn hoofd)
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Jarich
48
13 Aug 2011, 23:08
Location: Geel

Post by Jarich »

Ok, dankuwel voor de info!!

De bedoeling is om het toch nog low budget te houden, liefst nog een simpel systeem zoeken zodat ik er zelf ook veel kan uitleren voor echt verder tegaan..
Weet dat uit de eerste generatie rx7 12A motoren zijn met maar 115pk ongeveer, dus dat is wat laag voor te beginnen..

Het geluid is niet echt het probleem, de driftdagen op zolder zijn meestal db vrije dagen.. en wie gaat nu geloven dat een Volvo een luid rotary geluid gaat maken?? :P

Heb ook wel al een nadeel precies gevonden en dat is dat het porten van de motor tamelijk kostelijk is..

1 eens kijken naar een motor en alle kosten een beetje optellen.. Het moet niet snel snel afzijn, maar ook geen eeuwen duren.

Als jullie nog meer info hebben, altijd welkom!!

Nogmaals al hartelijk bedankt en een gelukkig nieuwjaar!!!
Sideways is the new straight

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40
Location: Goirle

Post by The Doctor »

is het niet 'makkelijker' om er een Clio Williams motor oid in te bouwen? Ik zie dat in de UK nog al eens gebeuren, en dat zijn ook geen vervelende motoren volgens mij :)

Jarich
48
13 Aug 2011, 23:08
Location: Geel

Post by Jarich »

Is makkelijker, dat is ook nog een twijfel.. maar zou eens iets "uniek" willen bouwen..

Heb ook een rb20det gepast, maar dan moet ik in de kofferbak gaan zitte voor te schakelen en steekt het blok voor nog een beetje uit dus..

SR20 is ook een optie, maar het geluid van een rotary is ook zo machtig uiteraard!!
Sideways is the new straight

Nivek
Wangan Warrior
2898
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

Poorten gaat altijd in combinatie met een revisie. Vandaar de hoge kosten. Maar dan weet je wel gelijk waar je aan toe bent natuurlijk.
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Furb
130
28 Aug 2012, 09:55

Post by Furb »

Jarich wrote:De bedoeling is om het toch nog low budget te houden
Rotary en low-budget gaan niet samen... tenminste niet als je een betrouwbare motor wilt
Heb ook wel al een nadeel precies gevonden en dat is dat het porten van de motor tamelijk kostelijk is
Zoals Kevin zegt, motor moet open en gereviseerd worden. minimale benodigdheden qua onderdelen zit je al gauw op 1500 euro.
normaal gesproken kost een revisie incl poorten 2-4000 euro, afhankelijk van wat er eventueel nog extra aan vervanging toe is.
en ga het nou niet zelf proberen, want dat kost je uiteindelijk dubbel geld
wie gaat nu geloven dat een Volvo een luid rotary geluid gaat maken??
http://www.build-threads.com/build-thre ... volvo-142/


that being said...

een N/A kan wel degelijk vermogen maken ;)
mijn 13B half-bridge met dubbele webers gaat zo rond of over de 200pk op de wielen leveren.
met een volledige bridgeport of peripheral port is 250+rwhp mogelijk, maar dan heb je een onbetrouwbare motor zonder koppel die heel veel kost en heel veel zuipt

Post Reply