- Kapitein Iglo
- Skippy
- Wangan Warrior
- Kapitein Iglo
- Anu
- Wangan Warrior
- 6035
- 19 May 2009, 19:19
- Sparkle_
- 74
- 04 Dec 2009, 16:39
- Patrick
- Kapitein Iglo
- Patrick
- PeeSx
- 4500
- 10 Jul 2009, 10:01
- Kay
- Wangan Warrior
- Patrick
- Sco0p
- 851
- 30 May 2009, 20:00
- Bouli
O jeej... een elektrische turbo...
Op ebay word je dood gegooid met die onzin die je in je luchtinlaat moet plaatsen, maar over die onzin wil ik het nu even niet hebben.
Ik las zojuist een wat ouder artikel op AutoSpeed.com over elektrische chargers. Daar werden 2 van die ebay dingen behandeld, maar als laatste ook een ander type elektrische charger die ik nog niet kende en wel veelbelovend klonk. Jammergenoeg is het een oud artikel, dus de link klopt niet meer en googlen geeft geen duidelijk antwoord of het iets is.
Het principe is dat het een toevoeging is tussen je turbine en de compressor van je turbo plaatst. Bij lage toeren spoelt dit ding je turbo wat sneller op, en dat lijkt me wel interessant. Zit je niet tot 4000rpm te wachten op full-boost.
Plaatje:

Op ebay word je dood gegooid met die onzin die je in je luchtinlaat moet plaatsen, maar over die onzin wil ik het nu even niet hebben.
Ik las zojuist een wat ouder artikel op AutoSpeed.com over elektrische chargers. Daar werden 2 van die ebay dingen behandeld, maar als laatste ook een ander type elektrische charger die ik nog niet kende en wel veelbelovend klonk. Jammergenoeg is het een oud artikel, dus de link klopt niet meer en googlen geeft geen duidelijk antwoord of het iets is.
Het principe is dat het een toevoeging is tussen je turbine en de compressor van je turbo plaatst. Bij lage toeren spoelt dit ding je turbo wat sneller op, en dat lijkt me wel interessant. Zit je niet tot 4000rpm te wachten op full-boost.
Plaatje:

Is iemand bekend met dit soort systemen en of het echt zou kunnen werken, of weer het zoveelste tellsell product is?The Turbodyne Dynacharger is an electric assist device that can be adapted to specific turbochargers. The Dynacharger system comprises an electronically controlled ultra high-speed brushless electric motor that's mounted between the turbine and the compressor of a conventional turbocharger, together with an electronic power and speed control system.
Electrically, the operation of the Dynacharger alternates between Motor Mode and Generator Mode. In Motor Mode, the Dynacharger provides the desired boost pressure for low speed engine acceleration. In Generator Mode, the Dynacharger utilizes the otherwise wasted surplus exhaust gas energy by using the turbine to drive the electric rotor. At full engine power, the generator can be used to slow the turbine, and in many cases alleviates the need for a wastegate.
The most obvious benefits are improved transient response, boost pressure available at low rpm and low load and greater turbo sizing flexibility - you can rely on the Dynacharger for low-end boost and you can opt for a huge compressor for strong top-end performance.
Ik vind het raar, een electromotor aan je turbo koppelen. Als er geen stroom op de electromotor zit of het kan niet zo snel draaien als de turbo zelf (dus de turbo draaid het ding rond) dan werkt het als een generator (dynamo) waardoor de turbo er dus meer moeite voor moet doen om rond te draaien.. (Dan remt het de turbo af.)
Hoeveel toeren kan zo'n motortje max draaien? Als je dat weet en je weet hoeveel toeren je turbo draait (bij vol gas bij een bepaalde motor toerental) dan weet je vanaf wanneer zo'n ding geen zin meer heeft.
Bijvoorbeeld: Zo'n motortje draait max 4000rpm, je turbo draait bij 3000(motor)rpm op vol gas ook 4000rpm, dan weet je dat vanaf 3000(motor)rpm dat electromotortje de turbo alleen maar af remt.
(Die voorbeeld rpm's zijn nergens op gebasseerd.)
Snap je wat ik probeer te zeggen?
Want ik kan me voorstellen dat je turbo bij 2000(motor)rpm vol gas al sneller rond draait dan zo'n electromotortje max kan.. Tenzij je er 500volt op zet ofzo.
Hoeveel toeren kan zo'n motortje max draaien? Als je dat weet en je weet hoeveel toeren je turbo draait (bij vol gas bij een bepaalde motor toerental) dan weet je vanaf wanneer zo'n ding geen zin meer heeft.
Bijvoorbeeld: Zo'n motortje draait max 4000rpm, je turbo draait bij 3000(motor)rpm op vol gas ook 4000rpm, dan weet je dat vanaf 3000(motor)rpm dat electromotortje de turbo alleen maar af remt.
(Die voorbeeld rpm's zijn nergens op gebasseerd.)
Snap je wat ik probeer te zeggen?
Want ik kan me voorstellen dat je turbo bij 2000(motor)rpm vol gas al sneller rond draait dan zo'n electromotortje max kan.. Tenzij je er 500volt op zet ofzo.
Wat ik er van begrijp is dat het ding alleen effe een boost geeft om de spoolup te verspoedigen en daarna inderdaad alleen remt, maar dus gebruikt kan worden als soort wastegate, dus om je de turbo af te remmen bij de ingestelde boost.
Ik ben ook altijd heel erg sceptisch bij dit soort oplossingen, maar als het werkt zou het een mooie oplossing zijn voor mijn turbo-gat-probleem.
Ik ben ook altijd heel erg sceptisch bij dit soort oplossingen, maar als het werkt zou het een mooie oplossing zijn voor mijn turbo-gat-probleem.
Ik heb er zelf nog nooit van gehoord, het lijkt me dat als dit zou werken, er toch ook meer mensen hier gebruik van zouden maken en dat het in ieder geval in het wereldje een stuk bekender zou zijn? Of wellicht is de prijs erg hoog
.
Zoals John ook al zegt, heb je er niet op hogere vermogens juist veel meer last van? Een turbo draait iets van 160-180k Rpm meen ik, dat zie ik een electromotortje nog niet zo snel doen.
En hoe betrouwbaar is het? over het algemeen gaat electronica icm erg hoge temperaturen niet zo heel erg goed met elkaar samen, ik weet niet of je daar je turbodruk door wilt laten regelen ( jaja, een wastegate kan ook dicht blijven staan maar toch...) .
Als het werkt (en blijft werken) zou het natuurlijk super zijn, maar ook ik ben sceptisch...
Zoals John ook al zegt, heb je er niet op hogere vermogens juist veel meer last van? Een turbo draait iets van 160-180k Rpm meen ik, dat zie ik een electromotortje nog niet zo snel doen.
En hoe betrouwbaar is het? over het algemeen gaat electronica icm erg hoge temperaturen niet zo heel erg goed met elkaar samen, ik weet niet of je daar je turbodruk door wilt laten regelen ( jaja, een wastegate kan ook dicht blijven staan maar toch...) .
Als het werkt (en blijft werken) zou het natuurlijk super zijn, maar ook ik ben sceptisch...
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."
Maar hoeveel stroom verbruikt dit ding? Lijkt me dat ie aardig wat nodig heeft...
In theorie werkt het denk ik wel prima, en als je het plaatje ziet, ziet het er wel
goed uit... Maar ben ook wel beetje sceptisch...
Beter idd als die ebay shit...
In theorie werkt het denk ik wel prima, en als je het plaatje ziet, ziet het er wel
goed uit... Maar ben ook wel beetje sceptisch...
Beter idd als die ebay shit...
als je turbo rijd met je gewoon genoegen nemen bij 't turbo gat.. des te leuker is de boostkick
w00t
w00t
Nürburgring count: 20
Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.
Haha, ja een boostkick is wel leuk met bijna 600Nm, maar die Lamborghini is tegen die tijd allang aan de horizon verdwenen
dat is waar ja..
maar dan denk ik dat een twin charger setup (je andere topic) een beter optie is
dit is al vaker gedaan en heeft zich bewezen
maar dan denk ik dat een twin charger setup (je andere topic) een beter optie is
dit is al vaker gedaan en heeft zich bewezen
Hmm ben altijd een beetje huiverig voor dat soort in de kinderschoenen staande oplossingen..
Tenzij het al bewezen is, zou ik me er niet aanwagen als ik jou was. Aangezien je straks een goed gebouwd blok hebt waar veel tijd en geld in zit. Zou zonde zijn als je door zoiets weer in de schijt komt te zitten.
Tenzij het al bewezen is, zou ik me er niet aanwagen als ik jou was. Aangezien je straks een goed gebouwd blok hebt waar veel tijd en geld in zit. Zou zonde zijn als je door zoiets weer in de schijt komt te zitten.
Lelijk paars rothok
Hmmm, ik heb hier nog nooit van gehoort. Als ik het zo zie/lees lijkt het mij dat die electromotor gruwelijk gaat tegenwerken als je fullboost draait. Het klinkt een beetje te mooi om waar te zijn. Ik denk idd ook dat als dit bewezen zou zijn, er heel wat mensen zouden zijn die dit systeem zouden gebruiken.
Een twincharger setup klinkt natuurlijk ook heel aantrekkelijk, maar het is denk ik erg moeilijk om een turbo en een compressor te zoeken die elkaar goed aanvullen. Bovendien is het niet heel gemakkelijk om zo'n systeem in elkaar te bakken met al die klepjes en troep.
Ik denk dan dat je die spoolup het beste terug kunt brengen dmv een setje nokkenassen en een goeie afstelling. Anti-lag zal denk ik ook geen optie zijn, door alle nadelen die het met zich meebrengt.
Als je die lambo tegenkomt, gewoon even brakeboosten, en dan gaan!
.
Een twincharger setup klinkt natuurlijk ook heel aantrekkelijk, maar het is denk ik erg moeilijk om een turbo en een compressor te zoeken die elkaar goed aanvullen. Bovendien is het niet heel gemakkelijk om zo'n systeem in elkaar te bakken met al die klepjes en troep.
Ik denk dan dat je die spoolup het beste terug kunt brengen dmv een setje nokkenassen en een goeie afstelling. Anti-lag zal denk ik ook geen optie zijn, door alle nadelen die het met zich meebrengt.
Als je die lambo tegenkomt, gewoon even brakeboosten, en dan gaan!
1983 Toyota Carina TA60
ja anti lag word na een poosje anti lach...
ik heb het artikel toendertijd ook gelezen, en het is een electrische assistentie, hij spoelt dus alleen maar de turbo op op het moment dat je turbine nog niet genoeg energie levert.
de electro motor is geen restrictie! dat is die pas als je een stroom gaat trekken van die motor, en hem dus als generator gaat gebruiken.
en naar mijn weten zijn deze turbos nog niet uitontwikkeld, laat staan verkrijgbaar.
maar als dit ooit wel is uitontwikkeld en verkrijgbaar is voor de after-market, dan zie ik geen enkele rede waarom dit niet een verbetering zou kunnen zijn voor je vermogenskromme.
behalve dat het vermogen wat gebruikt word voor het opspoelen geleverd moet worden door je dynamo, een supercharger probleem dus.
de electro motor is geen restrictie! dat is die pas als je een stroom gaat trekken van die motor, en hem dus als generator gaat gebruiken.
en naar mijn weten zijn deze turbos nog niet uitontwikkeld, laat staan verkrijgbaar.
maar als dit ooit wel is uitontwikkeld en verkrijgbaar is voor de after-market, dan zie ik geen enkele rede waarom dit niet een verbetering zou kunnen zijn voor je vermogenskromme.
behalve dat het vermogen wat gebruikt word voor het opspoelen geleverd moet worden door je dynamo, een supercharger probleem dus.
ITB's + turbo of super charger + turbo.
Ik geloof niet echt in die electrische crap, tenzij je een complete electromotor hebt.
Ik geloof niet echt in die electrische crap, tenzij je een complete electromotor hebt.