- jeffrey_200sx
- Patrick
- jeffrey_200sx
- 523
- 08 Oct 2009, 14:20
- Patrick
- Kay
- Wangan Warrior
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
- 31 Aug 2010, 17:41
- Car: Mazda RX7 (FC3S)
- PU.
- 177
- 09 Nov 2010, 21:10
- Kay
- Wangan Warrior
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
- PeeSx
- 4500
- 10 Jul 2009, 10:01
- jeffrey_200sx
- 523
- 08 Oct 2009, 14:20
- bob.
- 1340
- 29 Mar 2010, 11:08
- PeeSx
- 4500
- 10 Jul 2009, 10:01
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
- Patrick
- Timmeh
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
- -apparaat heeft een hoge start stroom. Dat houd in dat ie met een piekstroom begint te lassen in plaats van een dip wat je normaal gesproken bij een apparaat hebt dat veel stroom trekt. En een dip is niet handig als je moet hechten of prop lassen.
- -het gas ventiel zit in het pistool. Dat houd in dat wanneer jij moet proplassen of hechten dat je op moment van lassen direct gas hebt. Daarbij komt ook dat je hierdoor veel gas mee bespaard
- -de draadrol zit bovenop. Dit heeft te maken met vuil, schijnt de draadgeleider minder snel vervuild te raken
- -draad krijgt ook enkel stroom tijdens het lassen. Bij veel goedkope apparaten schijnt er stroom op de draad te blijven staan. Kost onnodig stroom en als je je werkstuk last blijf je plakken...
- -zit een profiel in het aandrijf wieltje voor grip op de draad. Hij had het er over dat er zelfs apparaten zijn met 4 aandrijf wieltjes enkel om grip op die lasdraad te krijgen
- -vol koper gewikkelde trafo, koeling en beveiliging
- -mijn 220 150A versie heeft 6 standen met stappen van 37A
- draadsnelheid handmatig of op standje 3 automatisch (soort verborgen optie)
- Patrick
- merijndj
- 855
- 24 Jul 2009, 21:53
- Kapitein Iglo
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
Ik heb nogal wat laswerk aan mijn boot
nu kan ik hier in de buurt een super deluxe mig apparaat huren voor 85 euro per dag maar kwam deze laatst tegen bij de Karwei:
http://www.fermwinkel.nl/a-20387576/las ... travo-160a
Is dit wat? ik heb btw krachtstroom. Als ik er ook nog is zo'n leuke korting sticker op plak heb ik zo'n ding voor 80 euro en lijkt me zelf altijd makkelijk om te hebben.
Liever heb ik een mig machine maar die heb ik niet goedkoper gezien dan 250 euro...

http://www.fermwinkel.nl/a-20387576/las ... travo-160a
Is dit wat? ik heb btw krachtstroom. Als ik er ook nog is zo'n leuke korting sticker op plak heb ik zo'n ding voor 80 euro en lijkt me zelf altijd makkelijk om te hebben.
Liever heb ik een mig machine maar die heb ik niet goedkoper gezien dan 250 euro...
Wij hebben volgens mij (een heel eind) de zelfde machine staan, hier een kracht stekker aan gezet. werkt opzich primma hoor
maar je moet hier geen fijn plaatwerk mee lassen denk ik..

maar je moet hier geen fijn plaatwerk mee lassen denk ik..
Nürburgring count: 20
Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.
ik heb inderdaad wel meer gelezen dat je er geen plaatwerk mee moet doen. ik ga denk ik 2.5 mm plaat gebruiken dus dat moet dan wel goed komen?!
die speel ik door naar de echte kenners, zoveel ervaring heb ik er niet mee (en ik las eigenlijk alleen maar dikke lompe dingen met dat apparaatje
)

2,5mm is al vrij dik hoor. Normaal plaatwerk van een auto is meestal 0,8mm.
Ik heb verder weinig ervaring met dit soort apparaten, ik denk wel dat je het jezelf een stukkie makkelijker maakt als je een Mig apparaat hebt.
Ik heb verder weinig ervaring met dit soort apparaten, ik denk wel dat je het jezelf een stukkie makkelijker maakt als je een Mig apparaat hebt.
1983 Toyota Carina TA60
Ik vind dit persoonlijk niks, heb liever een mig las apparaat. Ik zit zelf te denken om onderstaande aan te schaffen, of ongeveer gelijkwaardig, juist deze omdat deze al bij 25A begint, ideaal dus voor plaat werk maar voor dikker matteriaal weet ik niet of die het aan kan.
Enige wat ik niet helemaal begrijp is dit:
"inschakelduur: 12% bij 120A, 30% bij 75A"
Weet niet of dit het lastiger maakt bij dikker matteriaal, dat je maar korte periode kan lassen en dan een tel moet wachten ofzo?
Dit is het apparaat:
http://www.ts24.nl/product_info.php/inf ... sapparaat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier komt alleen nog draad en een gasfles bij en daar moet je ook goed over na denken wat je wil. Weg gooi fles is 0,9L en volgens rustbuster goed ca. 15min lassen, 20 euro.
2L gasfles bevat ca. 400L en kun je circa 1,5 uur non stop lassen en met 5L fles 4uur non stop.
Kosten van deze 2 flessen zijn eenmalig hoog: Aanschaf fles plus ombouw spul om het passend te krijgen op dat las apparaat, maar vervolgens betaal je voor opnieuw vullen of aanschaf via het ruilsysteem slechts 20 euro voor 2L fles, 35 euro 5L fles.
Dus dat moet je voor je zelk ook even overwegen wat kosten technisch het meest interesant is!
Duurdere / grotere lasapparaten zijn vaak al voorbereid voor grote gasflessen.
Enige wat ik niet helemaal begrijp is dit:
"inschakelduur: 12% bij 120A, 30% bij 75A"
Weet niet of dit het lastiger maakt bij dikker matteriaal, dat je maar korte periode kan lassen en dan een tel moet wachten ofzo?
Dit is het apparaat:
http://www.ts24.nl/product_info.php/inf ... sapparaat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier komt alleen nog draad en een gasfles bij en daar moet je ook goed over na denken wat je wil. Weg gooi fles is 0,9L en volgens rustbuster goed ca. 15min lassen, 20 euro.
2L gasfles bevat ca. 400L en kun je circa 1,5 uur non stop lassen en met 5L fles 4uur non stop.
Kosten van deze 2 flessen zijn eenmalig hoog: Aanschaf fles plus ombouw spul om het passend te krijgen op dat las apparaat, maar vervolgens betaal je voor opnieuw vullen of aanschaf via het ruilsysteem slechts 20 euro voor 2L fles, 35 euro 5L fles.
Dus dat moet je voor je zelk ook even overwegen wat kosten technisch het meest interesant is!
Duurdere / grotere lasapparaten zijn vaak al voorbereid voor grote gasflessen.

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)
Ik zou zelf eerder uit kijken naar een oud kwaliteitsapparaat als dat ik een nieuw rotzooiding zou kopen.
Voor de onervaren lasser is een mig/mag apparaatje het makkelijkst.
Als het slechts eenmalig gebruikt wordt is huren waarschijnlijk de betere optie. Dan heb je een kwalitatief goed lasapparaat wat natuurlijk ook weer veel fijner last. Het grote verschil zit hem meestal in de gebruikte trafo. Kan die langdurig stabiel zijn stroom afgeven dan last hij een stuk fijner als een instabiel ding.
Voor plaatwerk van 2.5mm zou ik toch een apparaatje gebruiken met een lasdraad van 1mm dikte. Voor auto-plaatwerk is 0,6mm waarschijnlijk makkelijker, daar je er dan minder warmte in hoeft te brengen om de draad af te laten smelten. Resulteerd dus meteen in minder wappers in je plaat en minder snel een gat erin gestookt.
Als je aan plaatdelen van je auto wilt gaan lassen en geen ervaring hebt zou ik zeker aanraden om dat te laten doen. Door het uitzetten en krimpen (warmteontwikkeling) gebeurt er vanalles met het plaatwerk waar een ervaren lasser rekening mee houdt. Als je het zelf, als onervaren lasser, doet houd je waarschijnlijk niet veel over van je plaatwerk.......
Voor de onervaren lasser is een mig/mag apparaatje het makkelijkst.
Als het slechts eenmalig gebruikt wordt is huren waarschijnlijk de betere optie. Dan heb je een kwalitatief goed lasapparaat wat natuurlijk ook weer veel fijner last. Het grote verschil zit hem meestal in de gebruikte trafo. Kan die langdurig stabiel zijn stroom afgeven dan last hij een stuk fijner als een instabiel ding.
Voor plaatwerk van 2.5mm zou ik toch een apparaatje gebruiken met een lasdraad van 1mm dikte. Voor auto-plaatwerk is 0,6mm waarschijnlijk makkelijker, daar je er dan minder warmte in hoeft te brengen om de draad af te laten smelten. Resulteerd dus meteen in minder wappers in je plaat en minder snel een gat erin gestookt.
Als je aan plaatdelen van je auto wilt gaan lassen en geen ervaring hebt zou ik zeker aanraden om dat te laten doen. Door het uitzetten en krimpen (warmteontwikkeling) gebeurt er vanalles met het plaatwerk waar een ervaren lasser rekening mee houdt. Als je het zelf, als onervaren lasser, doet houd je waarschijnlijk niet veel over van je plaatwerk.......
Wegwerpflessen zijn helemaal ruk. Toen ik het achterscherm van Peter heb gelast, heb ik dat met wegwerpflessen gedaan, en ik geloof dat we er toen 3 hebben gebruikt. Als je veel gaat lassen, kun je het beste gewoon een 5 liter fles erbij nemen (of groter), dat loont zich achteraf wel. Een fatsoenlijk reduceerventiel helpt ook bij de levensduur van je gasvoorraad.
1983 Toyota Carina TA60
hoeveel laswerk was dat? Ik denk dat ik namelijk wel wegwerp flessen ga gebruiken, flinke fles komt later wel mocht dat nodig zijn. Moet bij mij ff el cheapo spullen zijn

Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)
heb vanavond een klein mig lasapparaat verkocht met wegwerpfles en 0.6 lasdraad. Eigenlijk omdat het net niks is. Gewoon een fatsoenlijk mig apparaat met een 10 liter ruilfles is het beste.
Ik ga nu eerst een 50 liter compressor kopen en daarna komt er een goed mig lasapparaat met grote fles.
Ik ga nu eerst een 50 liter compressor kopen en daarna komt er een goed mig lasapparaat met grote fles.
Lelijk paars rothok
Bedankt voor de reacties, dit gelezen te hebben ga ik denk ik toch maar een machine huren....
Verstandige keuze. Plaatwerk is bijna niet te lassen met een elektrode lasmachine. Hiervoor moet je echt ervaring hebben. Mig/mag last erg makkelijk.
Ben zelf aan het kijken voor een cebora 155 combi met 10 liter fles op naam. Kost wel wat maar als ik het dan onder de knie heb dan is dat wel een fijn apparaatje wat ik zo lees.
Lelijk paars rothok
Gelijkwaardig heb ik ook naar zitten kijken peter. Alleen is de vervanger de 160/m combi (zie de site van rustbuster).
Alleen pas dat nu niet binnen mijn budget
En aangezien het enkel om dun plaat gaat wat ik moet lassen zou je zeggen dat het niet direct heel veel uit maakt, als de start stroom voor mij maar laag is.
Als iemand de goude tip heeft voor het geluid van q music dan haal ik hem wel
Alleen pas dat nu niet binnen mijn budget

Als iemand de goude tip heeft voor het geluid van q music dan haal ik hem wel

zit er aan te denken deze man te bellen, wat denken jullie van dit apparaat?
http://link.marktplaats.nl/496764746" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/496764746" onclick="window.open(this.href);return false;

vol koper wikkeling is wel goed opzich (er zijn ook apparaten met half alu en dat is minder)
denk dat dit wel een leuk apparaat is voor de hobby man
denk dat dit wel een leuk apparaat is voor de hobby man

die van marktplaats lijkt mij ook wel wat. Ik ga eens informeren.
banana race car!
zandvoort counts: 3
zandvoort counts: 3
Ik heb zojuist het lasapparaat opgehaald en zal een beetje reclame maken want tot nu toe ben ik er wel aardig over te spreken.
Vooraf zeg ik dat ik er nog niet mee gelast heb, wel met een zwaardere uitvoering welke op de zwaarste stand van mijn apparaat gezet was.
website: http://www.qualityjob.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het apparaat wat ik heb is de 150A enkel op 220v, zwaardere kan op beide 220 en 440.
Foto's van mijne:

Ik heb een tijdje met hem staan praten en hij heeft mij verteld over wat ie doet en over het apparaat. Wat ie doet moet je maar even op de site lezen maar het las apparaat is in ieder geval een eigen ontwerp van hem. Naar zijn zeggen: simpel en hufterproof.
Meer kan ik zo snel niet bedenken maar iig voldoende wat een hobbyist nodig heeft lijkt mij? Zeker geschikt voor plaatwerk!
apparaat koste me 295,- daar staat ie voor aangeboden.
Goede kwaliteit lasdraad 5kg(had hij via grote inkoop hoeveelheid), simpele laskap en reduceerventiel voor op 10 of 20liter fles met 2 klokjes kostte me nog 60 euro. Gasfles moet ik nog hebben.
Onderhoud is ook zeer aantrekkelijk. Stelvoor dat ik een nieuw slangenpakket met pistool moet hebben, hij had het over 50 euro ofzo, om even een voorbeeld te noemen.
Fles halen en maar is uitproberen, ben heel benieuwt. Knop was even wennen omdat die ook de gasklep bediend (gaat wat zwaarder dan de meeste) maar de zwaardere versie voelde goed aan.
Vooraf zeg ik dat ik er nog niet mee gelast heb, wel met een zwaardere uitvoering welke op de zwaarste stand van mijn apparaat gezet was.
website: http://www.qualityjob.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het apparaat wat ik heb is de 150A enkel op 220v, zwaardere kan op beide 220 en 440.
Foto's van mijne:
Ik heb een tijdje met hem staan praten en hij heeft mij verteld over wat ie doet en over het apparaat. Wat ie doet moet je maar even op de site lezen maar het las apparaat is in ieder geval een eigen ontwerp van hem. Naar zijn zeggen: simpel en hufterproof.
Meer kan ik zo snel niet bedenken maar iig voldoende wat een hobbyist nodig heeft lijkt mij? Zeker geschikt voor plaatwerk!
apparaat koste me 295,- daar staat ie voor aangeboden.
Goede kwaliteit lasdraad 5kg(had hij via grote inkoop hoeveelheid), simpele laskap en reduceerventiel voor op 10 of 20liter fles met 2 klokjes kostte me nog 60 euro. Gasfles moet ik nog hebben.
Onderhoud is ook zeer aantrekkelijk. Stelvoor dat ik een nieuw slangenpakket met pistool moet hebben, hij had het over 50 euro ofzo, om even een voorbeeld te noemen.
Fles halen en maar is uitproberen, ben heel benieuwt. Knop was even wennen omdat die ook de gasklep bediend (gaat wat zwaarder dan de meeste) maar de zwaardere versie voelde goed aan.

ziet er uit als een nette aanschaf waar je veel plezier mee gaat hebben
ben benieuwd naar je praktijk ervaringen

ben benieuwd naar je praktijk ervaringen

Las apparaten met meerdere rolletjes is om de draadtoevoer gelijkmatiger te krijgen, met een enkel aandrijfwiel wil het nog weleens wat schokkerig gaan.
Nissan 200SX - S13 - CA18DET
Meh, als ik dit allemaal zo lees baal ik er alleen maar harder van dat mijn huis na 2 jaar nog steeds niet verkocht is... ik wil onderhand wel eens een garage waar ik dit soort shit lekker kan gaan zitten doen. Want om nu in de keuken te gaan leren lassen...
hahah, lol
@merijn, het enkele wieltje wat er op zit is voorzien van fijne V-groeven, draad slipt er dus niet doorheen.
@merijn, het enkele wieltje wat er op zit is voorzien van fijne V-groeven, draad slipt er dus niet doorheen.