Het velgen topic

Need to know how to improve your cars handling. This is the place.
Noud
Wangan Warrior
7735
phpbb3styles ©
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

Ik heb velgen gezien... en ik ben best wel verliefd. Heb ze een tijdje terug aan Kay laten zien en had nooit gedacht dat ik ze nu nog te koop zou zien staan. Toen had ik geen geld, nu wel.

Het gaat om 4 Veilside Andrew Racing velgen.

Nu is mijn vraag, gaat dit op een S13 passen? Weet iemand hoe dit uitgerekend kan worden en of het überhaupt gaat passen? Ik heb namelijk geen ervaring met dit soort berekeningen. Dus als er nog een beetje een uitleg bij zou kunnen zou dat helemaal geweldig zijn.

Ik weet wel al dat ik flink moet gaan rollen maar op DW heeft 'n S13 gestaan met 18x13 dus dit moet ook te doen zijn. Nogmaals, gaat het met de J's en et's zo passen of gaat er god weet hoeveel aanlopen?

De velgen waar het om gaat:
Image
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

ik zeg één ding: fender flares :o

Image

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

http://www.rimtuck.com/thumbnails.php?vehiclemake=Nissan&vehiclemodel=S13&diameterf=18&widthf=9.5&diameterr=18&widthr=12&sort=10
Aan de ene kant zeg ik, doe het niet.
Aan de andere kant zeg ik, doe het wel :P. Als het niet past, maken we het pas, en als het echt niet wil passen, kun je ze altijd nog verkopen. Ik denk iig wel dat je meteen aan widefenders moet, en dat je spacers nodig hebt voor de achterkant, voorkant weet ik niet.
1983 Toyota Carina TA60

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Ik vind het heeeeel dik, zo met die gepopte flares.

Ik hou van een beetje ratlook/het-kan-me-niet-schelen-look/als-het-maar-werkt-look.

Check deze prachtige 240Z bijvoorbeeld eens die vanmorgen op speedhunters voorbij kwam:

Image

Image

Image

Ik wil zelf ook graag een keer aan de fender flares. Toevallig passen die van een S13 ook op een impreza, dus áls je ze gaat kopen doen we een groepsaankoop ;)

Image

Dan kan ik ook eindelijk eens een keer wat bredere banden gaan rijden.

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Noud, vet!! :D

je weet al hoe lang ik fender flares wil, ik heb dus al veel zitten rekenen met velg maten enzo. :lol:

in ieder geval, gebruik gewoon een offset calculator. :) WheelOffsetCalculator.asp

voor jou gaat het dan zo passen:
voor zullen de velgen 8mm verder van de coilovers staan, en 58mm verder naar buiten staan.
achter zullen de velgen 38mm dichter bij de coilovers staan, en 76mm verder naar buiten staan.

dus achter moet je even meten wat de afstand nu is tussen de coils en de velg (niet de band), als dat meer dan 38mm is dan hoef je geen spacers te doen achter.

PeeSx
4500
10 Jul 2009, 10:01

Post by PeeSx »

yo pikkestein, ik zou het doen.. die wielen zijn echt superdik! Waar heb je ze gespot trouwens en wat moeten ze kosten? Zoek voor mn plannen van volgend jaar ook een setje met deep dish.
Lelijk paars rothok

J3D
705
25 Aug 2009, 15:39

Post by J3D »

Ja als je het echt wilt, moet je het idd gewoon doen....zal er iig wel vett uit komen te zien :twisted:

En net wat de kapitein zegt, gewoon als groep aankoop doen, want zijn wel idd mensen die die flares ook graag op hun waggie zien....... ik vind het ook mooi en de skipster ook, dus wel iets voor de toekomst :D
Image
200sx RS13 Stage 2.... SOLD! New project next summer!!

PeeSx
4500

Post by PeeSx »

het zijn trouwens Veilside Andrew Racing velgen Noudje ;) :mrgreen: niet Andretti :P hehe
Lelijk paars rothok

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Woooa ik wil die wat kaptein post!!!!
Die kwam ik toevallig gister ook nog op een ander forum tegen op deze link:

http://motormavens.com/2009/10/center-s ... -s30-240z/

Dat is gewoon mijn droom auto ( dan wel zijgelans zwart met bronze watanabe's, en het liefst een RB :P)

@ noud, dat zou echt extreem gaaf zijn die velgen!!
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Texhnolith
Wangan Warrior
5142
05 May 2009, 15:56
Car: Nissan Silvia (S15)

Post by Texhnolith »

Zo'n 240Z zag ik van de week nog rijden. zag er goed uit. wel stock :)
Dikke purno!

Maar idd noud, die velgen moet je doen. Dan maar widebody fenders+flares :D
If it doesnt fit, use a hammer :)

PeeSx
4500

Post by PeeSx »

Heb er nog even over nagedacht maar je koopt gewoon die wielen en je maakt ze maar pas. En anders ga ik op je hoofd poepen! Die wielen zijn te dik om te laten liggen Noud! :mrgreen:
Lelijk paars rothok

Tommie
Wangan Warrior
1071
07 May 2009, 22:51

Post by Tommie »

Ik heb het met noud ook al eens over fender flares gehad, maar daar is ie volgens mij geen fan van. Wel érg cool velgen maar dat wist je al. Ben wel blij dat ik niet je banden hoef te betalen, vooral achter lijkt me vrij prijzig met die maten :P .

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Dit zijn pas fender flares:

Image

Als je die monteert ben je echt het heertje.

Noud
Wangan Warrior
7735
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

Wat een reacties allemaal zeg, haha, bedankt voor de gave reacties en natuurlijk voor alle hulp van iedereen.
Naar het schijnt zou het redelijk gaan passen, misschien achter 'n spacer van 15mm maar dat ga ik van de week nog even nameten.
John is straks langs geweest die heeft in keurig Engels een mailtje naar het bedrijf gestuurd met wat vragen, hopelijk heb ik daar deze week bericht van terug en als ik er dan nog zo positief tegenover sta als nu denk ik dat ze inderdaad wel ga kopen. Maar dan wil ik eerst m'n huidige Volk Racing velgen verkocht hebben.

@ Peter: Ik heb ze gekocht bij www.rbmotorsports.blogspot.com (ga a.u.b. die site niet teveel posten of weet ik veel wat, nu mogen er zo min mogelijk mensen vanaf weten, haha :oops:).

@ Jeuhen: Ik ben zoals Tommie al zei inderdaad niet zo'n fan van fenderflares en wil het zaakje daarom ook met wide fenders gaan oplossen. Maar met 50mm widefenders blijven de velgen nog steeds 'n 2 centimeter uitsteken, ach ja, dat valt tegen die tijd nog allemaal te bezien. Eerst maar eens hun reactie afwachten, hopen dat ze nog niet verkocht zijn, en dan nog hopen dat ze er nog zijn tegen de tijd dat ik ze wil gaan kopen.
Spannend!
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

ik had je toen toch het een en ander uitgerekend op msn of niet noud?
heb je dat niet bewaard toen? ik weet ook niet meer waar we op uit kwamen...
Image

Sco0p
851

Post by Sco0p »

Noud had het dus niet bewaard! :evil:

Ik heb achter 9,5j et35 met een spacer van 10mm en dus et25
Voor heb ik 8,5j et36 met een spacer van 5mm en dus et31

Offset is de afstand tussen het oplegoppervlak van de velg op de naaf en de middellijn van het wiel:

Image

Een standaard velg heeft dat oppervlak ver naar de roadside, een grote positieve offset dus! (+40)
Jij hebt achter een offset van +16. dat betekend dat als jij een even brede velg had als origineel deze velg (40-16) 24mm meer naar buiten steekt, en dus ook 24mm meer speling heeft aan de binnenkant.
Maar, jouw velg is ook breder, en voor ieder J(in inch) dat jij je velg breder pakt komt er per kant van de velg (25,4/2) 12,7mm bij.

Nu zal ik het vergelijken t.o.v. mijn situatie.
Ik heb achter 9,5j et35 met een spacer van 10mm en dus et25
Voor heb ik 8,5j et36 met een spacer van 5mm en dus et31

Jouw maten zijn:
F: 18x9.5J+2
R: 18x12J+16

Voor is jouw velg dus 12,7mm breder aan elke kant, mijn velg loopt net niet aan op de coilovers, en net niet (soms net wel :p) tegen de binnenkant van de spatbordrand. Jouw et waarde is 29mm lager, dus jouw velg komt (29+12,7) 41,7mm verder naar buiten. Dus 5cm verbreding is dan ideaal. En alsje er dan een smallere band oplegt kun je er miss nog een spacertje van 15mm bij doen zodat je velgrand net uitsteekt, want dat vind je vast mooi ;)
Aan de binnenkant steekt jouw velg (12,7-29) -16,3 meer uit, dus 16,3 mm minder :p
Geen probleem dus!

En nu achter. Ik heb ook zonder mijn spacer van 10mm een vrijlopend wiel. en mijn velgrand steekt ongeveer net 1cm buiten de kast, maar het profiel van de band is net binnen de kast, de mooiste situatie (vind ik zelf).
Jouw velgen zijn 2,5j breder, en dus per kant (63,5/2) 31,75mm breder.
Jouw et is 9mm minder. Dus jouw velg steekt aan de buitenkant (31,75+9) 40,75mm verder uit, een spacer van 10mm samen met 50mm verbreding lijkt me dan dus het mooist, maar jij wilt het waarschijnlijk nog wat extremer :mrgreen:
Aan de binnekant steekt jouw velg (31,75-9) 22,75 verder naar binnen! Dit word zonder spacer een probleem denk ik, ik zou dus een spacer van 15mm adviseren voor het mooiste eindresultaat.

Dit is bij mij achter:
Image

En dit is bij mij voor (geen duidelijkere foto helaas):
Image
Image

Sco0p
851

Post by Sco0p »

en in formule vorm:

Voor:
speling tov coilover=140-((J*12,7)+ET)
velgrand tov spatbordrand=(J*12,7)-ET-80

Achter:
speling tov coilover=160-((J*12,7)+ET)
velgrand tov spatbordrand=(J*12,7)-ET-83

(ik ben er vanuit gegaan dat ik voor bijna flush heb gemonteerd, en dat ze achter een 13mm uitsteken :))

@willy, dan klopt dit allemaal niet :)
Image

Sco0p
851

Post by Sco0p »

oja willy, mijn auto is geloof ik een stuk lager, hoe verder je velg inveert hoe meer die naar binnen gaat, ondanks de multilink. miss verklaart dat het een en ander?

oja ik heb ook -4graden camber achter.
Image

Skippy
Wangan Warrior
7017

Post by Skippy »

waarom moeilijk doen met al die formule's. :P :P :P

ik had hier boven al een handige link geplakt. :mrgreen: http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
Last edited by Skippy on 05 Nov 2009, 21:09, edited 1 time in total.

Sco0p
851

Post by Sco0p »

omdat mijn formules gelden voor een s13...

die calculator van jouw meet tov de originele wielen, niet de speling die je hebt tov je coilover, of hoe je velgrand tov de wielkastrand staat :)
Image

Skippy
Wangan Warrior
7017

Post by Skippy »

nee, klopt. :P maar zijn huidige velgen zitten nog onder de auto, dus als hij nu bijvoorbeeld weet dat de nieuwe velgen achter 38mm dichter bij de coils staan (minder inner clearance) dan kan Noud heel makkelijk meten of dat wel of niet past. :P (door bijvoorbeeld te kijken of een blokje van 38mm dik tussen zijn huidige velgen en zijn coils past.)

en zo kan hij ook precies weten hoeveel verder die velgen gaan uitsteken tegenover zijn huidige velgen, gewoon een meet lat erbij houden en hij ziet het zo.

z'n maten nu zijn 7.5J et35 trouwens.

Sco0p
851

Post by Sco0p »

er leiden idd meer wegen naar rome :D

en die metode van jouw is idd nauwkeuriger, al is het wel ff oppassen met meten op een 15inch velg naar de plek van een 18inch velg, maar het kan!

en die formules zijn ook niet exact, het is een simpele/handige indicatie :)
Image

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

oeh die velgen rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaawwwwwwwwwwwwwwwwww

ik zou 't gewoon doen

omdat het kan noud.. omdat het kan ;)
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

D34dly
807
16 Feb 2010, 22:01

Post by D34dly »

Ik kan stalen velgen kopen via via..

Alleen heb ik een Naafgat van 54,1mm
En de velgen een naafgat van 59,1mm

Zijn daar centeerringen voor te krijgen? of hoe kan ik dit oplossen?

Mvg,
Jeroen

Skippy
Wangan Warrior
7017

Post by Skippy »

http://link.marktplaats.nl/403412886

Post Reply