Winterbanden

Need to know how to improve your cars handling. This is the place.
Noud
Wangan Warrior
7735
phpbb3styles ©
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

Misschien dat ik dit jaar ga investeren in winterbanden. Ik heb nog stock 13" stalen velgen liggen waar ik die mooi op kan leggen. Dit is voor mij echt voor het eerst dus ik heb geen flauw idee waar ik moet gaan kijken of wat een aanrader is of juist totaal niet.

Ik hoorde Bob bijvoorbeeld zeggen dat hij met 165 voldoende grip had. Dus ik ga er vanuit dat ik iets moet zoeken met 165/65/13? Wat is überhaupt een normale winterbandenmaat op standaard 13" stalen velgen?

En waar rijden jullie op? Ik hoef geen winterbanden van 90 euro per stuk, want die zag ik al voorbij komen op autobandenmarkt. Maar van die goedkope winterbanden uit straatkinder-landen waar het nooit sneeuwt hoef ik dan ook weer niet. 2e hands ga ik niet zoeken, ik wil nu gewoon in 'n set investeren waar ik de komende paar winters mee vooruit kan.

Alle tips met betrekking tot merken, maten, prijzen en eigen ervaringen zijn dus welkom!
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Ik kan alleen zeggen dat je wel heel veel merkt van winterbanden, mits je OP sneeuw of ijs rijdt. Als je gewoon op een natte wegdek rijdt dan merk je geen verschil en naarmate de temperatuur weer hoger begint te worden (>4 graden ofzo) wordt het alleen maar slechter (op nat en droog).

Dat is tenminste mijn ervaring met de winterbanden op de Corsa.

Noud
Wangan Warrior
7735

Post by Noud »

Okay, cool. En weet je ook welk merk dat dat is? En toevallig in welke maten?
Ik was er inderdaad van op de hoogte dat ze echt het beste presteren op sneeuw/ijs. Maar als alle sneeuw zo'n natte drab is geworden ga ik natuurlijk niet tussen de wielen wisselen. Pas als de winter voorbij en het langere tijd droog is zou ik weer overgaan op m'n huidige wielen. Ook om ze een beetje te sparen tegen de pekel.

Hopelijk gaat het wel sneeuwen dit jaar. Kunnen we bij Lei op 't industrieterrein slee races met de auto's houden tegen elkaar, haha.

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Fulda nogwat in 13 inch. :P Ik kijk vanmiddag wel even.

Ik hoop ook dat het weer flink gaat sneeuwen, ook voor die reden. :D

Kevink
999
12 Mar 2010, 15:58
Car: Subaru Impreza WRX

Post by Kevink »

als je voor winterbanden gaat, ga dan wel voor enigszins goede.
Er zijn een aantal foekiejoekie merken die beweren winterbanden te verkopen maar zo slecht zijn dat ze amper winterbandeigenschappen hebben.

Ik kan wel zeggen dat winterbanden super veel verschil KUNNEN maken.
Vooral voor een smalle band gaan is dan belangerijk.
Hier in de straat vorige winter had een takke cinqecento, hoe je het ook schrijft, totaal geen moeite met het winterweer op zijn zomerbanden maar die hadden ook de breedte van een fietsband.
Dikke bmw van de buurman kwam niet weg en toet toet daar ging dat klotefiatje weer :P

zelf heb ik ook winterbanden en het maakt zeker wel uit! Nog een reden voor winterbanden is om op die manier de grondspeling wat te vergroten ;)

kijk ook eens hierop:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/winterbandentest-2010/wb2010-185-65-r15-t.pdf

verder klinkt de maat die je aangeeft aannemelijk.
kijk voor goede en goedkope winerbanden bij deze jongens, je kent ze vast wel:
http://www.camskill.co.uk/m93b0s728p0/Winter_-_Snow_-_Cold_Weather_-_Car_MPV_Tyres_-_13_inch_R13_inch_-_165_65_13_165_65_R_13

als je die 2 links bekijkt zou ik zeggen ga voor de Fulda's, scoren behoorlijk goed en zijn niet duur!

Noud
Wangan Warrior
7735

Post by Noud »

Kijk, dat is eens nuttige informatie! Bedankt :D. Ik ga daar eens wat rondkijken.

bob.
1340
29 Mar 2010, 11:08

Post by bob. »

Kan weinig meer aanvullen hier ;) Zoizo mooi smal bandje pakken. Maar dat was al duidelijk. Ik weet niet welk merk band ik heb, kan er wel eens naar kijken. Best schik mee gehad afgelopen winter, maar eigelijk hoop ik ze niet meer nodig te hebbe.. brrr ik haat die witte rommel

Noud
Wangan Warrior
7735

Post by Noud »

Ja klopt, dat van dat smalle band heb ik met de sx in de regen ook wel eens ondervonden. Simpelweg minder oppervlak op de weg.

Ik zie dat er in 165/65, 165/70 en 175/70 best wel wat te vinden is. Sowiewso Fulda heeft voor alle drie de opties de Montero beschikbaar. Ik denk echter dat ik voor de 165/70 ga kiezen. Smallere band en hogere wang waardoor hij wat meer zal flexen met over de wang rollen en juist zulke extra marges kun je denk ik in de sneeuw wel gebruiken.

Handige info en tips jongens, bedankt! Heeft me weer e.e.a. aan kennis opgeleverd :D.

PeeSx
4500
10 Jul 2009, 10:01

Post by PeeSx »

Heb Vredestein Snowtrac 2 en ben daar heel content mee in de sneeuw. Ik rijd op 185 65 14.
Dingen hebben superveel grip op sneeuw en ijs.
Lelijk paars rothok

Supernova
7337
19 May 2009, 19:32
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by Supernova »

Hmmmmm smalle banden? ff vragen of de Profile dan iets minder als 205 voor me wilt bestellen :P
Image

PU.
177
09 Nov 2010, 21:10

Post by PU. »

Om nog maar eens een merk te noemen: Nokian.

Rijd er al een paar winters mee en bevalt me erg goed. Ik had destijds niet voor de smalle gekozen omdat het toch meer tijd koud en nat is als dat er echt sneeuw ligt. In de Nederlandse sneeuw denk ik niet dat je heel veel verschil gaat merken tussen breed en smal. Als je in enkele centimeters (10+ ofzo) een spoor moet maken wil ik wel graag geloven dat je met een smallere band beter af bent. Tot een cm of 5 zie ik zelf nog geen noemenswaardige nadelen van een bredere band.

Winterbanden bieden in ieder geval VEEL meer grip. Ik was verbaast toen ik mijn eerste ritje in de sneeuw maakte, nadat ik de banden net gewisseld had. Waar ik met de zomerbandjes maar 30-40 kon door de sneeuw kon ik nu mooi met 80 doorgaan zonder te glijden.
Het enige nadeel aan veel meer grip hebben als anderen is dat die anderen het allemaal niet goed inschatten..... Je moet wel een stuk defensiever gaan rijden dan.

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

ik heb goede ervaringen met de winterbanden van michelin !

die waren iets van 65-70 euro per stuk (ex montage) voor 185/65/14
meer grip op nat/koud als zomerband
veel meer grip bij sneeuw
ijs.. mja.. ijs is gewook fucked-up..

alleen voor de volvo moet ik nog even zien wat voor bandjes ik neem.. want de 16'' van volvo is een kak maat en die zijn uber duur.. 205-50-16 michelin kost 165 per stuk ofzo.. en 205-55-15 een stuk minder, maar die lopen aan in de wielkasten met sturen...
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Post Reply