PvdB | Garzweiler project

Discuss anything photo related here.
PvdB
16
phpbb3styles ©
02 Feb 2014, 13:53
Car: Mazda Miata (NA)

Post by PvdB »

Ik heb geen automotive showcase, maar gezien mijn opleiding aan de fotovakschool kan ik wel wat anders laten zien :mrgreen: .

Sinds eind 2011 ben ik bezig met een project over Garzweiler II even over de grens bij Roermond.
Verhaaltje erbij:

Terwijl het grootste deel van Europa meer en meer overgaat op groene energie, windmolens, waterkrachtcentrales, zonnepanelen etcetera ligt er in het westen van Duitsland een van de grootste verbruikers van conventionele energie. Enorm belastend voor het milieu en veel minder rendabel dan steenkool: bruinkool. Even over de grens bij Limburg vind je een aantal van de diepste en grootste mijnen van heel Europa.

Bij mijnen zijn we al gauw geneigd te denken aan tunnels onder de grond, maar de mijnen in Duitsland hebben een iets ander karakter. Dit zijn namelijk dagbouwmijnen. Dit betekent dat de grond laag voor laag wordt afgegraven tot de bruikoollaag gevonden is. De bruinkool wordt afgegraven en naar de elektriciteitscentrale gestuurd, het resterende gat wordt dichtgegooid met wat er over is van de grond die er eerst lag. Hierdoor ontstaat er een enorm gat in de aarde, zoals bijvoorbeeld bij Tagebau Hambach. Het diepste punt in deze mijn ligt 370 meter beneden het aardoppervlak (293 meter onder zeeniveau). Gevolg hiervan is dat de mijn enorm uitgestrekt moet zijn om die diepte te halen. Gevolg daarvan is dat er mogelijke obstakels in de weg liggen.

Het project waar ik mee bezig ben gaat over de bruinkoolmijn Garzweiler. Deze bruinkoolmijn is in 1983 ontstaan door het samensmelten van 2 andere bruinkoolmijnen. Hiervoor moest het dorp Garzweiler afgegraven worden en zo ontstond de naam voor de nieuwe mijn. Sindsdien zijn er een tiental dorpen "umgesiedelt" (afgebroken en op een andere plek weer opgebouwd), en staat er voor een tiental dorpen hetzelfde lot te wachten. Mijn project richt zich op het laten zien van de gevolgen.

Wat van de foto's die ik de afgelopen tijd heb gemaakt:

1. Pesch, een dorpje aan de rand van Garzweiler II

Image

2. Garzweiler II gezien vanaf het uitzichtpunt ten westen van de mijn

Image

3. De snelweg A44 die voor het grootste gedeelte is afgebroken omdat deze door het geplande gebied van de mijn ging

Image

4. Een lege kas in Borschemich, een dorpje dat binnen nu en 2 jaar van de kaart geveegd wordt

Image

5. De graafwielbaggers komen beetje bij beetje dichter bij Borschemich

Image

6. Een eenzaam huisje in Borschemich. Een groot deel van de huizen is al afgebroken

Image

7. Garzweiler II gezien vanaf de oostkant

Image

8. (neu)otzenrath, een dorpje dat uit de grond gestampt is ter vervanging van het oude Otzenrath

Image

9. Een huis in Borschemich dat snel met de grond gelijk gemaakt zal worden

Image

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Dit is ook te zien vanaf de A61 toch? Altijd al redelijk ziek gevonden wat betreft de omvang van het hele gebeuren. Als je op google maps kijkt, kun je het geheel zien, en krijg je een idee hoe achterlijk groot het is. Ik kan me voorstellen dat de mensen uit de dorpjes die "verplaatst" worden hier niet al te blij mee zijn. Heb je enige idee hoe die mensen gecompenseerd worden hierin?
1983 Toyota Carina TA60

PvdB
16
02 Feb 2014, 13:53
Car: Mazda Miata (NA)

Post by PvdB »

Kay wrote:Dit is ook te zien vanaf de A61 toch? Altijd al redelijk ziek gevonden wat betreft de omvang van het hele gebeuren. Als je op google maps kijkt, kun je het geheel zien, en krijg je een idee hoe achterlijk groot het is. Ik kan me voorstellen dat de mensen uit de dorpjes die "verplaatst" worden hier niet al te blij mee zijn. Heb je enige idee hoe die mensen gecompenseerd worden hierin?
Ja klopt, als je richting de Nurburgring rijdt kom je er langs! De compensatie voor die mensen is een nieuw huis, met alle voorzieningen die er in het oude dorp ook waren. Veel meer dan dat krijgen ze niet, RWE (eigenaar van alle bruinkoolmijnen in dat gebied) heeft een contract waarin staat dat het gebied waar die mensen wonen afgegraven mag worden ten behoeve van de bruinkool, en daar hebben die mensen verder weinig meer over te zeggen. In Immerath was laatst een boer die naar de rechter gestapt is omdat hij niet weg wilde, maar omdat RWE dat contract al heeft kan de rechter er vrij weinig meer aan doen en moeten die mensen gewoon weg daar.

Rens
Wangan Warrior
3533
27 Jul 2009, 14:34

Post by Rens »

Vertrappel je wel even alle digitale fotografen hier met dit analoog werk :D Mijn god wat een detail!

Post Reply