benzinetank reinigen

Discuss technical things regarding normal car parts etc here.
Robin260z
612
phpbb3styles ©
12 May 2011, 23:48

Post by Robin260z »

Iemand ervaring met benzinetanken reinigen?
Mijn tank is onbijna 38 jaar geworden en deze wil ik graag schoonmaken voordat hij weer onder de auto komt te hangen en gebuld word.

Wie weet er waarmee je de binnenkant kunt reiniten en wat het beste werkt? Heb volgens mij wel eens iets gelezen over een zoutzuur mengsel ofzo wat je bij de bouwmarkt kunt halen

Noud
Wangan Warrior
7735
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

Ik weet dat ze het met tanks van motoren doen met Tank Cure, een soort van reiniginsmiddel. En dan van tevoren je tank met steentjes en water losrammelen. Even Googlen op Tank Cure, staan genoeg handleidingen over op internet. Het is overigens ook geschikt voor tanks van auto's alleen heb je dan wat meer nodig :P.
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

EvoIII
151
12 Nov 2012, 20:15

Post by EvoIII »

Met mijn oude honda brommerts deed ik het altijd met citroenzuur. Kocht het toen gewoon bij de supermarkt. Van die kleine gele bolle flesjes. Maar dat waren brommertankjes van 10 liter.. Je kan volgens mij bij de bouwmarkt ook geconcentreerd citroenzuur kopen in poeiervorm ?

Robin260z
612

Post by Robin260z »

Thx zal eens gaan bekijken wat ik ga doen.
Misschien is het verstanding om eerst maar eens te kijken hoe slecht de binnekant is en daarna bedenken wat ik ga doen.

Heb ook al gelezen over kiezeltjes in je tank en dan goed schudden etc.
Noud dat idee van jouw is ook niet slecht maar is me teveel werk voor dit moment.
Al is dat wel een goede beschermer!

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Ik heb ooit wel eens ergens van dat spul gezien wat de binnenkant moet coaten. Moet je eens zoeken op klassieker restauratie sites.

http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoiets dus.
1983 Toyota Carina TA60

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

ja, er is idd zo'n coating voor in de tank.

schoonmaken.. misschien idd met water/steentjes.. of gewoon wat (oude) benzine met steentjes ?
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

The Doctor
541
14 Mar 2010, 23:40

Post by The Doctor »

een kennis van me heeft eens een tank schoongemaakt door er een paar handen kiezelstenen in te gooien en de tank een paar uur aan een betonmolen te knopen, scheelt een hoop geschud :D

Patrick
4731
26 Aug 2009, 17:41

Post by Patrick »

:lol:
Nürburgring count: 20

Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.

Robin260z
612

Post by Robin260z »

The Doctor wrote:een kennis van me heeft eens een tank schoongemaakt door er een paar handen kiezelstenen in te gooien en de tank een paar uur aan een betonmolen te knopen, scheelt een hoop geschud :D
Das helemaal geen gek idee hoor! Las ik ook op internet. Ik ga eerst eens goed kijken hoe slecht of goed de binnenkant is en dan bepaal ik wel wat ik doe

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

eerst even je sensorunit eruit halen, dan door dat gat gluren hoe erg het is, als ie roestig van binnen is netjes laten fixen door de tank open te slijpen nadat je het gevuld hebt met water en dan stralen, coaten en weer dichtlassen.

De rest is allemaal oplapwerk wat niet het uiteindelijk gewenste resultaat op de lange duur heeft/geeft.

jeffrey_200sx
523
08 Oct 2009, 14:20

Post by jeffrey_200sx »

klinkt allemaal als veel werk. Is het niet goedkoper / sneller om een nieuwe aftermarket tank erin te monteren?

Robin260z
612

Post by Robin260z »

jeffrey_200sx wrote:klinkt allemaal als veel werk. Is het niet goedkoper / sneller om een nieuwe aftermarket tank erin te monteren?
Aftermarket tanks zijn er maar tot ongeveer 30 liter. Ik heb 60 liter
Die coatings zijn het best en ook goed. Tevens ook bescherming voor langere termijn.

Miin tank heb ik laatst bekeken en was nog in perfecte staat. Heb hem er dus zo onder gehangen maar wel een extra filter net aan het begin van de leiding gemonteerd

Eric
874
19 Dec 2010, 11:28

Post by Eric »

Heb ik ook gedaan en ik heb een transparant filter genomen, dan zie je nog of het goor wordt ook.

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Wanneer ik mijn brandstof filter vervang, zaag ik de oude gewoon open.. Aangezien het wit (of beige) papier is wat erin zit zie je vanzelf of er troep in zit :)
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

Post Reply