- phyxsius
- Kay
- Wangan Warrior
- phyxsius
- 232
- 04 Jun 2012, 20:49
- The Doctor
- 541
- 14 Mar 2010, 23:40
- Location: Goirle
- Robin260z
- 612
- 12 May 2011, 23:48
- Location: Rosmalen
- phyxsius
- 232
- 04 Jun 2012, 20:49
- Kay
- Wangan Warrior
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
- 31 Aug 2010, 17:41
- Car: Mazda RX7 (FC3S)
- The Doctor
- 541
- 14 Mar 2010, 23:40
- Location: Goirle
- Rolo
- phyxsius
- 232
- 04 Jun 2012, 20:49
- Furb
- 130
- 28 Aug 2012, 09:55
Ik zit er sterk over te denken om mijn daily zsm de deur uit te doen en een oldtimer japanner te kopen.
Nu zijn dit vaak( in ieder geval achter) bladgeveerde auto's en simpele set voor.
Maar wil zo'n beestje wel plat leggen, hebben mensen dit gedaan? is het zelf te doen? is het prijzig?
Nu zijn dit vaak( in ieder geval achter) bladgeveerde auto's en simpele set voor.
Maar wil zo'n beestje wel plat leggen, hebben mensen dit gedaan? is het zelf te doen? is het prijzig?
Je moet een hoop zelf doen. Ik heb toevallig gisteren mijn Carina uit 83 verlaagd. Hoewel deze geen bladveren heeft, was de voorkant nogal een uitdaging.
Heb AE86 veerpoten gebruikt, aangepast, schroefset van gemaakt met camberplates van een S13, en aan de achterkant ae86 veren en schokdempers gebruikt.
Bij bladveren worden vaak zogenaamde "lowering blocks" gebruikt, die tussen de veer en achteras ingaan, om het op die manier te verlagen. Soms is het ook mogelijk om de bladveer te verplaatsen, als deze eerst bijvoorbeeld bovenop de as zat, daarna onder de as te plaatsen. Er is op zich wel een hoop informatie te vinden op internet, alles is zo'n beetje al gedaan, alleen is er vaak wel wat custom werk voor nodig. Bij TechnoToyTuning uit amerika hebben ze veel "custom" spul voor oudere auto's, waardoor het dus allemaal een stukje makkelijker gaat. Meestal kom je kwa kosten wel uit op hetzelfde van een "normale" schroefset.
Het probleem eigenlijk aan de voorkant is voornamelijk dat de astap onderaan de veerpoot vastzit, en er niet een "losse" schokdemper zit zoals bij veel moderne auto's. Vaak zijn kant en klare schroefsets dan ook duurder, en is het makkelijker om zelf de veerpoot in te korten, en een schroefset van te bouwen.
Heb AE86 veerpoten gebruikt, aangepast, schroefset van gemaakt met camberplates van een S13, en aan de achterkant ae86 veren en schokdempers gebruikt.
Bij bladveren worden vaak zogenaamde "lowering blocks" gebruikt, die tussen de veer en achteras ingaan, om het op die manier te verlagen. Soms is het ook mogelijk om de bladveer te verplaatsen, als deze eerst bijvoorbeeld bovenop de as zat, daarna onder de as te plaatsen. Er is op zich wel een hoop informatie te vinden op internet, alles is zo'n beetje al gedaan, alleen is er vaak wel wat custom werk voor nodig. Bij TechnoToyTuning uit amerika hebben ze veel "custom" spul voor oudere auto's, waardoor het dus allemaal een stukje makkelijker gaat. Meestal kom je kwa kosten wel uit op hetzelfde van een "normale" schroefset.
Het probleem eigenlijk aan de voorkant is voornamelijk dat de astap onderaan de veerpoot vastzit, en er niet een "losse" schokdemper zit zoals bij veel moderne auto's. Vaak zijn kant en klare schroefsets dan ook duurder, en is het makkelijker om zelf de veerpoot in te korten, en een schroefset van te bouwen.
1983 Toyota Carina TA60
Kijk!
Dat is veel informatie, zelf bouwen zal ik me dan echt in moeten verdiepen, heb ook al geprobeerd te zoeken op internet maar vond gewoon helemaal niks!
Ga tegen die tijd de auto die ik heb maar eens goed onderzoeken en meten, kijken wat past en wat aangepast moet worden!
Dat is veel informatie, zelf bouwen zal ik me dan echt in moeten verdiepen, heb ook al geprobeerd te zoeken op internet maar vond gewoon helemaal niks!
Ga tegen die tijd de auto die ik heb maar eens goed onderzoeken en meten, kijken wat past en wat aangepast moet worden!
Bladveren zijn de makkelijkste om te verlagen 

De hoogte van het blokje bepaald je verlaging. Hoe hoger het blokje, hoe heftiger je last krijgt van 'axle tramp' (dat de as begint te stuiteren als je hard wegrijdt vanuit stilstand). Op te lossen met een setje extra geleide armen.
Mooiste manier is eigenlijk om de bladveer een nieuwe curve te geven, maar dit is trial&error werk, dan blijft ook de arm van de as t.o.v. de bladveren klein en heb je niet al te veel last van axle tramp.
Kijk maar eens wat een dikke Healey 6 pitter doet met een setje bladveren
Link
Spullen van Techno Toy Tuning zou ik links laten liggen. Het is vrij prijzig voor wat je krijgt. De meeste spullen haal ik bij Rallydesign in de UK (gespecialiseerd in Ford Escort MK1 en 2, maar past ook op veel japans spul, vooral hun schroefset kit is in mijn ogen beter dan het spul van Techno Toy Tuning).


De hoogte van het blokje bepaald je verlaging. Hoe hoger het blokje, hoe heftiger je last krijgt van 'axle tramp' (dat de as begint te stuiteren als je hard wegrijdt vanuit stilstand). Op te lossen met een setje extra geleide armen.
Mooiste manier is eigenlijk om de bladveer een nieuwe curve te geven, maar dit is trial&error werk, dan blijft ook de arm van de as t.o.v. de bladveren klein en heb je niet al te veel last van axle tramp.
Kijk maar eens wat een dikke Healey 6 pitter doet met een setje bladveren

Link
Spullen van Techno Toy Tuning zou ik links laten liggen. Het is vrij prijzig voor wat je krijgt. De meeste spullen haal ik bij Rallydesign in de UK (gespecialiseerd in Ford Escort MK1 en 2, maar past ook op veel japans spul, vooral hun schroefset kit is in mijn ogen beter dan het spul van Techno Toy Tuning).
Hangt af van welke auto. Ik heb bij mijn Datsun de gehele schokdempers moeten afslijpen, vlakken en bussen met draad laten draaien en lassen. Schroefset erin en topmounts aanpassen.
Hangt dus ook af van je auto. Vaak kun je ook gewoon kortere dempers en veren kopen. Achter heb ik geen bladveren.
Hangt dus ook af van je auto. Vaak kun je ook gewoon kortere dempers en veren kopen. Achter heb ik geen bladveren.
Gaat dus om een Toyota KP30. Die achteras schijnt inderdaad uitwisselbaar te zijn met de Escort Mk1!
Dat is dus vrij makkelijk, nu de vooras nog haha
Dat is dus vrij makkelijk, nu de vooras nog haha
Aangezien het om een toyota gaat, is er heel veel mogelijk. Het makkelijkste is waarschijnlijk gewoon de ombouw naar schroefset, wat eigenlijk bij alle toyota's wordt gedaan.
Achteras is bij achterwielaandrijvers nooit heel moeilijk, zeker niet met een starre as, daar past eigenlijk alles onder, met wat aanpaswerk
.
@Thomas, Ik heb van T3 de schroefset kit gekocht, maar het is, op het bovenste lager na, niet hun eigen spul. De sleeve met stelring is van Groundcontrol, en de veer is van Eibach. Ik heb overigens wel op een ander forum gezien dat de pasvorm van bijv hun interieurspul nogal het een en ander te wensen overlaat.
Achteras is bij achterwielaandrijvers nooit heel moeilijk, zeker niet met een starre as, daar past eigenlijk alles onder, met wat aanpaswerk

@Thomas, Ik heb van T3 de schroefset kit gekocht, maar het is, op het bovenste lager na, niet hun eigen spul. De sleeve met stelring is van Groundcontrol, en de veer is van Eibach. Ik heb overigens wel op een ander forum gezien dat de pasvorm van bijv hun interieurspul nogal het een en ander te wensen overlaat.
1983 Toyota Carina TA60
best wel gaaf om te zien hoe zo'n achteras onder stres komt te staan

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)
T3 spul heb ik gehad op mijn Chaser, die camberplates was ik niet kapot van. losse bouten (ipv draadeinden zoals bijvoorbeeld Cusco camberplates wel hebben) en alles uiteraard amerikaanse maten. Een bitch om te monteren.
KP30 is achter iig redelijk makkelijk, lowering blocks van een Escort er tussen en voor weet ik zo 1 2 3 niet wat m'n maatje gedaan heeft.
Een 1000 heeft iig kleinere veerpoten en schokdempers voor en een andere manier van veerpoten monteren op de fuseekogel/stuurarm geloof ik.
KP30 is achter iig redelijk makkelijk, lowering blocks van een Escort er tussen en voor weet ik zo 1 2 3 niet wat m'n maatje gedaan heeft.
Een 1000 heeft iig kleinere veerpoten en schokdempers voor en een andere manier van veerpoten monteren op de fuseekogel/stuurarm geloof ik.
Ik ben momenteel ook bezig met het verlagen van mijn "81 626. Ook door middels van rx7 s1 voor veerpoten die de auto al met 7cm verlagen en draadbussen om het verstelbaar te maken. Nog best een gepuzzel om de juiste veerlengte en springrates te kiezen.
http://www.volvo300mania.com/uk/forum/v ... 98&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.volvo300mania.com/uk/forum/v ... 98&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
die heb ik ook zeker in de gaten gehouden en een erg nette verlaging! nu zal bij mij alles een stuk kleiner zijn gezien jouw motorkap al net zo lang is als de hele KP30 ongeveer haha
mijn oude bladveren waren helemaal rot, dus ik heb een nieuwe set laten maken die ook gelijk 3cm verlaagd is.
laten doen bij http://www.eeltink.nl
kosste me 225 euro
laten doen bij http://www.eeltink.nl
kosste me 225 euro