Hydraulische handrem straatlegaal of andere oplossingen?

Need to know how to improve your cars handling. This is the place.
Opgedronken
1767
phpbb3styles ©
16 Dec 2011, 16:28

Post by Opgedronken »

Ik zit te denken aan het plaatsen van een hydraulische handrem, dit om het mogelijk te maken op de achteras een gefixeerde 4 zuiger klauw te kunnen installeren.
Momenteel werkt de handrem namelijk met een kabel die de remklauw aantrekt. Nu kan ik een klein handremklauwtje gaan gebruiken, maar ik vermoed dat dan de plaatsing van de echte remklauw problematischgaat worden.
Zijn er hier menden met een hydraulische rem en zo ja hoe gebruik je die op straat. Ik speelde al met het idee om gewoon voor de apk even klauwen te wisselen.
Gelijk een goede reden om de remvloeistof te vervangen :P.

Supernova
7337
19 May 2009, 19:32
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by Supernova »

Ik geloof dat het zo is dat de handrem onafhankelijk moet zitten van je normale rem systeem voor de apk. Dus kabeltjes & hydraulisch.
Image

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Voor de apk keuring moet je handrem mechanisch bedient zijn, met een kabel dus.
Ik heb laatst een foto gezien van iemand die een remcilinder aan zijn normale handrem had gekoppelt, naast een kabel, misschien is dit een idee om in elkaar te knutselen?
Image
1983 Toyota Carina TA60

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

Het probleem is dan eigenlijk dat ik nogsteeds twee klauwen achter moet gebruiken.
De handrem zit in de standaard klauw ingebouwd en deze vervangen door een andere betekent automatisch het vervallen van de handrem.
Dan heb ik dus zo iets:

Image

Dit gaat echter in de weg zetting met de te monteren remklauw in verband met de plaats van de ontluchtingsnippels.
Misschien is het mogelijk om een electrische handrem te installeren, maar hoe dit zou werken en of dit apk waardig is weet ik niet.

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Hmmm, niet goed gelezen :P.

Electronisch bediende handremmen werken alsnog met kabels, maar dan heb je een motortje die of een kabel aantrekt, of een motortje direct op de remklauw, met eenzelfde mechanische erin wat je nu ook hebt, dus daar heb je ook niks aan.

Is er vanuit mazda geen setup die de handrem in een trommel in de schijf heeft, die je over kunt zetten?

Wat eventueel ook nog kan, is een mechanische handrem in je aandrijflijn monteren, dus tussen de cardanas en het differentieel, dan kun je in principe gewoon een schijf gebruiken, en een enkele spotcaliper van wilwood bijvoorbeeld. Maarjah, wellicht is dit weer teveel gedoe, en is het makkelijker om elk jaar voor de keuring je remmensetup om te leggen.
1983 Toyota Carina TA60

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

volgens mij moet je handrem alleen maar vast te zeten zijn, dus als je zo een hydraulische neemt die je kunt locken is het prima. Maar ik ben geen apk keurmeester, ik heb het alleen eens horen vallen ergens

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

Nou ik weet wel dat je een gescheiden handremsysteem moet hebben, maar ik meen dat het niet uitmaakt of het hydraulisch electrisch of mechanisch is.
Het ziet er naar uit dat het toch het makkelijkste gaat worden om de zooi gewoon om te bouwen.
Het stomme is dat bij een mx5 de handrem niet echt een noodrem is, hij geeft amper vertraging, maargoed breng dat een keurmeester maar eens aan zijn verstand.

Nivek
Wangan Warrior
2898
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

Kay, electrische handrem bij de vag groep zit in de remklauw gemonteerd.

Ik weet niet meer hoe het verhaal precies ging, maar ben toen al is op onderzoek geweest hiervoor. Alleen weet ik hier niet alles meer van.

Eigenlijk komt het toch weer allemaal op t zelfde neer volgens mij maar een concreet antwoord heb ik niet.

Ohjah, die foto is van Furb, fc3s. Hij heeft zijn 4pots voor klauwen op de achter as gezet.
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

Maar hoe werkt de handrem dan? Die kabel gaat dan verder nergens heen en zit er alleen maar voor de show om door de keuring te komen?

Eric
874

Post by Eric »

Opgedronken wrote:Het stomme is dat bij een mx5 de handrem niet echt een noodrem is,

er staat toch ook een P in dat lampje van Parking brake en niet een E van emergency brake?

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Ik heb het net even opgezocht, en er staat nergens meer dat het mechanisch moet zijn, dus dat zal dan wel weer verandert zijn :P.
Misschien gewoon een hydro rem ertussen zetten, en dan kijken of ze het uberhaubt zien bij de keuring?
1983 Toyota Carina TA60

Nishin
1165
17 Nov 2010, 19:52

Post by Nishin »

oude handrem + kabels laat je dan zitten
Image ローリングシュート

Nishin
1165
17 Nov 2010, 19:52

Post by Nishin »

een vaag voorbeeld
Image

EDIT nog één
Image
Image ローリングシュート

Eric
874

Post by Eric »

dat wat Kay zegt dus, dan moet je gewoon een lockable hydro handbrake hebben.

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

En die zijn er. Die van peet bijvoorbeeld.

Nee ik kon inderdaad ook niks vinden. Enige bij mij bekende handrem eis is dat de wielen moeten blokkeren als de wielen in de lucht hangen.

@nishin,

Het gaat juist om het verhaal dat de kabels komen te vervallen en wat anders gezocht moet worden.

Komt vaker voor dat er andere remklauwen gemonteerd worden die geen handrem functie hebben. Een mooie optie vind ik opzich een 2e kleine kabel bediende klauw maar dan moet je wel plek hebben voor een 2e handrem mechaniek en 2e klauw. Maar een hydro handrem er tussen zetten is de makkelijkste optie.

@opgedronken

Die kabels bedienen die alu plaat die op zijn beurt de hydro cilinders bewegen, als ik eht zo zie en begrijp van furb.
Image

Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

Nou ik ga denk ik morgen gewoon eens met de RDW bellen dan heb ik zeker 100% duidelijkheid over wat er tegenwoordig verplicht is :P.
Het zou echt relaxt zijn als een hyrdraulische rem voldoende is, deze ben ik ook al in lockable variant tegengekomen.
Kijken of ik direct een remdrukverdeler kan verstoppen in mijn middenconsole :P, die mag je officieel namelijk ook niet in de auto hebben meen ik.

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Ik vraag me nog steeds af waarom je een remdruk verdeler zou willen hebben. Zit volgens mij vrijwel altijd iets origineel op de auto volgens mij.
Image

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

Ja maar geen die je zelf in kan stellen. De remmen die ik op de auto gaan zetten hebben een verdeling die relatief veel kracht aan de achterkant heeft.
Met een drukverdeler kan je de druk meer naar voren verplaatsen zodat je niet krijgt dat de achterwielen als eerste blokkeren.

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Opzich wel makkelijk als je het kunt stellen idd, maar als de verhouding voor - achter niet juist is en je moet daarom de verdeling meer naar voren zetten, dan presteren de grotere achter remmen misschien uit eindelijk wel niks meer dan kleinere / stock remmen.

Dus een beetje overkill.

Lijkt mij.

Staat een heel artikel over rembalans verstopt op de site van stoptech maar dat wil nu ff niet lezen :P
Image

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

Wat ik wel weet is dat de MX5 standaard een heel erg naar voren afgestelde rembalans heeft, de achterremmen doen bijna niets bijwijze van spreken.
Vaak wordt een remdrukverdeler bij een MX5 geinstalleerd om vervolgens de balans bijna helemaal naar achteren af te stellen om nog een beetje aardigheid van de achterklauwen te krijgen.
Ik hoopte met de Boxster klauwen die van zichzelf uit al een relatief krachtige achterklauw hebben dit al voor een gedeelte te verhelpen.
Nu weet ik natuurlijk niet voor 100% hoe dit gaat uitpakken, vandaar dat ik eigenlijk alvast preventief een remdrukverdeler wil instellen, omdat ik de boel naar alle waarschijnlijkheid toch nog moet gaan finetunen.
Lol wat een verhaal :P.

Edit:

Stoptech verhaal over rembalans.

http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/white-paper---brake-bias-and-performance-why-brake-balance-matters

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40

Post by The Doctor »

dat de achterremmen niet meedoen is vrij standaard, 20 of 30% is vrij normaal met een auto met de motor voorin, meer remdruk achter en je gaat ze snel blokkeren. Wat je vooral in de gaten moet houden is het volume in de klauwen t.o.v. je originele klauwen.

Eric
874

Post by Eric »

ja als je achterremen meer doen dan sta je constant achterstevoren zonder opzet/

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

Het klopt inderdaad dat dit zo is, maar bij een MX5 is het extreem door het ontwerp van de standaard vering.
Deze laat de auto erg ver vooruit duiken, waardoor er nog minder druk op de achterwielen komt.
Met aftermarket onderstel zal de auto veel minder naar voren hellen, waardoor je een stuk meer remdruk naar achteren kan verplaatsen.

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Om een lang verhaal kort te maken:

Dit is gewoon weer een van die dingen die veel ingewikkelder zijn dan vaak word gedacht.

Zo nu en dan hoor ik nog wel eens iemand tegen mij roepen, doe gewoon dit, of doe gewoon dat. Maar omdat er vaak toch heel wat bij komt kijken zorgt het bij mij nog wel eens voor kopzorgen :mrgreen:"
Image

Opgedronken
1767

Post by Opgedronken »

Haha ik heb juist de ervaring dat het andersom is. Veel dingen lijken stukken ingewikkelder dan dat ze daadwerkelijk zijn :P.

Post Reply