pillowball topmounts vraagje

Need to know how to improve your cars handling. This is the place.
Robin260z
612
phpbb3styles ©
12 May 2011, 23:48

Post by Robin260z »

Ik ben er achter gekomen dat ik door mijn verplaging zowat verplicht ben om pillowball mounts te gebruiken omdat tijdens inveren etc. de schokdemper op dit moment teveel beweging geeft aan de ophanging in het chassis waardoor er kans op vervorming komt.

Nu kan ik 4 pillowball topmounts kopen van degene aan wie ik de topmounts heb verkocht van mijn schroefset.
Alleen is de vraag of dat deze pillow ball dingen bijna overal hetzelfde zijn per schroefset.

Ik kan namelijk deze dingen kopen :

Image

Maar alleen de platen kan ik ook kopen/ misschien zelf laten maken. Dus is nu mijn vraag zal ik bovenstaande set a 190dollar 2 keer kopen of zal ik die mazda topmounts demonteren en zelf nabouwen?

foto van de pillowball mount van de mazda schroefset:

Image

bob.
1340
29 Mar 2010, 11:08

Post by bob. »

Het principe zal het zelfde zijn. Ongeacht merk/type auto. Als je die pillowball's van de mazda set nog hebt liggen, zou ik die paars geanodiseerde platen namaken voor jouw Datsun.

Wat misschien ook mogelijk is: Maak uit staal die paars geanodiseerde platen na en las deze in het chassis. Om zo de bevestiging van de OEM schokdempers te vervangen. Dit heeft toch geen waarde.

Robin260z
612

Post by Robin260z »

bob. wrote:Het principe zal het zelfde zijn. Ongeacht merk/type auto. Als je die pillowball's van de mazda set nog hebt liggen, zou ik die paars geanodiseerde platen namaken voor jouw Datsun.

Wat misschien ook mogelijk is: Maak uit staal die paars geanodiseerde platen na en las deze in het chassis. Om zo de bevestiging van de OEM schokdempers te vervangen. Dit heeft toch geen waarde.

dat lassen was ook mijn idee en is ook de bedoeling van die techno toy tuning dingen.

Origineel zit er tusen de topmount en de demper een rubber wat de trillingen enzo opvangt. Door mijn zelfgemaakt camberplates gaan ze direct het chassis in en is kans op vervorming groot

bob.
1340
29 Mar 2010, 11:08

Post by bob. »

Maar de vervorming waar jij 't over hebt, in welke richting verwacht je dat deze optreedt? Want ik denk dat die pillowball's daar weinig aan kunnen tegenhouden. Het enige wat die pillowball's kunnen opvangen in een verschil in 'hoek' waarmee de schokbrekers het chassis inkomen.

Bouli
714
13 Jul 2009, 15:37

Post by Bouli »

Robin260z wrote:Ik ben er achter gekomen dat ik door mijn verplaging zowat verplicht ben om pillowball mounts te gebruiken omdat tijdens inveren etc. de schokdemper op dit moment teveel beweging geeft aan de ophanging in het chassis waardoor er kans op vervorming komt.

Dit snap ik niet, dit zou juist andersom moeten zijn. Als je schokbreker goed zijn best doet, dan moet deze de klappen opvangen ipv het chasis. Pillowballs gaan hier niet bij helpen, deze vangen wel goed klappen op, maar dit trilt ook door in heel je chasis. Op de openbare weg is dat nooit zo'n pretje.

Ik denk dat je beter af bent met extended topmounts? Zodat de schokbreker ook weer goed werkt en zijn demp/veerbereik weer terugheeft. Je chasis moet niet de klappen opvangen, maar je schokbreker.

En anders is je chasis te slap en zul je strutbars e.d. erin moeten lassen/monteren.

Robin260z
612

Post by Robin260z »

bob. wrote:Maar de vervorming waar jij 't over hebt, in welke richting verwacht je dat deze optreedt? Want ik denk dat die pillowball's daar weinig aan kunnen tegenhouden. Het enige wat die pillowball's kunnen opvangen in een verschil in 'hoek' waarmee de schokbrekers het chassis inkomen.

de vervorming van die hoek inderdaad
En die is nu meer geworden doordat de auto zo ververlaagd is.
Ik las het op USA forums

Robin260z
612

Post by Robin260z »

Bouli wrote:
Robin260z wrote:Ik ben er achter gekomen dat ik door mijn verplaging zowat verplicht ben om pillowball mounts te gebruiken omdat tijdens inveren etc. de schokdemper op dit moment teveel beweging geeft aan de ophanging in het chassis waardoor er kans op vervorming komt.

Dit snap ik niet, dit zou juist andersom moeten zijn. Als je schokbreker goed zijn best doet, dan moet deze de klappen opvangen ipv het chasis. Pillowballs gaan hier niet bij helpen, deze vangen wel goed klappen op, maar dit trilt ook door in heel je chasis. Op de openbare weg is dat nooit zo'n pretje.

Ik denk dat je beter af bent met extended topmounts? Zodat de schokbreker ook weer goed werkt en zijn demp/veerbereik weer terugheeft. Je chasis moet niet de klappen opvangen, maar je schokbreker.

En anders is je chasis te slap en zul je strutbars e.d. erin moeten lassen/monteren.

ja klopt ik zeg het verkeerd. het heeft met de hoek te maken door de verlaging. De stand is ten opzichte van origineel nu anders en dan kan er spanning op komen te staan.

Tevens wil ik eigenlijk ook wel graag mijn camber kunnen verstellen

Bouli
714
13 Jul 2009, 15:37

Post by Bouli »

Extended ball joints een optie? (Dan komt je draagarm weer vlak te staan)

Nederlandse term is verlengde fusees overigens :P Ik weet niet precies hoe de ophanging van je auto eruit ziet ?

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

voor:

Image

en achter:

Image

Robin260z
612

Post by Robin260z »

Bouli wrote:Extended ball joints een optie? (Dan komt je draagarm weer vlak te staan)

Nederlandse term is verlengde fusees overigens :P Ik weet niet precies hoe de ophanging van je auto eruit ziet ?

Ja ik heb al rolcenter adjusters gekocht. Die doen dat idd waardoor de draagarm weer enigzins in dezelfde positie terug komt als origineel

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

dit kun je ook nog even doen om je armen rechter te krijgen:

Image

Robin260z
612

Post by Robin260z »

Die sleuven bedoel jij?

Eric