Goede metersets

Discuss technical things regarding normal car parts etc here.
Kapitein Iglo
7919
phpbb3styles ©
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Ik rij nu al een paar jaar met een simpel metersetje van STRI rond en tot op heden is dat altijd goed genoeg geweest, maar na de zoveelste falende druksensor wil ik graag over naar wat betrouwbaarder materiaal.

Nu kan ik kiezen voor DEFI of een ander fancy merk, maar ik heb geen zin om kei veel te betalen voor alleen de naam. Van mij hoeft een metersetje er ook helemaal niet fancy uit te zien of met allerlei kleurtjes, knopjes en standjes. Ik wil gewoon zien hoeveel oliedruk ik heb. Niet meer, niet minder. Dat hoeft niet duur te zijn.

Nu vind ik een mooi setje van Stack (een erg goed merk) maar die hebben zo'n 90-graden-schaalverdeling waardoor aflezen niet zo nauwkeurig is. Ook VDO (volgens mij ook een goed merk, aangezien veel auto's daar standaard mee geleverd worden) heeft zo'n setje voor een paar tientjes, maar ook die hebben zo'n moeilijke schaalverdeling:

Image

Op zich valt daar volgens mij ook best mee te leven... de prijs van zo'n simpel metertje maakt het wel veel interessanter om daar voor te kiezen. Ik hoef echt niet te weten of de oliedurk nu 6,12 of 6,13 bar is, ik wil alleen maar kunnen zien of de druk "anders is dan normaal".

Graag hoor ik meningen en liefst ook ervaringen met zulke eenvoudige/goedkope meters.

Texhnolith
Wangan Warrior
5142
05 May 2009, 15:56
Car: Nissan Silvia (S15)

Post by Texhnolith »

moet je niet gewoon deze van STACK hebben? http://www.stackltd.com/instruments.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Supernova
7337
19 May 2009, 19:32
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by Supernova »

Ik heb zelf al een tijdje meters van pro-sport, bevallen mij prima :)

http://prosportgauges.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

@rob: die zijn gelijk twee keer zo duur... dan maar een tikkie minder precies aflezen.

@wes: valt prosport niet gewoon in het rijtje chinese metersetjes, zoals STRI enzo?

Texhnolith
Wangan Warrior
5142

Post by Texhnolith »

True, ik zou dan toch zelf voor het goed aflezen kiezen denk ik maar dat is natuurlijk maar net wat je zelf wil.

Ik heb nu die prosport meters ook maar dan merkloos. Is idd gewoon een china plakmerk maar werkt wel goed.
Al had ik er lekstroom mee. Maar of dat aan de meters lag weet ik niet 100% zeker.

Supernova
7337
19 May 2009, 19:32
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by Supernova »

Volgens mij is het niet te vergelijken met Stack, Defi of VDO ofzo maar kwa prijs kwaliteits verhouding zijn ze prima :)
Image

Bouli
714
13 Jul 2009, 15:37

Post by Bouli »

Ik heb ook altijd prosport metertjes gehad. Ze komen erg goed mee met de grote merken. De sensoren bepalen uiteindelijk hoe goed de waarde is die wordt weergegeven.

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Ja precies. Daarom wil ik een set met goede sensoren en boeit het me verder niet hoe de meters zelf er uit zien. Een warning functie zou leuk zijn, maar verder boeit het me echt niet...

Ik heb inmiddels ontdekt waarom die set van VDO niet zo duur is, want daar zitten geen sensoren bij en die kosten 60+ euro. Ongeveer net zo duur als de sets van Stack waar wel een sensor bij zit.

Dit soort senders zitten altijd bij die goedkopere setjes, en daar heb ik niet meer zo'n vertrouwen in:

Image

Al heeft de goedkopere serie van Stack (ST32xx) ook een soortgelijke sender:

Image

De duurdere series (ST33xx) hebben dit soort senders:

Image

Texhnolith
Wangan Warrior
5142

Post by Texhnolith »

bij mijn merkloze (prosport) zit zo'n laatste sensor.

HuSTleR
203
24 Dec 2011, 13:57

Post by HuSTleR »

Waarom niet een setje defi's op ebay scoren?? Ik had mijn 3 meters incl controle unit en sensoren voor 350euro..je zal alleen wat geduld moeten hebben dan
STI UK Black Edition

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

Ik heb ook prosport metertjes, daar ben ik tot nu toe ook wel tevreden over hoor :)
en ook zo'n kleine olie druk sender als op je laatste plaatje
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Benn30
658
02 Nov 2010, 22:16

Post by Benn30 »

Cusco, Blitz of HKS misschien een optie?
Nurburgring count: 1

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Ik vind mijn defi meters echt perfect, maar je betaald er wel wat voor..
Heb dan alles 2e hands maar het werkt super, duidelijk, accuraat etc.
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Heeft er iemand ervaring met deze meters (Apexi EL)?

Image

merijndj
855

Post by merijndj »

Nu je het zegt... Heb in eerste instantie naar deze meters zitten kijken, maar zijn nog redelijk aan de prijs (of toen in ieder geval) met iets van 125-150€ per metertje.
Kon toen kiezen of 450€ voor 3 apexi meters of 400€ voor een bijna geheel defi pakket.

anyway, apexi meters waren mijn 1e keus tot die aanbieding voorbij kwam.

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Kijk wel uit met apexi, want daar zijn ook nepperds van in omloop, net als defi.
1983 Toyota Carina TA60

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Motax wrote:Kijk wel uit met apexi, want daar zijn ook nepperds van in omloop, net als defi.
Dat bleek uiteindelijk ook het geval, maar gelukkig kwam ik daar op tijd achter :)

HuSTleR
203
24 Dec 2011, 13:57

Post by HuSTleR »

defi's
STI UK Black Edition

sunny1600
220
13 Jul 2011, 12:14
Car: Nissan Silvia (S12)

Post by sunny1600 »

Kan je de oil pressure sender van zeitronixs niet gebruiken?

http://www.zeitronix.com/Products/zt2/zt2.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Of past dit niet icm je oudere ZT2?
Nordschleife lap counter
2009: 4
2010: 24
2011: 11
2012: 11
2013: 5
2014: 2
Tracks driven: Nordschleife - Donington Park - Zandvoort - Castle Combe

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Inmiddels wat verder in mijn zoektocht... vanmorgen even met RSP er over gehad en nav dat gesprek bij SPA Design meters uit gekomen. In eerste instantie had ik daar niet al te veel aandacht aan geschonken, maar het schijnt dat dit toch echt goede kwaliteits meters zijn.

Image

Prijs van zo'n oleitemp/druk meter zit rond de 250 euro inclusief verzenden uit engeland. Da's best duur, maar aangezien je 2 meters in 1 hebt én nog wat ruimte bespaard in je auto is het best een aantrekkelijke prijs. Zeker als je weet dat je die dingen in kan stellen op bar/psi (metric/imperial) en dat er van allerlei handige functies op zitten zoals "Programable outputs for driving external LED's or relays".

Zijn er mensen die meer weten van dit merk of zulke meters?

merijndj
855

Post by merijndj »

Hier zijn ze goedkoper +- 230€ + verzenden...
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... -auxiliary" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb eerder daar besteld en was bijna direct binnen, 1 nadeel is dat je alleen met credit card kunt betalen :(

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Alleen via CC... da's kut.

Edit: ik kreeg vanmorgen op facebook een reactie van Bas van Melis van R-Developments dat hij ze ook kon leveren en dat ik maar even een mailtje moest sturen voor een prijsopgaaf. Dat heb ik gedaan en daar wacht ik nu op. Ben benieuwd of het veel scheelt...

Mouluh
229
11 May 2011, 14:40

Post by Mouluh »

heb zelf stack en heb er nog geen seconde spijt van. Het is een investering maar je kan wel erop vertrouwen.

Zie zelf bij oliedruk die omschakelijk in de oliepomp op mijn metertje
Last edited by Mouluh on 10 Apr 2012, 16:04, edited 1 time in total.

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Mouluh wrote:Zie zelf bij oliedruk die omschakelijk in de oliepomp op me metertje
Whut you say? :shock:

Mouluh
229
11 May 2011, 14:40

Post by Mouluh »

sorry, werken en snel op het forum kijken is nooit een goede combinatie.

In mijn oliepomp gaat een klep open bij een bepaalde druk om niet te veel druk te maken. Die omschakeling zie ik op mijn metertje over de 3000 toeren.
Niet dat het belangrijk is maar geeft wel hoe nauwkeurig hij is.

Had eerst equus en ook al waren de waarde hezelfde ik vertrouwde ze voor geen meter.

En de sensoren van stack zijn vele malen kleiner. Maakt het leven ook stuk makkelijker

Post Reply