onderstel

Need to know how to improve your cars handling. This is the place.
jeffrey_200sx
523
phpbb3styles ©
08 Oct 2009, 14:20

Post by jeffrey_200sx »

hey gasten!

M'n mx5 heeft een lekke demper (wist ik bij de koop) Dus nu wil ik dat een beetje gaan upgraden.
Nu heb ik een beetje op internet gezocht en ik lees dat veel mx-5 rijders met een koni onderstel rijden.
Allemaal leuk en aardig maar de gemiddelde mx-5 rijder is nogal...... apart laten we maar zeggen.
Zo moet je vooral niet te brede velgen monteren en de auto niet te veel verlagen.... dus :?

Maar goed mijn budget is niet heel erg groot dus dan is een koni setje wel aantrekkelijk. Het is gewoon een heel goed merk waarmee ik ook nog eens ervaring heb op me oude sxje. op zich perfect behalve dat de hoogte niet instelbaar is.
Dit is het goedkoopste koni setje die ik heb gevonden (wel hardheid instelbaar)http://www.extreme-carstyling.nl/product_info.php?CategoryID=108&CategoryNaam=Koni%20Sportkit&ProductID=80304

Misschien dat jullie nog andere opties weten rond dezelfde prijsklasse of wellicht een adresje waar de koni's nog goedkoper zijn???

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Koni is op zich natuurlijk een goed merk. Over stugheid kun je discusieren, maar 1 ding is zeker, deze set zal absoluut niet te soft zijn :p.

Ik denk dat als je het een beetje kwaliteit wil houden, je even moet afwegen wat je precies wilt, en verwacht van een set. 35/35 lijkt misschien niet veel, maar kan genoeg zijn. Als je voor een schroefset gaat, is BC racing denk ik het goedkoopste momenteel, die zitten geloof ik tussen de 700-750 voor een set, maar dan heb je dus wel gewoon een schroefset van goede kwaliteit (voor zover ik erover heb kunnen oordelen).

Ik ben destijds voor mijn civic ook voor de Koni set gegaan, en hoewel het subliem reed, heb ik er achteraf wel spijt van gehad, omdat ik em niet verder kon verlagen.
1983 Toyota Carina TA60

Noud
Wangan Warrior
7735
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

Ik weet zo uit mijn hoofd niet wat Rens' Eunos voor onderstel heeft, maar daar zat spul onder dat in Amerika veel werd gebruikt. Die worden vooral gebruikt omdat het een goedkope set is en omdat je er erg laag mee kan.
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

Rens
Wangan Warrior
3533
27 Jul 2009, 14:34

Post by Rens »

Klopt wat Noud zegt. Ik zal morgen eens onder de auto kijken of ik het merk kan zien want ik weet het ook even niet uit m'n hoofd.

Hier een foto op de laagste stand. De hulpveren die er in zitten kunnen er nog uit en dan kun je echt slammen.

Image

Kevink
999
12 Mar 2010, 15:58
Car: Subaru Impreza WRX

Post by Kevink »

Koni STRT dempers met Koni Sport veren. (-35mm)
velgen zijn 15' x 7J

Image

apart? hhahaha

jeffrey_200sx
523

Post by jeffrey_200sx »

Bedankt voor de reacties!
beide auto zien er netjes uit met deze rijhoogte. de STRT dempers zijn verder niet instelbaar toch?
Hoe bevalt de hardheid daarvan?

Ik denk toch dat ik handling belangrijker vind dan de rijhoogte.
ik zal eens meten wat 35 mm gaat doen... Bij me sx baalde ik ook dat hij niet verder omlaag kon maar daarnaast reedt hij wel heel erg strak. en dat waren dan nog hele gare koni's die alleen in de hardste stand hun werk deden :lol:

Mijn idee was kleine en brede velgen en dan slammen, maar als hij vervolgens als een krant rijd beleef ik er nog geen lol aan

Kevink
999

Post by Kevink »

de STRT dempers bevallen zeer goed, het vrouwtje klaagt niet maar het is stug genoeg om sportief te kunnen rijden. Ze zijn inderdaad niet instelbaar. 35mm is zeer goed te doen, daarbij raak ik wel eens de balken in het midden. Ik zou me dus niet kunnen voorstellen om hem nog verer te verlagen. Ik heb al moeite bij sommige parkeergarages om uberhaupt over die verrekte kleine hoge drempeltjes te rijden.

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

:O kun jij parkeergarages in?
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Kevink
999

Post by Kevink »

2 van de 5 in tilburg wel :O

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

@ jeffrey: STRT is niet laag genoeg.
;)
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

jeffrey_200sx
523

Post by jeffrey_200sx »

haha, humor weer...
maar Die van Rens ziet er niet heel veel lager uit mét coilovers. en om nou de hulpveren weg te halen :roll:

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

ik weet niet wat je budget is? maar voor net geen 700 euro heb je een schroefset van weitec...

ik heb een vaste set (veren + schoks) op m'n mazda 323F (BA) en daar ben ik zeer te vreden over
redelijk stuk en sportief maar zeker niet oncomfortabel
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Je kunt in principe, als je niet tevreden bent met de hoogte koni kit, laterna altijd nog overstappen op ground control coilovers (als ze die hebben), die je op je koni dempers zet. Ground control gebruikt Eibach veren, en zijn in verschillende springrates verkrijgbaar
Daar hebben ze (iig voor de civic) ook extended tophats, zodat je demper niet op zijn eind klapt.
1983 Toyota Carina TA60

jeffrey_200sx
523

Post by jeffrey_200sx »

nuttige posts Kay, thanks!
Patrick, ken je een adresje voor die weitec dingen?

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

ik keek f snel op ebay.de net.. ;)
meer weet ik dus ook niet..

ik had mijn 'gewone' set daar ook vandaan toen en dat was incl verzenden nog zo''n 50 euro goedkoper als in NL
alleen moest ik er een paar dagen langer op wachten..
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Jayy
573
13 Nov 2009, 01:27

Post by Jayy »

Kevink wrote:2 van de 5 in tilburg wel :O

Welke dan? Pieter vredeplein? tivoli?

jeffrey_200sx
523

Post by jeffrey_200sx »

Ik heb nog wat extra info over de Koni Sportkit gekregen:

"De koni geel dempers hebben schotels die je verplaatsen kunt, met die schotels kan je de auto 20mm aan de voorkant en 15mm aan de achterkant laten zakken, dit is dus bij originele veren. Bij de Sportkit krijg je wel de 35mm veren, de schotels in de hoogste stand zorgen dan voor een verlaging van 35mm."

Ik kan dus met deze set de voorkant maximaal 55 mm verlagen en de achterkant 50 mm. Als ik dan ook nog iets grotere velgen neem moet dat best een mooi resultaat geven en belangrijker een strakke wegligging :)

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Dat systeem had ik op mijn civic ook. Hou er dan wel rekening mee dat als je het ooit wilt verstellen, dat je de hele veerpoot van de auto af moet halen, en uit elkaar moet halen om de schotels te verplaatsen.

Image

Hier zie je groeven in de schokdempers, daar gaat een borgring in, en dan komt er een ring overheen, waar de veerschotel weer overheen gaat. Ik heb ooit wel het idee gehad om de onderste veerschotels door te slijpen, en te verlagen, zodat de veer lager uitkomt. Maar daar ben ik nooit aan toegekomen, en ook moet je daarvoor eigenlijk je tophats verlengen, omdat anders je schokdempers op hun eind klappen.

Maar, zoals ik al eerder zei, ik was wel erg tevreden over de handling van de set.
1983 Toyota Carina TA60

jeffrey_200sx
523

Post by jeffrey_200sx »

tja, zal denk ik toch de laagste stand worden, maar wederom bedankt voor de uitleg.

JJ-san
65
02 Sep 2010, 20:07

Post by JJ-san »

Jeff :)

Ik heb eens in de MX van een andere Jeff ( oet Limburg ) gereden die echt
aan de weg plakte!!
Zal eens kijken of ik kan vinden wat hij er allemaal onder had gesleuteld.

In Engeland zijn ook mooie kitjes te krijgen voor de MX. Grote scene daar met
goede input. Ook ligt daar de prijs/kwaliteit verhouding net iets beter vaak.

jeffrey_200sx
523

Post by jeffrey_200sx »

Gaarne :D van mij mag het ook wel 2e hands zijn dus als je in de UK iets kan vinden

JJ-san
65
02 Sep 2010, 20:07

Post by JJ-san »

http://www.mx5parts.co.uk/index.php

Briljante MX5 shop!!

-edit- Ik zou als ik jou was ook KYB`s in je gedachten houden Jeff :)
Je weet hoe die zijn op de SX ;)

Post Reply