Canon EF 70-200 F4L

The place to advertise your car parts or other things.
Alex
811
phpbb3styles ©
10 Sep 2010, 09:35

Post by Alex »

Samenvatting

Wat
Een Canon EF 70-200 F4L lens in vrijwel nieuwstaat, met (zoals de naam al impliceert) een zoombereik van 70 tot 200mm en een maximaal diafragma van f/4 over het gehele bereik (!). Daarbij krijg je een originele Canon zonnekap en Canon pouch. Omdat het bijna Kerst en Sinterklaas is doe ik er ook nog een UV-, polarisatie-, ND2- en ND4-filter bij van Hoya.

Prijs
€400,-

Verkoopbabbel

Iets anders dan carparts, maar gezien het aantal (beginnende) fotografen hier een (imho :P) erg interessante lens. Het gaat om mijn 70-200 F4L, een wit monster met rood randje die met een gewicht van slechts 700 gram en een prachtig zoombereik een enorm draagbare en veelzijdige lens is. Het ding is ragscherp, waterdicht en beschikt over een bloedsnelle USM motor voor vrijwel instant focus. Beter nog, ik heb 'm gebruikt voor autosportfotografie en ik heb nooit problemen gehad met het niet in focus kunnen houden van snel bewegende auto's. Met het maximaal diafragma van f/4 en acht (!) diafragmabladen heb je ook een prachtige DOF.

Als voorbeeld van dit prachtige technische vernuft heb ik bijvoorbeeld een foto van een prachtige Starlet. Head-on genomen, wat een uitdaging is voor auto-focus en de auto kwam de Hunserug over dus ik had maar een paar tellen voor focus & compositie & afdrukken. Voor de korte DOF gebruikte ik het maximale diafragma en zoals je kunt zien zijn zowel de voorgrond als de achtergrond prachtig out-of-focus.

Je bent nog niet overtuigd? Dan heb ik nog een high-res voorbeeld voor je. Aan de scherpte hoef je niet te twijfelen, zelfs bij panning shots. Zie je de letters op de sideskirts, tegen het achterwiel? Wat staat daar? Juist, "Golf Cup". Op maximaal zoombereik, door heatwaves heen en gewoon de kleine lettertjes kunnen lezen.

Over kleine lettertjes gesproken, die zijn er niet bij deze deal. Het ding werkt uitstekend, punt. Gebruikssporen? Jep. een beetje. Geen krasjes, geen smerigheid, geen schimmel in de lens, front- & back element onbeschadigd. Alleen de schroefsluiting voor de zonnekap vertoont wat slijtsporen van het monteren van de kap. Dit is absoluut minimaal, in plaats van zwart glimmend plastic is het randje een beetje dof geworden. That's it.

De prijs, natuurlijk heeft dat moois een prijs. Duur? Nee, absoluut niet. Deze lens, met een nieuwprijs van 559 euro, is de jouwe voor €400,-. En dan krijg je niet alleen de lens, want deze feestdagendeal komt met extra's. Naast de lens krijg je er ook de originele zonnekap bij. Dit is een met vilt bekleed extratof model van Canon zelf. Een perfecte pasvorm en kwaliteit dus, zonder dat je ooit last zult hebben van reflecties vanaf de binnenzijde van de kap.

Is dat alles? Nope, want je krijgt er ook nog een polarisatiefilter bij. Een onmisbaar ding voor prachtige blauwe luchten en verminderde reflecties op auto's, etc. En dan niet zo'n goedkoop prutding, dit is een echte van Hoya. Dit filter, met een nieuwprijs van zo'n 70 euro, krijg je dus gratis en voor niets erbij. Heb je even geen behoefte aan een polarisatiefilter maar voel je je ook niet prettig bij een bloot voorste lenselement? Geen enkel probleem, want ik ben in een gulle bui. Daarom krijg je er dan ook nog een UV-filter bij. Weer geen goedkoop Chinees spul, ook hier weer een echte Hoya. Wil je het nog beter hebben? Het zijn beide extra dunne filters, dus mocht je een UV-filter erop rondlopen en je hebt toch ook even het effect van dat polarisatiefilter nodig? Dan schroef je die er gewoon bovenop zonder dat je de rond van die filters terugziet op je foto.

Al dat moois heb je natuurlijk niet 24/7 in gebruik, dus om deze lens mooi op te bergen komt 'ie ook nog met een Canon pouch. Daar passen de lens en de zonnekap samen in, die twee kun je dus samen opbergen zodat je nooit de zonnekap vergeet of kwijtraakt. Hoe mooi wil je het hebben.

Nou, het wordt nog mooier. Als je nu met een camera met cropsensor schiet (xxxD, xx[/]D, 7D) is deze lens geweldig. De voorbeelden in deze post zijn met zowel mijn oude 550D als mijn 7D gemaakt. Deze lens is dus niet kieskeurig qua bodies. Stap je later over op full-frame of heb je dat al? Geen enkel probleem, met de EF-mount past deze lens ook op die camera's. Is 'ie dan slechter? Nee, natuurlijk niet. De awesomeness van deze lens komt dan zo mogelijk nog beter tot z'n recht.

Dus, resumerend, wat krijg je voor €400,-? De lens, een Canon zonnekap, een Hoya polarisatiefilter, een Hoya UV filter en een Canon pouch. Dat heeft een nieuwprijs van een ruime 650 euro, werelddeal dus. Weet je wat, het is bijna Sinterklaas dus voor de mensen die graag landschappen fotograferen doe ik er ook gewoon nog twee ND-filters bij die je kunt stapelen voor een extra sterk effect. Ik hoef vast niet te zeggen dat ook deze van Hoya zijn?

Natuurlijk twijfel je niet meer en zit je al een berichtje naar me te sturen, maar om je nog verder te overtuigen plaats ik gewoon nog wat foto's.

Image
Mitsubishi Lancer Evolution by Alex Kamsteeg, on Flickr

Rode auto, dus moeilijk voor AF, op grote afstand op maximaal zoombereik (200mm) haarscherp geschoten. Voor extra overtuigingskracht, dezelfde plaat in king-size formaat.

Image
Alfa Romeo Giulietta by Alex Kamsteeg, on Flickr

Twijfel je aan de prestaties in slecht licht? Nergens voor nodig. Hij heeft perfect en snel gefocust, zoals je op formaatje heelerggroot kunt zien.

Image
BMW M3 by Alex Kamsteeg, on Flickr

"Hoe moeilijk kan het zijn?" hoor ik je denken, "Die Alfa komt net de bocht uit en gaat niet zo hard". Klopt, al leek deze chauffeur zijn gasklep vastgelast te hebben wijdopen. Maar goed, ook die twijfel kan ik voor je wegnemen. "Gang is alles" dacht die BMW, "hard zullen we gaan". Ook hier weer, wijdopen diafragma en aan het einde van het zoombereik. Niks afstoppen om de auto-focus te ontlasten of voor extra scherpte. Gewoon knallen, ongeacht de instellingen. Extra tip voor de kwaliteitsmensen: Valt het je op dat deze foto de enige is in deze post die een miniscuul beetje purple fringing heeft rond de koplampen? Bij alle foto's die ik ermee geschoten heb is dit de eerste foto waarbij ik het gezien heb. Groene randjes? Paarse randjes? Nope, daar doet deze lens niet aan. Kwaliteit, dat levert ie.
Last edited by Alex on 27 Nov 2013, 13:27, edited 3 times in total.
Bridge-to-hospital record: 7:52

AlexKamsteeg.nl

Mattijn
1216
01 Nov 2010, 19:35

Post by Mattijn »

Image

Je hebt meer moeite gestoken in je advertentie dan de meeste zouden, dat is goed. Toch zou ik er even een speclist (opsomming) onderzetten voor de overzichtelijkheid.
'90 Mazda Bro-adster

Nishin
1165
17 Nov 2010, 19:52

Post by Nishin »

wou! :o haha maar ik heb al een telelens ;) succus met verkoop!
Image ローリングシュート

Alex
811
10 Sep 2010, 09:35

Post by Alex »

Mattijn wrote: Je hebt meer moeite gestoken in je advertentie dan de meeste zouden, dat is goed. Toch zou ik er even een speclist (opsomming) onderzetten voor de overzichtelijkheid.
Beter nog, ik heb 'm bovenaan gezet! Maar je hebt gelijk hoor. :P
Nishin wrote:wou! :o haha maar ik heb al een telelens ;) succus met verkoop!
Twee lenzen is beter dan één. ;)
Last edited by Alex on 27 Nov 2013, 13:18, edited 1 time in total.
Bridge-to-hospital record: 7:52

AlexKamsteeg.nl

Nishin
1165
17 Nov 2010, 19:52

Post by Nishin »

eerst een auto ;)
Image ローリングシュート

Rolo
1142
10 Feb 2010, 08:30

Post by Rolo »

Met zo'n advertentie zou ik hem bijna willen kopen voor mijn Nikon!

Yven
107
07 May 2013, 22:32
Car: Subaru Impreza WRX

Post by Yven »

Goed verhaal Alex, haha.
Mijn voorstel topic: viewtopic.php?f=3&t=3370

Post Reply