Kuipstoelen, gordels, en rolkooien

You can discuss anything regarding a cars interior in this area.
Kay
Wangan Warrior
2928
phpbb3styles ©
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Ik kwam net het volgende tegen op een forum:
Harnesses, Bucket/One-piece seats, and Rollbars/Cages are meant to be used together!
If you are asking about using a harness and/or bucket seat WITHOUT rollover protection, you will be immediately directed here. The short explanation:
-The stock system (3-point seatbelt, reclining seat, no rollbar) is designed to work AS a "system." In the event of a rollover, the 3-point belt allows your body to fold over, and the reclining seat can "break" at the hinge (also allowing your body to move), thus preventing you from getting crushed.
-The "race" system (for lack of a better term; harness, one-piece seat, rollbar/cage) is also designed to work AS a "system." In the event of a rollover, the harness and seat will keep you upright, but the rollbar/cage will be there to keep the roof from crushing you.
-If you use the harness and/or seat without a rollbar, a rollover can result in the roof coming down on you while you are held upright. Think of stepping on a soda can, and relate that to what can happen to your spine. That doesn't mean it WILL happen, but honestly, why take that chance? It's your damn SPINE we're talking about. When I dig them up, I'll post pics of rollovers so everyone has a clear idea of how bad that can be.
-If you use a rollbar/cage with the stock reclining seat, ANY collision CAN result in the seat contacting or going under the harness bar, which could then result in your head contacting that same harness bar. Generally, head-metal tubing contact is bad, whether you're wearing a helmet or not (but especially bad if you're not). Again, that doesn't mean it WILL happen, only that it can.
-The "Correct" or "Smart" way of doing this is to put these things in your car AS a system. Don't have enough money to buy them all at once? No problem. Either set the money aside until you do, or buy them piecemeal and leave them out of the car until you have all the components. Some organizations now require all of these things to be present as a system, or else you have to remain completely stock. For competitive racing, the entire "race" system must be present.
Staat dus eigenlijk in dat je als je het ene gebruikt, je eigenlijk ook meteen het andere moet kopen.

Wel een handig stukje informatie, en ook meteen iets over na te denken. Ik ga in ieder geval, met dit in mijn achterhoofd, een kooi kopen voor de civic, en ook voor de starlet als het zover is.
1983 Toyota Carina TA60

Mattijn
1216
01 Nov 2010, 19:35

Post by Mattijn »

Heb dit inderdaad vaker gelezen. Zeker bij een Miata, dingen worden een pannenkoek als ze zonder kooi met de verkeerde kant boven raken. Zal wel krap worden binnenin, maar beter voorovergeklapt dan platgedrukt.
'90 Mazda Bro-adster

PeeSx
4500
10 Jul 2009, 10:01

Post by PeeSx »

Same here, heb ze nu ook alledrie er in zitten en ben er blij mee. Bovenstaande uitleg zegt alles eigenlijk.
Lelijk paars rothok

Ravens
853
28 Nov 2010, 19:18

Post by Ravens »

Meer dan logisch ook! Maar vraagje over een rollbar..

Veelal zie je vaak bolt on koois, dan begint menig persoon te jammeren over waarom niet las? Maar als je dezelfde kooi, vast last op de zelfde punten als een bolt on kooi, dan is er toch niet meer cm² wat vast zit aan je chassis ? ...

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Als je dezelfde kooi vastlast, niet nee. Maar vaak gaat het er om dat als je een laskooi erin zet, of laat zetten, dat de baseplates groter/steviger zijn dan wat op een bolt-on kooi zit. Kijk maar eens naar de gemiddelde laskooi. Vaak zitten deze ook nog met zogenaamde gussets aan andere delen van de auto vast, zodat je dus echt 1 vast geheel krijgt.

Ik denk, dat als je een bolt-in kooi goed erin zet, dus met platen ook aan de andere kant van de vloer, dat het net zo goed kan zijn als een laskooi.

Het is alleen zo dat op een forum meteen iedereen begint te mekkeren, omdat ze ooit een keertje wat hebben gehoord/gelezen, en daarmee denken dat ze alles weten.
1983 Toyota Carina TA60

Ravens
853

Post by Ravens »

Want ik twijfel gewoon om een bolt in kooi te nemen .. Maar welke "merken" leveren goede rolkooien.

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Denk dat je wiechers bedoeld lieverd :P.

Maar ik denk dat je voor je skyline niet bij die merken terecht kunt.
Dan zul je al bij cusco/safety21 moeten kijken.
1983 Toyota Carina TA60

Ravens
853

Post by Ravens »

Aaaha, oké Cusco wel vaker van gehoord! Maar wat ik vaak zie is dat ze achter een diagonale bar hebben, maar geen horizontale (Waar je dus je 4pt gordels goed op kan vast maken .. )

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Jah, maar de meeste boutkooien hebben geen harnessbar erin zitten. Dus die zou je er tussen moeten laten maken, of je gordels op een andere manier bevestigen (losse harnessbar oid).

Cusco is in ieder geval wel een bekend merk, voornamelijk in japan. Safety21 is volgens mij ook van Cusco als ik me niet vergis.
1983 Toyota Carina TA60

Ravens
853

Post by Ravens »

Oke, volgens mij waren ze zelfde fabriek ja!

maar bij skyline is de gordels opzich niet een probleem (bij de 32 dan) daar is de hoek goed, bij de achterbank gordel punten. (Volgens mijn mooie takata handleiding :P)

Ik ga even opzoek! Liefst wil ik gewoon met de harness bar erin.

Supernova
7337
19 May 2009, 19:32
Car: Nissan Silvia (S13)

Post by Supernova »

Ik kende het verhaal maar ik moet maar snel een rolkooi kopen :P Las kooi is beter maar ik ga toch voor een schroefkooi omdat deze makkelijker zelf te monteren is & mocht ik een anders s13 kopen of iets kan ik hem nog overzetten :)
Image

Nivek
Wangan Warrior
2898
31 Aug 2010, 17:41
Car: Mazda RX7 (FC3S)

Post by Nivek »

ik vraag me nog wel eens af hoe goed de bout kooien nou echt zijn. Op de foto's zien de buizen er wat klein uit . Niet echt het idee van, het is stevig. En hoe zit het met de koppelingen. Zitten er sterke bouten bij etc? Dat lijken mij juist zwakke punten bij zo'n kooi.

En bij cusco mis ik ook een harnass bar idd. Diagnonaal mag van mij opzich ook wel tussen de verticale buizen en niet alleen achterin.

In mijn geval is er ook een soort van schroef kooi die er een stuk steviger uit ziet, maar die voldoet ook niet helemaal aan mijn eisen :p

cusco

Image

andere

Image
Image

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

PeeSx
4500

Post by PeeSx »

Die tweede ziet er wat steviger uit ook kwa staal.
Lelijk paars rothok

PeeSx
4500

Post by PeeSx »

Snap ik, Ik zeg ook niet dat ie steviger is..
Lelijk paars rothok

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Klopt, maar het oogt gewoon anders. Ik weet nog niet wat ik wil. Bar, kooi, las? weiss nicht
Image

Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)

irreeL
361
08 Oct 2010, 19:10

Post by irreeL »

Ik heb er eentje van Cusco voor mijn R33, en daar zit WEL zoon harnessbar tussen, zie foto. Dus ze zijn wel degelijk verkrijgbaar van Cusco..
Image

Ravens
853

Post by Ravens »

en ook voor 32 ?

irreeL
361

Post by irreeL »

Als het voor een R33 beschikbaar is, hebben ze het zeker ook voor een R32, moet je anders eens bij Custom Import Arts navragen opt skylineforum, die lui hadden laatst geloof ik een Groupbuy voor Skyline kooien, meende dat ik daar ook R32 tussen zag staan...

Ravens
853

Post by Ravens »

irreeL wrote:Als het voor een R33 beschikbaar is, hebben ze het zeker ook voor een R32, moet je anders eens bij Custom Import Arts navragen opt skylineforum, die lui hadden laatst geloof ik een Groupbuy voor Skyline kooien, meende dat ik daar ook R32 tussen zag staan...
als voor 33 is betekent zeer zeker niet dat ook voor de 32 is :P HEel veel dingen zo.. Hmpf

irreeL
361

Post by irreeL »

Nou goed, ik weet in elk geval dat er een tijdje geleden R32 kooien werden aangeboden voor niet al te veel geld door CIA ;)

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Kwam o.a. dit tegen voor cusco kooitjes. Word nu wel wat interesanter 8-)

http://www.rhdjapan.com/cusco-d1-roll-c ... -kit-56904" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Is alleen een beetje duur.

Maar bij de rallysportzaken zoals biesheuvel en dutchpowertrading kun je dit soort spul ook kopen.
Van die beugels om op bijvoorbeeld je mainhoop te lassen, en die plugs voor in een pijp ofzo. Die dingen zijn geloof ik niet zo heel duur. Is in ieder geval wel handig om een kooi mee uit te breiden naar je eigen specs.
1983 Toyota Carina TA60

Nivek
Wangan Warrior
2898

Post by Nivek »

Weet iemand trouwens het verschil tussen D1 en safety21 van cusco?
Image

PeeSx
4500

Post by PeeSx »

Oftewel de D1 kooi is lichter :)
Lelijk paars rothok

hakkuur
26
06 Apr 2010, 13:56

Post by hakkuur »

Nog maar even een toevoeging op de montage van de rolkooi...

De plaats waar de rolkooi verbonden wordt met de carosserie MOET verstevigd worden.

Image
Image

Zoals je hierboven ziet zijn de poten dwars door de carrosserie heen gegaan tijdens de crash... weg is het hele effect van de rolkooi!

Ook zijn rolkooien er vooral op gebouwd om je te beschermen als de auto over de kop rolt (what's in a name) en om rijders te beschermen tegen impact van de zijkant (doorbars). Als je een frontale aanrijding krijgt zorgt een rolkooi er juist voor dat de kreukelzone een stuk kleiner is (voorbumper tot voorste veerpoten) ipv de standaard kreukelzone die vaak een stuk groter is. Ook zorgt een rolkooi voor extra chasis sterkte wat geweldig is voor op het circuit, maar in het geval van een crash zorgt deze eigenschap ervoor dat er meer energie overgebracht wordt op de rijder, maw de klap op het lichaam wordt vergroot! :?

Ook nog even benadrukken dat een rolkooi echt alleen moet worden gebruikt in samenwerking met kuipstoelen en 4+ puntsgordels, er zijn helaas al teveel gevallen bekend van mensen die schade aan hun hoofd hebben opgelopen juist omdat ze bij een aanrijding in aanraking kwamen met de rolkooi. Daarom wordt het ook geadviseerd om altijd een helm te dragen in een auto met een rolkooi (wat voor een daily dus weer niet mag/kan).
Celica GT-4

op naar de 1.1 bar! Maar eerst nog even wennen... of niet :D

Post Reply