Het coilover topic

Need to know how to improve your cars handling. This is the place.
Noud
Wangan Warrior
7735
phpbb3styles ©
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

Post hier al je vragen met betrekking tot coilovers/schroefsetjes etc.

Ik vraag me namelijk al een tijdje af wat ik voor coilovers voor de Civic zal halen. Het zullen sowieso BC Racing coilovers zijn, ik ben er alleen nog niet over uit welke hardheid het gaat worden.

Hij zal namelijk heel veel Ring-kilometers maken en aangezien de Ring niet bepaald vlak is en best stuitert lijkt het me niet verstandig om ontzettend harde/stugge coilovers te kopen. Maar het moet ook weer niet te comfortabel zijn. Het comfort voor op de weg tijdens normale ritjes maakt me niks uit. Ik ben al snel tevreden wat betreft comfort en de BC Racing coilovers die onder de SX zitten hebben me laten zien dat ze op de meest zachte stand al heel veel comfort bieden.

Als ik Apex Performance moet geloven zijn de 8K/6K coilovers voor een beetje circuitgebruik en de 10K/8K voor serieus circuit gebruik. Nu liggen die waardes voor een Civic net anders. Er is ook 8K/6K te vinden maar daarna is het 10K/7K.
Er zijn ook nóg stuggere waardes te koop maar daar begin ik niet aan, omdat ik zeker weet dat dat gaat stuiteren op de Ring.

Ik twijfel dan ook tussen die twee opties. Zal 10K/7K te stug zijn voor op de Ring? De Civic is ook een stuk lichter dan de SX en zal daarom al heel anders reageren op 8K/6K dan de SX doet. De SX zal echter nooit serieus het circuit opgaan en daarom neig ik ook weer naar 10K/7K.

Graag jullie meningen!
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40

Post by The Doctor »

8k is al redelijk stug imho, ik rij met mijn Corolla voor op 4kg/mm en dat is eigenlijk prima, misschien nog een beetje veel rol, maar dat is ook weer op te lossen met een stabi.

Het enige wat je eens uit zo moeten zoeken is welke maat veren BC Racing gebruikt, als het een beetje lijkt op de gangbare maten, kun je voor een paar tientjes een set veren via http://www.rallydesign.co.uk (of andere tjoeninkssjop) kopen met een andere lengte/hardheid om zo te experimenteren met wat werkt en wat niet.

Noud
Wangan Warrior
7735

Post by Noud »

Bedankt! Ik zal er eens rondkijken. Echter, vooralsnog neig ik om meteen een set te kopen in plaats van (veel) geld te investeren en meerdere sets met veren te kopen.
Hoeveel weegt de Corolla? Ik geloof dat die onder de 930kg van de Civic zit ofniet?

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40

Post by The Doctor »

zal niet veel schelen, origineel weegt ie 765 leeg, maar nu hangt er een blok in van 150 kilo ipv 80 en de rolkooi etc. etc.

Ik gok zelf op 850-900 atm.

Ik heb hier nog een set liggen, 2" binnendiameter in 6kg/mm en 20cm vrije lengte, mochten die passen, kun je ze altijd een keer komen lenen om te kijken of een zachtere setup beter werkt of niet :).

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

ik wil ook graag weten hoe het zit met het afstellen van:
- springrate
- damping
- pre-tension op de veren

Maar kan nergens info vinden die ik vertrouw, dus als iemand een leuk boek of link erover heeft, graag :D
Image

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Springrate stel je in princiepe niet af, dit is gewoon de versie die je koopt: Bij een 8kg/mm heb je 8kg nodig om de veer 1mm in te laten veren. Je kunt meestal later wel andere "spring-sets" kopen als je tóch hardere / zachtere veren had willen hebben :wink:

Damping kun je bij de meeste coilovers afstellen ergens in de buurt van 30 stappen.

Pre-tension is de "kracht" waarop de veer wordt afgesteld, wanneer het wiel geheel van de grond is. Dit bepaald in grote mate de hardheid van de coilovers tijdens het rijden. Normaal worden veren zodanig afgesteld zodat ze makkelijk te draaien zijn met de hand, maar geen boven/onder speling hebben. Ik zelf heb ze ietsjes vaster dan standaard.. Maar de veren zijn nog steeds vrij makkelijk met de hand te verdraaien :)
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

lol dat is precies wat ik allemaal al weet, maar welke invloed eheft het allemaal op de handling van de auto, en hoe kom je tot een ideale setting, iedereen zegt wel dat dat een kwestie van smaak enzovoort is, echter merk ik niet wat beter handled, dus hoe kan ik dan een goede instelling vinden... en veel setings zijn ook weer anders voor het type auto, gewicht en de verdeling ervan, en het type aandrijving uiteraard...
Image

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Preload werkt in principe als volgt, ik neem even 10kg/mm als voorbeeld, en een auto van 1000 kg, om het even makkelijk te maken.

0 preload is precies wat het is, de veer heeft geen voorspanning als ie uitgeveerd is. de auto zal per hoek dus 250kilo dragen (even voor het gemak van 50/50 gewichtsverdeling uitgaan). De auto zal 25mm in de veren zakken als je em laat zakken (250:10=25mm).

Als je nu de veer al 25mm preload (voorspanning dus) geeft, dan zal de auto dus niet in de veren zakken als je em op de grond zet. Als er dan kracht op komt door het nemen van bochten, hobbels in de weg, acceleren, afremmen, noem maar op, dan gaat ie pas inveren.

Als je dus boven die 25mm in dit geval komt, gaat je auto dus gigantisch stuiteren over hobbels en dergelijke, omdat de veer al is ingedrukt.

Dit is overigens alleen het geval bij lineaire veren, bij progressieve vering werkt het weer anders.
1983 Toyota Carina TA60

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

voor mensen die wel eens met mijn AE86 hebben mee gehobbeld...

dat is 7kg/mm voor en 6kg/mm achter met een gewichtsverdeling van zo'n 55/45 met de schokdempers op hard

overigens heb je bij een FWD auto ook andere veer verhoudingen tussen voor/achter om dat de fwd auto's achter een stuk lichter zijn ivm. het ontbreken van een diff enzo.

ik denk op de civic dat je met 7kg voor en 5 kg achter wel aardig goed zit ?

edit: misschien wel met 6/4
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Mattijn
1216
01 Nov 2010, 19:35

Post by Mattijn »

Een aantal coilovers wordt zonder 'bovenkant' geleverd. Meestal kan je hierbij de stock gebruiken die op je auto zit. Nu lees ik verschillende termen van 'top hat', 'pillowball mount', 'camber plates' en nog een aantal waarvan ik de naam vergeten ben.

Iemand hier een mooi lijstje van met uitleg? Snap het volgens mij redelijk, maar haal ze soms door elkaar...
'90 Mazda Bro-adster

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Met top hat bedoelen ze meestal gewoon de bovenste veerschotel.
Het is een beetje afhankelijk van het merk of die uit 1 of meerdere delen bestaat.
Image
Deze zijn voor een honda, de onderste zijn stock, en de bovenste zijn zogenaamde "extended tophats".
De extended tophats trekken de zuigerstang van je schokdemper verder omhoog, zodat je bij extreme verlaging alsnog je suspension travel behoudt, en niet je schokdempers op hun eind staat te rammen.

Pillowball mount is de manier waarop de schokdemper aan de tophat vast zit, met een zogenaamde pillowball.
Dit is een sferisch lager, stock wordt vaak een rubber gebruikt. Dit zorgt dus over het algemeen ook voor een strakker geheel. Hoeveel je daar van merk, is de vraag natuurlijk.
Image Dit is dus zo'n lager, wordt overigens in meerdere toepassingen gebruikt, waaronder ook draagarmen e.d.

Camberplates zijn eigenlijk gewoon een combinatie van de 2 hierboven, met als extra dus de camberverstelling.
Ook dit is niet voor alles auto's beschikbaar. Auto's met dubbele wishbones hebben hier niks aan, en vaak ook de ruimte niet voor.
Image

Wat je dus ook wel eens ziet, is dat mensen camberplates een 1/3e draaien, om zo caster en camber tegelijk af te kunnen stellen. Persoonlijk vind ik dit een beetje lomp, aangezien je dus 2 dingen tegelijk verandert, ipv onafhankelijk.

Nog iets om rekening mee te houden:

Als je je auto gaat verlagen, dan verandert er wellicht meer dan je denkt/ziet. Buiten het zichtbare toegevoegde camber bij de modellen met McPherson ophanging, verandert bijvoorbeeld de sporing ook. Het is daarom altijd zaak om je auto uit te laten lijnen als je die verlaagd hebt.
1983 Toyota Carina TA60

Mattijn
1216
01 Nov 2010, 19:35

Post by Mattijn »

Helemaal duidelijk. Misschien een idee om alles overzichtelijk samen te voegen in de startpost?

Wangan Wiki? :o
'90 Mazda Bro-adster

Patrick
4731

Post by Patrick »

nee mattijn... dat is gewoon gurumotax 0900-gurumotax (€1,99p/m)

Noud
Wangan Warrior
7735

Post by Noud »

Thanks Patrick! Maar de settings die jij aankaart is me gewoon te losjes als het ware. Ondanks dat het een lichte auto betreft. Ik neig nu wel meer naar 8K/6K i.p.v. die stuggere variant.

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Het is jammer dat je zo nergens kunt vinden wat voor veren er bij die koni set zitten. Dan heb je namelijk een beetje vergelijkingsmateriaal.

Wou je voor je sx geen stuggere veren kopen? Als je dan 12K/10K koopt voor de sx, dan heb je namelijk 8k/6k over, en zou je bijvoorbeeld een 5K/4K set kunnen kopen voor de civic, om zo verschillende setups te proberen. De lengtes van de veren zijn als het goed is van alle sets hetzelfde.
1983 Toyota Carina TA60

Patrick
4731

Post by Patrick »

kay.. als die veren uitwisselbaar zijn, waarom zijn dan niet alle springrates voor alle auto's te krijgen bij BC ?

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Omdat dat waarschijnlijk niet te doen is voor hun. Als ze elke set in elke gewenste springrate moeten leveren, betekend dus dat ze of een hele grote voorraad moeten hebben. Of ze moeten op bestelling gaan werken.
En ik denk dat het gewoon in massa's gaat, dus alles 1 springrate, en dan kun je zelf nog veren nabestellen.
1983 Toyota Carina TA60

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

ik zou ze waarschijnlijk ook los verkopen die veren.... 1x setje coilovers van 649pond + een setje veren van 4x20pond :P
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Michel
55
22 Oct 2009, 02:04

Post by Michel »

Waarom wil je überhaupt overstappen op coilovers ?
Bedenk je dat je jezelf een hoop variabelen geeft waar je mee kunt spelen. Verdiep je je erin en steek je er (veel) tijd in dan kun je er profijt van hebben. Als je echt all-out wilt gaan dan is zo'n coiloverset wel mooi spul.. en als je echt hard rond gaat dan haal je er wel voordelen uit.

Snel rijden @ Nordschleife = ervaring + vertrouwen in je auto , daar heb je (vind ik persoonlijk) niet echt een coiloverset voor nodig. Misschien rij ik gewoon als een mietje en zijn mijn Koni's daardoor goed genoeg, dat kan natuurlijk ook :mrgreen:
Image
MR2 Turbo

Noud
Wangan Warrior
7735

Post by Noud »

Ik heb er momenteel ook Koni's onder en als je foto's ziet waar ik Brünnchen in kom zie je helling waar je bang van wordt. Dat kan natuurlijk ook deels worden opgelost met stabi-stangen, maar coilovers spelen daar ook nog een grote rol in.
Daarnaast kan ik de verandering van aftermarket veren naar coilovers in m'n SX nog goed voor de geest halen en toen was ik verkocht.

@ Kay: Ik ga voor geen goud een nog stuggere set up voor de SX kopen, dan rammelen m'n tanden eruit als ik de straat uitrijd :P.

Luminous Flux
2888
22 Apr 2010, 23:20

Post by Luminous Flux »

Zit er nu Koni geel onder de civic? Op CCH is daar een heel topic over waar ze veren icm Koni geel gebruiken met erg goede resultaten. Volgens mij wordt dat ook in een coilover topic besproken. En met goede stabi's/ARB's is overhellen ook tegen te gaan, zeker icm met de juiste shocks en springs!

Topic gevonden op CCH: http://www.civicclubholland.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=22655&st=0&sk=t&sd=a&start=525
Anders kun je Kristo op CCH even eeen Pm sturen want hij kan je waarschijnlijk wel vertellen wat de mogelijkheden allemaal zijn met Koni-geel shocks en aftermarket springs.

Of, je kan ook voor een degelijke prijs/kwaliteit schroefset gaan. BC racing BR coilovers 6/4 ofzo.
Image

Michel
55
22 Oct 2009, 02:04

Post by Michel »

Kypski wrote:Ik heb er momenteel ook Koni's onder en als je foto's ziet waar ik Brünnchen in kom zie je helling waar je bang van wordt. Dat kan natuurlijk ook deels worden opgelost met stabi-stangen, maar coilovers spelen daar ook nog een grote rol in.
Daarnaast kan ik de verandering van aftermarket veren naar coilovers in m'n SX nog goed voor de geest halen en toen was ik verkocht.

Ingang Brünnchen is ook off-camber dus daar heb je sowieso altijd enig roll. Bovendien is een beetje roll ook echt niet erg hoor, zeker niet op een circuit zoals de Nordschleife. Een auto met enige roll zal theoretisch misschien wat langzamer zijn maar in de praktijk zijn dat meestal wel de auto's die makkelijker snel te rijden zijn en vertrouwen geven (ok ik heb het nu niet over een auto met 20jr oude fietspompjes eronder haha) omdat alles wat progressiever gebeurt. Doordat er nogal wat beweging in de koets zit duurt het wat langer voordat je auto reageert, maar daardoor heb je wel meer marge.

Overigens zet ik mijn vraagtekens bij 'goedkopere' coiloversetjes in combinatie met het gebruik op de Nordschleife. Nu heb ik zelf geen ervaring met BC, maar de Karussell is nogal een aanslag op dempers, zeker wanneer deze van discutabele kwaliteit zijn. Er zijn auto's waarbij het schutbord beweegt en zelfs scheurt..even voor de beeldvorming. Dus het gaat er nogal heftig aan toe :mrgreen: Er zitten 2 of 3 betonplaten tussen die een hoogteverschil van een kleine 3~6cm van elkaar hebben. Ik ben er nu zo'n 815x doorheen gereden maar het doet toch nog altijd pijn haha, want je weet gewoon dat het spul naar de klote gaat. Probeer ook zoveel mogelijk de kerbs en de 'rattelsteinen' te vermijden, bespaart je een setje wiellagers en homokineetjes op jaarbasis ;)
Image
MR2 Turbo

Vincent_R
Wangan Warrior
5498
19 Oct 2009, 09:05

Post by Vincent_R »

Kypski wrote:@ Kay: Ik ga voor geen goud een nog stuggere set up voor de SX kopen, dan rammelen m'n tanden eruit als ik de straat uitrijd :P.

Vroeg of laat, dat gebeurt toch wel met een beetje pech, als is het maar van ouderdom :D :P
Interesse in een fotoshoot? Laat het maar weten!

Noud
Wangan Warrior
7735

Post by Noud »

Michel, daar heb je absoluut een punt! En aangezien jij hem al zo vaak hebt gereden geloof ik je zo op je woord. Het is echter wel zo dat die BC Racing coilovers in 32 standen verstelbaar zijn en als je ze op de meest "softe" stand zet helt de auto nog best wel wat. Dus die marge blijf ik er wel in houden, al zij het wellicht minder dan met de Koni's. Op die manier zou ik dan ook beetje bij beetje naar een stuggere set up kunnen gaan werken.

Wat de kwaliteit van BC Racing betreft kan ik je niet veel vertellen buiten dat ik er zeer tevreden over ben en met mij 'n hele internet gemeenschap. Het zal bij lange na de kwaliteit van spul als Ohlins niet halen, maar daar is de prijs ook naar. Ik had ze al een tijdje onder de SX voordat ik die 12J kanonnen eronder kreeg en destijds heb ik hem regelmatig ervan langs gegeven. Hoe ze zich na een bepaalde periode van Ring-rondes houden weet ik echter niet. Ik denk dat ik dat snel genoeg zal gaan merken.

Edit - Ja de kerbs vermijden had ik inderdaad al vernomen. En Karussell doet mij ook pijn, haha. Je voelt en hoort alles gewoon kraken en op z'n donder krijgen. Enig idee wat het bovenlangs nemen van de Karussell in tijdverlies doet?
Bedankt voor de tips in ieder geval!

jeffrey_200sx
523
08 Oct 2009, 14:20

Post by jeffrey_200sx »

Misschien een stomme vraag maar heb je die Koni's al wel op zijn hardst staan?

Post Reply