Exhaust temperatuur metertje

Discuss performance tuning in this area
Skippy
Wangan Warrior
7017
phpbb3styles ©
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

Als je zo'n uitlaat temperatuur metertje hebt, wat voor informatie geeft dit dan precies?

Ja, het meet de temeratuur van de uitlaat (gassen), dat is wel leuk. "Ow dat zal wel pijn doen als ik het aan raak." :P Maar wat kan je dan weten met dat informatie? Wat betekent het als het te heet wordt en bij welke waarde is het te heet? (Detonatie misschien? Of de timing staat fout?)

Wat zijn goede waardes?

Als ik zo'n metertje heb dan heb ik er niks aan als ik niet weet wat goede en slechte waardes zijn. :P

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

precieze waardes weet ik even niet (ik dacht rond de 900graden voor de turbo, en na de turbo minus 200graden ofzo)

maar het vertelt je iets over je verbranding. volgens mij is het zo dat 14.6-1 a/f de is verhouding waarbij het mengsel optimaal is. echter als je hoger de toeren ingaat en vermogen begint te leveren, dan lopen de temperaturen te hoog op. en moet je je mengsel dus rijker maken om te koelen.

en dat hou je dan dus inde gaten met je egt (exhaust-gas-temperature).
Image

Kenji
110
10 Feb 2010, 02:17

Post by Kenji »

Ligt ook aan het type motor. De EGT's liggen hij hoogtoerige motoren een stuk hoger zonder een probleem.

Ik heb in m'n ex-Sil80, met SR21DET, EGT's gezien van 1100 graden op het circuit, zonder dat dat problemen gaf.

het is vaak een combi van een verkeerde A/F, en hoge EGT, dat gaat problemen geven.
Als je A/F goed is, kan een hoge EGT geen problemen geven.
Maar als je op halfgas al een hoge EGT hebt, dan is er iets mis, en klopt er vaak iets niet met je fueling of timing.

Skippy
Wangan Warrior
7017

Post by Skippy »

Oke, thanks. :)

Het kan dus een indicatie geven dat er iets fout is, maar niet precies wat er fout is. Als je een AFR metertje erbij hebt dan heb je meer aan het EGT metertje?

Het gaat trouwens om een RB20DET.

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Yup, word inderdaad gebruikt voor het mappen om na te gaan of je verbrandingstemperatuur niet te hoog word.
Overigens schijnt de sensor altijd voor de turbo te moeten zitten om er echt profijt van te hebben, na de turno zijn de uitlaatgassen al door de turbo zelf beinvloed en is de meting niet echt betrouwbaar ( die van mij zit in de downpipe, dus eigenlijk niet goed, maar op een origineel CA18 spruitstuk was het niet te plaatsen omdat dit dan waarschijnlijk ging scheuren.
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Shit. Nu word mijn to-do-list weer wat langer, en vooral duurder :(

Bedankt jongens :lol:

Skippy
Wangan Warrior
7017

Post by Skippy »

Asje. :lol:

Kenji
110
10 Feb 2010, 02:17

Post by Kenji »

EGT sensor moet inderdaad zo dicht mogelijk de warmst lopende cylinder worden geplaats. Da's bij in lijn motoren bijna altijd de achterste.
Maar je kan hem ook in de elbow zetten, echt centimeters achter de turbo. Dan is het verlies van graden dusdanig klein dat de meting nog wel redelijk klopt.
Maar plaats hem niet 30 cm na de turbo, dan is het een nutteloos gadget.

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

Is het in de elbow niet net zo nutteloos? omdat de temperatuur al afneemt door de turbo zelf?
Image

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Achterin de kop van de CA18 zit een plug in de uitlaat poort van de 4e cilinder, eruit draaien en EGT erin :)

Ik heb nu mijn EGT in mijn T28 turbo zitten :)
Image
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

heb je die plug toevallig ook op foto? :P
Image

Skippy
Wangan Warrior
7017

Post by Skippy »

En de tweede vraag is, waarom doe je moeilijk door het in de turbo te monteren terwijl je weet dat die plug er is? :P :lol:

Anu
Wangan Warrior
6035

Post by Anu »

mja, in principe meer je met die plug alleen cyl. 4 toch? als er in een andere cylinder iets mis gaat mis je dat?
Image

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Bij mij is het makkelijk, dan komt ie gewoon in de uppipe. Meeste uppipes zit een draad al in voor een EGT of andere sensor, dus da's lekker makkelijk.

Edit: ik heb de meter opgezocht die ik moet hebben (Stack ST3515) en die kost ook weer 182 pond. :roll:

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

niks moeilijk met in de turbo monteren, het sensor gat zat namelijk al in mijn turbo maar was afgedopt ;)
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Post Reply