- Kay
- Wangan Warrior
- The Doctor
- 541
- 14 Mar 2010, 23:40
- Location: Goirle
- Robin260z
- 612
- 12 May 2011, 23:48
- Location: Rosmalen
- The Doctor
- 541
- 14 Mar 2010, 23:40
- Location: Goirle
- Kay
- Wangan Warrior
- The Doctor
- 541
- 14 Mar 2010, 23:40
- Location: Goirle
- Furb
- 130
- 28 Aug 2012, 09:55
- [F]rea[K]listic
- Wangan Warrior
- 933
- 11 May 2011, 18:18
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
- 31 Aug 2010, 17:41
- Car: Mazda RX7 (FC3S)
- Kay
- Wangan Warrior
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
- 31 Aug 2010, 17:41
- Car: Mazda RX7 (FC3S)
In principe hoeft het hele uitlijngebeuren helemaal niet zo moeilijk te zijn, alleen gebruiken ze bij bedrijven vaak dure apparatuur om het snel en makkelijk te maken. Maar het moet dus ook gewoon kunnen met wat stukjes touw, wat latjes, en een rolmaat oid.
Is er iemand hier die er ervaring mee heeft, en het dus al eens heeft gedaan. Zoja, hoe heb je het aangepakt?
Het belangrijkste na het verlagen van een auto is dus het uitlijnen, en dan voornamelijk het afstellen van de sporing aan de voorkant, omdat deze flink kan veranderen. Voor camber heb je weer wat duurder spul nodig natuurlijk, maar in principe kun je sporing dus afstellen met gewoon huis/tuin/keuken spul.
Ik vind het eigenlijk zonde om hier 6-7 tientjes voor neer te tellen, omdat ze buiten de sporing afstellen, toch niks kunnen bij mijn auto.
Is er iemand hier die er ervaring mee heeft, en het dus al eens heeft gedaan. Zoja, hoe heb je het aangepakt?
Het belangrijkste na het verlagen van een auto is dus het uitlijnen, en dan voornamelijk het afstellen van de sporing aan de voorkant, omdat deze flink kan veranderen. Voor camber heb je weer wat duurder spul nodig natuurlijk, maar in principe kun je sporing dus afstellen met gewoon huis/tuin/keuken spul.
Ik vind het eigenlijk zonde om hier 6-7 tientjes voor neer te tellen, omdat ze buiten de sporing afstellen, toch niks kunnen bij mijn auto.
1983 Toyota Carina TA60
Camber kan ook heel makkelijk hoor, touwtje met een gewichtje eraan. Verschil tussen boven en onder meten en een beetje wiskunde en je weet je camber.
Ik zou gewoon je auto laten uitlijnen door een specialist.
Wellicht ergens een bevriende garage eigenaar?
Wellicht ergens een bevriende garage eigenaar?
Ik heb er vandaag op m'n werk nog even over nagedacht, had het toch niet zo druk en het is niet heel moeilijk.
Camber is een kwestie van een touwtje met een gewichtje eraan en dan onder strak tegen de band/wiel aanlaten hangen.
Afstand tussen touw en wiel/band meten en daar wat wiskunde overheen gooien.
Camber = InvTan(afstand/lengte touw) (waarbij de lengte gemeten is vanaf het punt dat de band/wiel geraakt wordt totaan waar je de afstand gemeten hebt).
Als je het makkelijker wilt maken, dan moet je het touwtje 28,5cm, of beter nog 57cm lang maken. Hoe langer, hoe kleiner de afwijking, maar op onze kleine 13" wieltjes wordt het moeilijk om een goede meting te doen met 57cm denk ik.
In het geval van 28,5cm: afstand in cm * 2 = hoek in graden
in het geval van 57cm: afstand in cm = hoek in graden.
Deze vuistregel geeft tot aan de 10graden camber een afwijking van minder dan 0,1 graad.
Sporing is in grote lijnen hetzelfde.
Touwtje strak langs de achterwielen spannen, en recht naar achter door laten lopen. Daar breedte opmeten en die voor ook zo instellen. Dan het verschil tussen de voor en achterkant van het wiel/band meten en bijstellen.
Grootste probleem van dit is de nauwkeurigheid. 0,1graad camber verschil is niet zo erg, maar sporing gaat vaak in minuten (60 minuten in een graad) en dan is een afwijking van 0,1 graad (6 minuten) wel ineens veel.
Om het echt goed te doen moet je dus hele grote, platte schijven hebben om uit te lijnen op deze manier. Maar het kan wel, en heel moeilijk is het niet.
Kost alleen wat tijd. meten, opkrikken, verstellen, laten zakken, onderstel zich laten zetten, meten etc. etc.
Camber is een kwestie van een touwtje met een gewichtje eraan en dan onder strak tegen de band/wiel aanlaten hangen.
Afstand tussen touw en wiel/band meten en daar wat wiskunde overheen gooien.
Camber = InvTan(afstand/lengte touw) (waarbij de lengte gemeten is vanaf het punt dat de band/wiel geraakt wordt totaan waar je de afstand gemeten hebt).
Als je het makkelijker wilt maken, dan moet je het touwtje 28,5cm, of beter nog 57cm lang maken. Hoe langer, hoe kleiner de afwijking, maar op onze kleine 13" wieltjes wordt het moeilijk om een goede meting te doen met 57cm denk ik.
In het geval van 28,5cm: afstand in cm * 2 = hoek in graden
in het geval van 57cm: afstand in cm = hoek in graden.
Deze vuistregel geeft tot aan de 10graden camber een afwijking van minder dan 0,1 graad.
Sporing is in grote lijnen hetzelfde.
Touwtje strak langs de achterwielen spannen, en recht naar achter door laten lopen. Daar breedte opmeten en die voor ook zo instellen. Dan het verschil tussen de voor en achterkant van het wiel/band meten en bijstellen.
Grootste probleem van dit is de nauwkeurigheid. 0,1graad camber verschil is niet zo erg, maar sporing gaat vaak in minuten (60 minuten in een graad) en dan is een afwijking van 0,1 graad (6 minuten) wel ineens veel.
Om het echt goed te doen moet je dus hele grote, platte schijven hebben om uit te lijnen op deze manier. Maar het kan wel, en heel moeilijk is het niet.
Kost alleen wat tijd. meten, opkrikken, verstellen, laten zakken, onderstel zich laten zetten, meten etc. etc.
Sporing kan op verschillende manieren heb ik inmiddels gezien.
Makkelijkste en meest betrouwbare is denk ik het volgende:
Zorgen dat je een vlak meetvlak hebt aan je wielen, en dan onder de auto de afstand voor en achter het wiel meten. Als hier geen verschil tussen zit, staat je sporing op 0 dus. Natuurlijk wel zorgen dat het stuur recht staat.
Camber vind ik persoonlijk niet zo heel belangrijk om te weten, zolang het links en rechts hetzelfde staat, en dat is vrij makkelijk te meten als je camberplates hebt.
Makkelijkste en meest betrouwbare is denk ik het volgende:
Zorgen dat je een vlak meetvlak hebt aan je wielen, en dan onder de auto de afstand voor en achter het wiel meten. Als hier geen verschil tussen zit, staat je sporing op 0 dus. Natuurlijk wel zorgen dat het stuur recht staat.
Camber vind ik persoonlijk niet zo heel belangrijk om te weten, zolang het links en rechts hetzelfde staat, en dat is vrij makkelijk te meten als je camberplates hebt.
1983 Toyota Carina TA60
Idd, dat is ook een optie ja, en misschien nog wel makkelijker

zo doen wij het ook altijd met de oude VW busjes en kevers. gewoon rolmaat erop en draaien maar.
met een beetje wiskunde kun je dan ook heel makkelijk het aantal graden sporing en camber berekenen
met een beetje wiskunde kun je dan ook heel makkelijk het aantal graden sporing en camber berekenen
Ik heb voor de camber wel iets heel makkelijks gevonden.
Voor ik ging uitlijnen heb ik met mijn telefoon de hoek bekeken van mijn voor wielen, dit was in eerste instantie 5 om 4,5 graden negatief camber.
Toen ik bij de uitlijnboer stond voor de grap vergeleken met de apperatuur daarzo en dit bleek nagenoeg hetzelfde!
Nu had ik de mazzel dat het hart van mijn velgen mooi vlak is.
Voor ik ging uitlijnen heb ik met mijn telefoon de hoek bekeken van mijn voor wielen, dit was in eerste instantie 5 om 4,5 graden negatief camber.
Toen ik bij de uitlijnboer stond voor de grap vergeleken met de apperatuur daarzo en dit bleek nagenoeg hetzelfde!
Nu had ik de mazzel dat het hart van mijn velgen mooi vlak is.
Nürburgring count: 2


Opzich geen slecht idee. En anders gewoon een latje pakken en langs het wiel houden

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)
Tijdje geleden dit topic, maar heb het zojuist toch maar eens uitgeprobeerd. Ik heb een stukje touw gespannen tussen 2 assteuntjes, en deze evenredig aan de auto gezet, en de achterwielen gebruikt om alles recht te zetten. Toen aan de voorzijde, vooraan en achteraan de velg gemeten. Hier kwam ik op een verschil van 5mm uit, aan allebei de kanten. Toespoor dus, en dit was ook aan de bandenslijtage te zien. Ik heb alles naar 0 gedraaid, maar weet niet hoe precies dit is natuurlijk. Auto rijdt aardig rechtdoor, ligt beter in de bocht, schuift niet meer over de voorbanden, en het stuur staat aardig recht. Al met al een hele verbetering dus. Ik ga de bandenslijtage even in de gaten houden, maar ik verwacht wel dat het goed gaat zo.
1983 Toyota Carina TA60
Ik heb onderlaatst met een race team mee gekeken hoe zij dat doen. Zij hadden hem wel op een soort van krukjes staan met een beweegbaar plateau er op maargoed.
Zij hadden voor en achter de auto een buis op asbokken gelegd en het touw over die buis gehangen. Ze hebben vervolgens het hart van de wielen gebruikt om de touwtjes op gelijke afstand te spannen en vandaar uit zijn ze gaan meten.
Best koel om te zien.
Zij hadden voor en achter de auto een buis op asbokken gelegd en het touw over die buis gehangen. Ze hebben vervolgens het hart van de wielen gebruikt om de touwtjes op gelijke afstand te spannen en vandaar uit zijn ze gaan meten.
Best koel om te zien.

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)