- Capo
- Patrick
- Kay
- Wangan Warrior
- Capo
- 649
- 12 Jun 2009, 12:59
- Kay
- Wangan Warrior
- Noud
- Wangan Warrior
- 7735
- 05 May 2009, 16:19
Gezien er hier inmiddels ook wat meer mensen op de Nordschleiffe rijden, even een waarschuwing.
Voor mij was het genoeg om van verzekering te wijzigen maar dat gaf me niet voldoende vertrouwen.
Rijd enkel nog op Nordschleiffe als trackday, geen TF meer en enkel nog circuitdagen waar iedereen dezelfde "eigen verantwoordelijkheid" verklaring heeft ondertekend.
De Nederlandse verzekeraars zijn de Nordschleiffe aan het toevoegen aan hun "niet gedekt" gedeelte.
Dat houd in dat als jij bijv. koelvloeistof verliest, een motor rijder valt en raakt invalide, jij de rest van je leven kan betalen. Mocht de verzekeraar betalen komen ze het op jou verhalen.
In het gunstigste geval is het enkel wat blik schade, maar of je het risico wil lopen.
Volgens de Duitse wet heb je ook een probleem, want je bent niet verzekerd terwijl de Duitse wet het als openbare weg ziet.
Voor mij was het genoeg om van verzekering te wijzigen maar dat gaf me niet voldoende vertrouwen.
Rijd enkel nog op Nordschleiffe als trackday, geen TF meer en enkel nog circuitdagen waar iedereen dezelfde "eigen verantwoordelijkheid" verklaring heeft ondertekend.
De Nederlandse verzekeraars zijn de Nordschleiffe aan het toevoegen aan hun "niet gedekt" gedeelte.
Dat houd in dat als jij bijv. koelvloeistof verliest, een motor rijder valt en raakt invalide, jij de rest van je leven kan betalen. Mocht de verzekeraar betalen komen ze het op jou verhalen.
In het gunstigste geval is het enkel wat blik schade, maar of je het risico wil lopen.
Volgens de Duitse wet heb je ook een probleem, want je bent niet verzekerd terwijl de Duitse wet het als openbare weg ziet.
Een uitspraak van de rechter is ook leuk in een zaak van een Subaru rijder welke schade had op de Norschleiffe.artikel 2 Wat is niet verzekerd (WA, aanrijding, Casco, etc.)
2.1 van de dekking zijn uitgesloten
a. Snelheidsritten
- als met het motorrijtuig wordt getraind of deelgenomen aan ritten of wedstrijden waarbij het gaat om snelheid of behendigheid
- rijden op een circuit (bijvoorbeeld Assen, Zandvoort)
- rijden op de Nurburgring.
Wel is er dekking voor het deelnemen aan orientatieriten:
- die geheel binnen Nederland plaatsvinden;
- die niet langer dan 24 uur duren en;
- waarbij de snelheid niet bepalend is voor de uitslag.
Doe er je voordeel mee. Of niet.
4.19. De rechtbank is van oordeel dat de reconventionele vordering ook op deze grondslag slaagt. Uit de door Unigarant in het geding gebrachte stukken blijkt zonder meer dat de Nordschleife-Nürburgring een voormalig Formule 1 circuit is, waarop men tegen betaling de stuurmanskunsten kan testen. Dat het circuit thans niet meer voor wedstrijden als Formule 1 circuit in gebruik is doet aan het karakter van circuit niet af. Ook het feit dat de Nordschleife-Nürburgring formeel een openbare weg is waar dezelfde regels gelden als op normale Duitse snelwegen is niet van belang. Doorslaggevend is dat de Nordschleife aangelegd is om te dienen als circuit en als zodanig, anders dan een normale openbare weg, niet is ontworpen om zo veilig mogelijk te zijn maar juist om zo uitdagend mogelijk te zijn. Op de Nordschleife-Nürburgring worden bovendien, zoals op een circuit gebruikelijk is, rondes gereden. Het gaat niet om een openbare weg in de gebruikelijke zin van het woord die door het normale verkeer benut wordt om van de ene bestemming naar de andere te komen.
Ik was hier wel van op de hoogte, maar ik vind het best tegen strijdig..
Het is een openbare tolweg en er zijn wel degelijk meerdere ingangen. Er gelden de normale regels zoals op de duitse snelweg gelden (advies snelheid 130) en je neemt niet deel aan een evenement of wedstrijd. maar toch ben je niet verzekerd.
Het is een openbare tolweg en er zijn wel degelijk meerdere ingangen. Er gelden de normale regels zoals op de duitse snelweg gelden (advies snelheid 130) en je neemt niet deel aan een evenement of wedstrijd. maar toch ben je niet verzekerd.
Nürburgring count: 20
Johan wrote:Ik ga een supersportauto bouwen. Net als Koenigsegg. Van hout.
Ik ben even op de site van mijn verzekeraar gaan kijken (centraalbeheer).
En daar staat 2 verschillende polisvoorwaarden. 1tje voor verzekeringen afgesloten voor 7maart 2011, en eentje voor verzekeringen afgesloten na die datum. Als ik bij de eerste kijk, dus de oudste, staat er excpliciet in dat je niet verzekerd bent als je op de nurburgring rijdt. In de 2e polisvoorwaarde staat dit er dus niet in, er staat alleen het volgende in:
"Niet verzekerd is schade die wordt veroorzaakt als met de auto wordt getraind of als
wordt deelgenomen aan ritten of wedstrijden waarbij het gaat om snelheid. Ook voor het
rijden op een circuit (ongeacht of het een snelheidsrit betreft) bestaat geen dekking. Voor
behendigheidsritten of –trainingen bestaat wel dekking indien de instructeur hiervoor
conform de Wet rijonderricht motorrijtuigen (WRM) gecertificeerd is."
Dus in principe, als je verzekering is afgesloten voor 7 maart 2011, dan ben je dus de lul als er wat gebeurt, en als je na die datum hebt afgesloten, is er niks aan de hand.
En daar staat 2 verschillende polisvoorwaarden. 1tje voor verzekeringen afgesloten voor 7maart 2011, en eentje voor verzekeringen afgesloten na die datum. Als ik bij de eerste kijk, dus de oudste, staat er excpliciet in dat je niet verzekerd bent als je op de nurburgring rijdt. In de 2e polisvoorwaarde staat dit er dus niet in, er staat alleen het volgende in:
"Niet verzekerd is schade die wordt veroorzaakt als met de auto wordt getraind of als
wordt deelgenomen aan ritten of wedstrijden waarbij het gaat om snelheid. Ook voor het
rijden op een circuit (ongeacht of het een snelheidsrit betreft) bestaat geen dekking. Voor
behendigheidsritten of –trainingen bestaat wel dekking indien de instructeur hiervoor
conform de Wet rijonderricht motorrijtuigen (WRM) gecertificeerd is."
Dus in principe, als je verzekering is afgesloten voor 7 maart 2011, dan ben je dus de lul als er wat gebeurt, en als je na die datum hebt afgesloten, is er niks aan de hand.
1983 Toyota Carina TA60
Patrick : Ik vind het ook tegen strijdig maar ik kies ervoor om TF te vermijden en enkel volledige trackdays te doen. Is wat minder lol en kostbaarder maar wel stuk veiliger.
Dan maar naar de TF toe om wat te kijken, wat te eten, en de omgeving te bekijken. Het is niet anders.
Motax : Stuur maar een brief naar Centraal beheer en laat ze het maar zwart op wit zetten voor mocht je schade krijgen. Tot die tijd is het allemaal gebaseerd op aannames. En dat kan bijzonder kostbaar zijn.
Ik zit ook bij centraal beheer nog, aan het kijken naar iets wat het wel dekt zodat ik op TF kan rijden.
Dan maar naar de TF toe om wat te kijken, wat te eten, en de omgeving te bekijken. Het is niet anders.
Motax : Stuur maar een brief naar Centraal beheer en laat ze het maar zwart op wit zetten voor mocht je schade krijgen. Tot die tijd is het allemaal gebaseerd op aannames. En dat kan bijzonder kostbaar zijn.
Ik zit ook bij centraal beheer nog, aan het kijken naar iets wat het wel dekt zodat ik op TF kan rijden.
Jah, daar heb je ook wel gelijk in. Ik ga voorlopig de ring toch niet meer op, niet totdat mijn KP61 klaar is om te gaan. Daar heb ik ook nog geen verzekering voor lopen.
Als je een verzekeraar tegenkomt die het wel toelaat/verzekert, laat het ons maar weten. Het is natuurlijk fijn om 100% zekerheid te hebben dat je gedekt bent, mocht er iets gebeuren. We weten zelf ook wel dat hoe goed je ook rijdt, een ongeluk zit in een klein hoekje, en dat hoeft niet eens je eigen schuld te zijn.
Als je een verzekeraar tegenkomt die het wel toelaat/verzekert, laat het ons maar weten. Het is natuurlijk fijn om 100% zekerheid te hebben dat je gedekt bent, mocht er iets gebeuren. We weten zelf ook wel dat hoe goed je ook rijdt, een ongeluk zit in een klein hoekje, en dat hoeft niet eens je eigen schuld te zijn.
1983 Toyota Carina TA60
Godvergeten Ring-Rental Swiftjes. Bedankt voor de tip Emiel. Ik laat je in ieder geval nog wat weten als ik de lokale verzekeraar bij de Ring zelf heb gevonden.
Nürburgring count: 35Nivek wrote:ach meid